Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Auteur |
Bericht |
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Dus, ik trek mn motorkap open van mn mooie nieuwe C5, ligt er opeens een best grote brok oude cake op mn koelvloeistof reservoir en kruimels bovenop de motor Ik wist dat er een marter hier in de buurt rondliep, nooit last van gehad tot nu toe dus. En voordat dat beest mijn auto als zijn nieuwe onderkomen gaan zien ben ik vandaag aan de klus geweest... Het staat wel niet zo mooi, maar de marter krijgt nu gehoorbeschadiging EN een oplawaai (en als bonus 2 sterke citroen wc blokken, als je erlangs loopt ruikt hij citroëntjesfris ) Ik zit alleen een beetje met het (gele) hoogspanningsdraad boven de motor... hoe zouden jullie hem leiden met de contactplaatjes? (als de marter t chassis aanraakt en zo'n plaatje dan is t net als schrikdraad) En kan dit kwaad ivm warmte vh blok zo er bovenlangs? Tis daar tenslotte allemaal bedrading en plastic dacht ik...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
04 aug 2018 21:20 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
De marter springt altijd eerst op de onderplaat. Je moet voorkomen dat hij dat doet. Ik zou de draad daar leiden waar hij binnen kan komen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 aug 2018 22:22 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Yes, er zitten nu 3 plaatjes onder, ik vermoed dat hij (van voren gezien) bij het linker voorwiel binnen komt (achter het stuur dus rechtsvoor). geheid dat ie er 1 raakt blijft het stuk over de motor... ik weet het niet...
|
05 aug 2018 13:40 |
|
|
Citrowout
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10 Berichten: 517 Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Dit is de eerste keer dat ik zo'n verregaande maatregelen zie tegen een marter. Ikzelf had wel eens last als we in de Ardennen op vakantie zijn maar sedert ik deze gebruik niet meer: http://offers.kd2.org/nl/be/aldi/pcEsc/Deze werkt zowel met led flitsen als ultrasoon. Bij een vriend die er thuis last van had heeft men een ultrasone ingebouwd, zoiets als dit maar dan op 12v : https://www.kabelshop.nl/Isotronic-Mart ... gJwrfD_BwE
_________________ Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011 Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
|
07 aug 2018 11:34 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
De ervaringen met diverse soorten marter verjaging zijn wisselend. Zelf heb ik wel eens een doorgebeten voedingskabel van een ultrasoon beveiligingssysteem gezien. De marter had waarschijnlijk last van het lawaai Persoonlijk vind ik de fluittoon van sommige systemen vrij irritant, ondanks mijn lawaaidoofheid hoor ik een 13 a 14 kHz wel goed, zeker als je aan zo'n auto werkt. De beste vind ik persoonlijk nog steeds de systemen die een soort schrikdraad langs de onderplaat hebben, daar komt het beestje binnen. Een electrische schok schrikt af. Vanuit de agrarische wereld weet ik dat schrikdraad (mits juist aangebracht) vrijwel altijd effectief is om dieren buiten of binnen te houden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 aug 2018 23:07 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Nouja, verregaand: ik heb 1x gezien in de garage welke schade zo'n beest bij een alfa had aangericht. Als die marter bij wijze v spreken ook het motorblok had kunnen aanvreten had ie t gedaan. Echt alles was eraan. Daarbij is 57 euro en een uurtje werk niks Als ik een brug voorhanden heb zal ik de boel meer, en beter, onderlangs herschikken naar de tips hier! Tot zover is t rustig onder de kap iig
|
08 aug 2018 20:33 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2468
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Hier in het buitengebied zie ook met enige regelmaat de vriend met de mooie staart rondstruinen. Onder de auto een raamwerk met kippengaas erop gespannen werkt zeer effectief is mijn ervaring. Niemand in de buurt die doorgeknaagde kabels heeft in ieder geval. Het eerste wat ik afraad is het ultrasoon systeem aangezien het niet werkt en klauwen vol geld kost...
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
14 aug 2018 21:01 |
|
|
Michelidds
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 maart 2018 20:43 Berichten: 14 Woonplaats: Steenderen
Auto: C5 Break 2.0 16V 5 Prestige
Opties: zwart leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10651
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 302500
Kleur: Blue Mauritius (KPKD)
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Bij mijn buren werkt een kippengaasrek prima. Andere middeltjes hebben weinig / niets geholpen.
Ben wel benieuwd hoe aantrekkelijk een 2006 C5 Break (ph 2) is voor steenmarters.
Heb begrepen dat het afhangt van het soort plastic wat voor bedrading gebruikt is. Dat bij sommige modernere auto's (Italiaanse, Japanse) er vismeel in gebruikt is, wat de marters aantrekt. Met onze DS'en, AK400, CX, en (Poolse) FIAT 500 hebben we er nog nooit last van gehad.
_________________ C5 Break, na 20 jaar CX. Even wennen aan zo'n moderne auto, maar wel lekker. Daarnaast DS, DS Break, AK400 & Fiat 500.
|
16 aug 2018 12:37 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Dat laatste vismeel-verhaal is niet echt waar, maar steekt wel telkens de kop op. Hier wordt het een en ander uitgelegd. Ook wordt bevestigd dat een kippengaasframe het beste werkt. Wat mij betreft voeg je daar een goed (op de juiste plaats) aangebracht 'schrikdraad' systeem aan toe.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 aug 2018 23:28 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Ook in dat verhaal komt dat "vismeel" weer terug: Citaat: Wat maakt de auto mogelijk aantrekkelijk? Om kabels en slangen soepel te houden wordt er een stof uit de visverwerkingsindustrie aan toe gevoegd. Dit kan een extra oorzaak zijn waarom ze kabels doorbijten. Of het waar is, geen idee...… Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 aug 2018 23:58 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
ook hier doet het de ronde dat het "vismeel" de oorzaak is .
|
17 aug 2018 09:20 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Dat kreeg ik ook te horen in de Franse garage toen de steenmarter tijdens onze vakantie een onderdeel van mijn C5 had aangevreten Dat betrof toen enkel een plastic onderdeel , gelukkig geen bedrading. Garage had dat niet voorradig maar zei gelijk wat de oorzaak was bij “ nieuwerwetse “ auto’s.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
17 aug 2018 09:22 |
|
|
Tomba1961
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 aug 2018 19:04 Berichten: 257 Woonplaats: 0224
Auto: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two
Brandstof: Benzine
Energielabel: B
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Ik heb heel kort een Opel Vectra C uit 2005 gehad. Deze had ik gekocht bij een Opel Specialist in Gorredijk. De auto bleek al die jaren daar in onderhoud te zijn geweest en uit de buurt te komen. Na een week een groot probleem met de ECU gehad, deze onder garantie vervangen. Een week later weer wat problemen, slecht lopen, slecht aanslaan.
Na diverse keren de auto terug te hebben gebracht kreeg ik netjes mijn geld terug die ik ervoor betaald had: de zoektocht naar de echte oorzaak zou misschien flink wat tijd gaan kosten en daar was de auto te goedkoop van de hand gedaan.
Bleek uiteindelijk dat een marter of wat dan ook aan meerdere kabels van de auto had zitten knabbelen waardoor er diverse sensoren en dergelijk niet meer hun werk goed deden en storingsmelding bleven doorgeven. Er schijnt een bepaalde visolie hierop te zitten begreep ik uit het verhaal van de garagehouder.
_________________ - Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two (2012) -02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001) -05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999) -01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998) -01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994) -04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994) -01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991) -07/1999-01/2000 Opel Omega CDI
|
17 aug 2018 16:58 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3032 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
Ik had mijn c5 1 stoelen te koop gezet op het forum maar moest die weghalen aangezien de stoelen zijn afgekloven door een stel knaagdieren.
In de plaatselijke dhz hier in Frankrijk gekeken voor wat anti knagers dingen en toen zag ik dat ze gewoon spuitbussen verkopen met anti steenmarter spul voor onder de motorkap. Geen gif ofzo gewoon een onaangenaam luchtje voor die krengen. Wellicht ook via internet te bestellen.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
07 nov 2018 16:46 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Steenmarter en voorzorgsmaatregelen
update: De kabels boven het blok houden het super! Zat in over de hitte. En geen enkele last, of aanwijzing van aanwezigheid, meer gehad. Denk dat het "subject" de nodige stroomstoten heeft gekregen in zn route en een ander onderkomen heeft gezocht
|
13 nov 2018 02:03 |
|
|
|