Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:39
Auto: Citroen C5 ph2 exclusieve 2.0 berline
Opties: heel veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 113000
Kleur: Zilver
Locatie: Waubach / Landgraaf
Hallo allemaal, mijn vrouw komt op de valreep van het oude jaar
toch nog met een vraag over de cc.
Stel je bent lekker aan het zweven met de cc op 120 km.
Je echtgenote zit naast je en opeens word jij als bestuurder
niet goed of nog erger een hartstilstand.
Hoe krijgt de ega de C5 op veilige manier aan de kant, maar ook
hoe kan ze op een veilige manier de cc uitzetten.
Even er vanuit gaan dat er toch enige paniek heerst.
Graag jullie gedachte hierover.
toch nog met een vraag over de cc.
Stel je bent lekker aan het zweven met de cc op 120 km.
Je echtgenote zit naast je en opeens word jij als bestuurder
niet goed of nog erger een hartstilstand.
Hoe krijgt de ega de C5 op veilige manier aan de kant, maar ook
hoe kan ze op een veilige manier de cc uitzetten.
Even er vanuit gaan dat er toch enige paniek heerst.
Graag jullie gedachte hierover.
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2012 22:08
Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: zwart
Als de bestuurder tijdens onwel worden niet eerst een fatale ruk aan het stuur geeft. Ik denk nl. dat dat als eerste gebeurt en er verder niet zoveel over een strategie na te denken valt ?
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2012 22:08
Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: zwart
Het kan ook zo zijn dat de bestuurders voet tijdens een spasme op het gaspedaal trapt en dan heb je een nog groter probleem
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Contact uit?
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:39
Auto: Citroen C5 ph2 exclusieve 2.0 berline
Opties: heel veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 113000
Kleur: Zilver
Locatie: Waubach / Landgraaf
Dat contact uit zetten lijkt mij ook een goed idee.
En met de handrem afremmen denk ik dan.
Als je de handrem aantrekt onder het rijden op cc,
valt de cc uit of blijft hij gewoon aanstaan?
Ik zelf heb dat nog nooit uit geprobeerd .
En met de handrem afremmen denk ik dan.
Als je de handrem aantrekt onder het rijden op cc,
valt de cc uit of blijft hij gewoon aanstaan?
Ik zelf heb dat nog nooit uit geprobeerd .
C5club extreme Fan


Berichten: 108
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:00
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 170000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.
Versnelling in neutraal trekken. Daarna handrem zou ik zeggen.
Contact afblijven ivm stuurbekrachtiging en stuurslot!
Contact afblijven ivm stuurbekrachtiging en stuurslot!
=> Xantia 1.8i => C5 ph1 break 1.8 => C5 ph3 tourer 1.6THP =>?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Ik ken iemand die een hersenbloeding tijdens het rijden kreeg. Zijn passagier heeft het stuur overgenomen en de auto laten uitrollen op de vluchtstrook.
Maar dat was gelukkig op de snelweg.
Op een drukke provinciale weg enz zou ik adviseren om acuut gelovig te worden en bidden op een goede afloop.
Maar dat was gelukkig op de snelweg.
Op een drukke provinciale weg enz zou ik adviseren om acuut gelovig te worden en bidden op een goede afloop.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als de auto niet op CC staat is dat een prima oplossing, er even van uitgaand dat de getroffene niet met z'n voet het gas verder indrukt.
Maar wat te doen als hij dan wél op de CC rijdt? De auto in z'n vrij trekken en de motor laten loeien?
Bij mijn weten gaat hij niet van de CC af als je de handrem aantrekt, ik zal dat dezer dag nog even checken. Mocht dat wél het geval zijn, is dat uiteraard de beste oplossing.
Anders zie ik toch weinig andere mogelijkheden dan het contact wél uitdraaien, uiteraard de sleutel verder laten zitten.
Omdat de motor en bak dan nog gekoppeld zijn, zal de stuurbekrachtiging niet wegvallen, zeker niet als de pomp via de riem aangedreven wordt.
Wat er gebeurt met een elektrisch aangedreven pomp van een STB weet ik niet......
Groet,
JW
Maar wat te doen als hij dan wél op de CC rijdt? De auto in z'n vrij trekken en de motor laten loeien?
Bij mijn weten gaat hij niet van de CC af als je de handrem aantrekt, ik zal dat dezer dag nog even checken. Mocht dat wél het geval zijn, is dat uiteraard de beste oplossing.
Anders zie ik toch weinig andere mogelijkheden dan het contact wél uitdraaien, uiteraard de sleutel verder laten zitten.
Omdat de motor en bak dan nog gekoppeld zijn, zal de stuurbekrachtiging niet wegvallen, zeker niet als de pomp via de riem aangedreven wordt.
Wat er gebeurt met een elektrisch aangedreven pomp van een STB weet ik niet......
Groet,
JW
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 okt 2017 11:04
Auto: C5 Break Ligne Prestige
Opties: HA3+
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09431
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351750
Kleur: Vert Galant
KPH: Voor
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik denk toch echt dat in z'n vrij trekken, sturen en handrem gebruiken het beste werkt.
Natuurlijk is er enige kans op motorschade omdat ie dan waarschijnlijk een paar minuten tegen z'n toerenbegrenzer aanloopt. Maar als er levens op het spel staan lijkt me dat ondergeschikt.
Door het contact af te zetten bereik je niet veel denk ik, volgens mij krijg je dan een nogal schokkerig gedoe in het vooronder en op de aandrijflijn van een motor die wel aan wil staan maar dat niet kan, zeker als niet omlaag geschakeld wordt en de motor onder de 900 toeren komt. Niet prettig dunkt me als je met 1 hand probeert vanaf de bijrijdersstoel een auto naar de kant te dirigeren en af te remmen.
Natuurlijk is er enige kans op motorschade omdat ie dan waarschijnlijk een paar minuten tegen z'n toerenbegrenzer aanloopt. Maar als er levens op het spel staan lijkt me dat ondergeschikt.
Door het contact af te zetten bereik je niet veel denk ik, volgens mij krijg je dan een nogal schokkerig gedoe in het vooronder en op de aandrijflijn van een motor die wel aan wil staan maar dat niet kan, zeker als niet omlaag geschakeld wordt en de motor onder de 900 toeren komt. Niet prettig dunkt me als je met 1 hand probeert vanaf de bijrijdersstoel een auto naar de kant te dirigeren en af te remmen.
Citroën AX 1.1i First Impression '95
Citroën Xsara 1.8i 5d automaat Ligne Prestige '98
Ford Focus break 1.4i '01
Citroën C5 2.0i Break Ligne Prestige '02 <--huidig
Citroën Xsara 1.8i 5d automaat Ligne Prestige '98
Ford Focus break 1.4i '01
Citroën C5 2.0i Break Ligne Prestige '02 <--huidig
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Als de wagen aan kracht aan het uit voeren is gaat je hem heel slecht in zijn vrij krijgen , omdat er dan te veel kracht op de tandwielen van de bak zitten.
Wanneer je het gas los gaat is het geen probleem. Probeer het is maar.
Ik denk het contact af zetten en terug opzetten dat dat nog het snelste gaat.
Wanneer je het gas los gaat is het geen probleem. Probeer het is maar.
Ik denk het contact af zetten en terug opzetten dat dat nog het snelste gaat.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De beste optie is inderdaad in vrij zetten, met een forse ruk, zie de opmerking van Willy. De cruise schakelt dan uit, omdat coherentie toerental en snelheid niet meer klopt.
Contact aan laten voor stuurbekrachtiging (ook elektrisch) en voorkomen van inschakelen van het (al dan niet elektrische) stuurslot.
Schakel je contact af en aan dan zal de motor bij een handbak weer aanslaan.
Mocht de bestuurder met zijn voet het gas inhouden dan nog is er op deze manier geen probleem, een motor kan prima enige tijd onbelast in de toerenbegrenzer worden gehouden.
De grootste uitdaging is het hoofd koel houden en daadkracht tonen op zo'n moment vermoed ik.
Let op met een eventuele mechanische handrem die op de achterwielen werkt.
Een elektrisch bediende handrem heeft een noodremfunctie, die zal het esp laten remmen als je de schakelaar vasthoudt.
Contact aan laten voor stuurbekrachtiging (ook elektrisch) en voorkomen van inschakelen van het (al dan niet elektrische) stuurslot.
Schakel je contact af en aan dan zal de motor bij een handbak weer aanslaan.
Mocht de bestuurder met zijn voet het gas inhouden dan nog is er op deze manier geen probleem, een motor kan prima enige tijd onbelast in de toerenbegrenzer worden gehouden.
De grootste uitdaging is het hoofd koel houden en daadkracht tonen op zo'n moment vermoed ik.
Let op met een eventuele mechanische handrem die op de achterwielen werkt.
Een elektrisch bediende handrem heeft een noodremfunctie, die zal het esp laten remmen als je de schakelaar vasthoudt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Dat de motor terug aanslaat is geen probleem denk ik .
Door het contakt af en terug op te zetten verbreek je het contakt met de cc denk ik .
Of zie ik daat verkeerd.
Door het contakt af en terug op te zetten verbreek je het contakt met de cc denk ik .
Of zie ik daat verkeerd.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Daar heb je gelijk in.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:39
Auto: Citroen C5 ph2 exclusieve 2.0 berline
Opties: heel veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 113000
Kleur: Zilver
Locatie: Waubach / Landgraaf
zijn jullie het mij eens dat er af fabriek een soort noodknop
op de middenconsole moet zitten waar de passagier op kan
Drukken zodat de cc meteen uitvalt? Ik zelf dacht om de cc
te combineren met de knop van de alarmlichten. Druk op de
alarmlichten en de cc valt uit. Ook kun je dan meteen de bak
in zijn vrij gooien. Van contact af en proberen naar een veilige
plek te sturen. Door de hoge snelheid (die natuurlijk wel afneemt
Door met de handrem te remmen) kun je best wel makkelijk sturen.
Het beste zou zijn volgens mijn vrouw een dodemansknop die
ingeduwd word en alles valt uit behalve de alarmlichten.
Remt vanzelf af evt. Met handrem en men hoeft zicht alleen te
concentreren op het sturen.
op de middenconsole moet zitten waar de passagier op kan
Drukken zodat de cc meteen uitvalt? Ik zelf dacht om de cc
te combineren met de knop van de alarmlichten. Druk op de
alarmlichten en de cc valt uit. Ook kun je dan meteen de bak
in zijn vrij gooien. Van contact af en proberen naar een veilige
plek te sturen. Door de hoge snelheid (die natuurlijk wel afneemt
Door met de handrem te remmen) kun je best wel makkelijk sturen.
Het beste zou zijn volgens mijn vrouw een dodemansknop die
ingeduwd word en alles valt uit behalve de alarmlichten.
Remt vanzelf af evt. Met handrem en men hoeft zicht alleen te
concentreren op het sturen.
V.I.P.


Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
lijkt me een heel goed idee.Vraag me wel af of een electrische handrem dan bruikbaar is.
C5 Break 2.0i exclusive 2002



