Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Goedendag Heren,
vandaag iets vreemds mee gemaakt.
ik rij niet zo heel veel meer in de C5 en dacht gisteravond i.v.m de strenge vorst ik zet de acculader aan de accu.
deze heeft er een nacht aan gestaan, nadat ik boodschappen had gedaanen een aantal kilometers had gereden ging mijn lampje van de accu branden en kwam er in het display de melding " Storing accu laadstroom "
nadat ik een multimeter (fluke) had gepakt en de spanning had gemeten met draaiende motor meet ik 11,8 volt, mijn conclusie dynamo defect.
contact opgenomen met de dealer en vertelde mij dat een nieuwe dynamo 630 euro kost, en dan moet hij er nog in, al met al een dure grap dus.
toch eens de accu onder de loep genomen en de contacten van de klemmen goed opgeschuurd en schoon gemaakt, zo ook de polen van de accu.
dus de dame is al met al een poosje van de spanning af geweest.
de accu weer terug geplaatst en aangesloten, de multimeter toch maar even weer op de klemmen gezet en meet weer 11,8 volt, nu toch maar even de min/max functie van de meter gebruikt om de conditie van de accu te bekijken.
tijdens het starten zakte de spanning naar 10,7 volt, dit zat immers onder de min knop van de meter en wat schetst mijn verbazing de max spanning is 14,4 volt, dus hij laad weer.
ik heb de auto nu een paar keer weer mee gehad vandaag en de laad spanning blijft nu goed.
nu is mijn vraag, kan dit te maken hebben gehad met dat ik de auto 1 nacht aan de accu lader heb gehad?
de accu lader gaat in het vervolg niet meer maar zo op de klemmen, in het vervolg haal ik de plus wel even los, zodat ik puur alleen de accu op laad.
de wagen staat namelijk wel eens maanden stil, en ik rij alleen maar kleine stukjes, vandaar deze actie.
vandaag iets vreemds mee gemaakt.
ik rij niet zo heel veel meer in de C5 en dacht gisteravond i.v.m de strenge vorst ik zet de acculader aan de accu.
deze heeft er een nacht aan gestaan, nadat ik boodschappen had gedaanen een aantal kilometers had gereden ging mijn lampje van de accu branden en kwam er in het display de melding " Storing accu laadstroom "
nadat ik een multimeter (fluke) had gepakt en de spanning had gemeten met draaiende motor meet ik 11,8 volt, mijn conclusie dynamo defect.
contact opgenomen met de dealer en vertelde mij dat een nieuwe dynamo 630 euro kost, en dan moet hij er nog in, al met al een dure grap dus.
toch eens de accu onder de loep genomen en de contacten van de klemmen goed opgeschuurd en schoon gemaakt, zo ook de polen van de accu.
dus de dame is al met al een poosje van de spanning af geweest.
de accu weer terug geplaatst en aangesloten, de multimeter toch maar even weer op de klemmen gezet en meet weer 11,8 volt, nu toch maar even de min/max functie van de meter gebruikt om de conditie van de accu te bekijken.
tijdens het starten zakte de spanning naar 10,7 volt, dit zat immers onder de min knop van de meter en wat schetst mijn verbazing de max spanning is 14,4 volt, dus hij laad weer.
ik heb de auto nu een paar keer weer mee gehad vandaag en de laad spanning blijft nu goed.
nu is mijn vraag, kan dit te maken hebben gehad met dat ik de auto 1 nacht aan de accu lader heb gehad?
de accu lader gaat in het vervolg niet meer maar zo op de klemmen, in het vervolg haal ik de plus wel even los, zodat ik puur alleen de accu op laad.
de wagen staat namelijk wel eens maanden stil, en ik rij alleen maar kleine stukjes, vandaar deze actie.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat voor type lader is het?
Kort geleden hadden we het daarover in een ander draadje: accu loskoppelen of niet bij het laden.
Met veel laders is het geen probleem om de accu niet los te koppelen, maar er zijn laders die een gechopte spanning leveren.
Dat is geen probleem voor de accu, maar de elektronica in de auto kan daar last van krijgen.
Als je niet weet wat voor vorm de spanning heeft die de lader levert, zou ik de accu dan ook maar loskoppelen.
Voordeel daarvan is dat je gelijk even de polen en de binnenkant van de aansluiting(en) kunt checken en zonodig opzuiveren en insmeren met een beetje zuurvrije vaseline
Groet,
JW
Kort geleden hadden we het daarover in een ander draadje: accu loskoppelen of niet bij het laden.
Met veel laders is het geen probleem om de accu niet los te koppelen, maar er zijn laders die een gechopte spanning leveren.
Dat is geen probleem voor de accu, maar de elektronica in de auto kan daar last van krijgen.
Als je niet weet wat voor vorm de spanning heeft die de lader levert, zou ik de accu dan ook maar loskoppelen.
Voordeel daarvan is dat je gelijk even de polen en de binnenkant van de aansluiting(en) kunt checken en zonodig opzuiveren en insmeren met een beetje zuurvrije vaseline

Groet,
JW
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De enige fout die je gemaakt hebt is dat je de acculader aangesloten hebt op de plus en de min van de accu.
In een notedop:
Dat gaat fout omdat het accumanagement (op de min pool) nu het opladen van de accu niet heeft gezien, en dus rekening houdt met een verkeerde ladingstoestand. En daarop de dynamo bijregelt, en vervolgens de gewenste laadstroom niet haalt en in noodloop gaat. Vergeet niet dat je een intelligent laadcircuit hebt. (met microhybride technologie
)
Accu bijladen = OK, plaats de min op de massa van de carrosserie, dan gaat het goed.
In een notedop:
Dat gaat fout omdat het accumanagement (op de min pool) nu het opladen van de accu niet heeft gezien, en dus rekening houdt met een verkeerde ladingstoestand. En daarop de dynamo bijregelt, en vervolgens de gewenste laadstroom niet haalt en in noodloop gaat. Vergeet niet dat je een intelligent laadcircuit hebt. (met microhybride technologie

Accu bijladen = OK, plaats de min op de massa van de carrosserie, dan gaat het goed.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daar zou ik niet aan gedacht hebben
Bedankt voor de info en tip dus, in het onverhoopte geval dat ik zoiets een keer zou moeten doen zal ik er aan denken
Dat zo zijnde, geen bezwaar dan om wat voor type lader dan ook te gebruiken, als de accu aangesloten is in de auto?
Ook niet die duidelijk piekjes afgeven?
Groet,
JW

Bedankt voor de info en tip dus, in het onverhoopte geval dat ik zoiets een keer zou moeten doen zal ik er aan denken

Dat zo zijnde, geen bezwaar dan om wat voor type lader dan ook te gebruiken, als de accu aangesloten is in de auto?
Ook niet die duidelijk piekjes afgeven?
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De ph2 heeft geen accumanagement, dus dat gaat goed.
Piekjes zijn natuurlijk nooit goed, maar ik vermoed dat zo'n oude acculader onder belasting niet zoveel piekjes geeft, maar slechts een wat onzorgvuldig gelijkgerichte wisselspanning. Bij twijfel is loskoppelen van de accu natuurlijk altijd beter.
De meeste problemen ontstaan m.i bij onder spanning aansluiten en/of loskoppelen van de lader.
Piekjes zijn natuurlijk nooit goed, maar ik vermoed dat zo'n oude acculader onder belasting niet zoveel piekjes geeft, maar slechts een wat onzorgvuldig gelijkgerichte wisselspanning. Bij twijfel is loskoppelen van de accu natuurlijk altijd beter.
De meeste problemen ontstaan m.i bij onder spanning aansluiten en/of loskoppelen van de lader.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Het laatste kan idd problemen geven omdat de spanningsregelaar van de alternator niet snel genoeg is om de verandering op te vangen waardoor er pieken ontstaan.
Bij een rimpelspanning vlakt de accu deze af waardoor de spanning wel vlak blijft.
Bij een rimpelspanning vlakt de accu deze af waardoor de spanning wel vlak blijft.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
2009. Dan heeft deze zijn best wel gedaan.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@ MS: De nieuwe accu dient te worden aangemeld in het accumanagement met een geschikte tester.
Bij het laden van de accu met een acculader (daar hebben we het hier over) is de spanningsregelaar van de dynamo niet actief, of bedoel je iets anders met je posting?Zeevijver schreef:Het laatste kan idd problemen geven omdat de spanningsregelaar van de alternator niet snel genoeg is om de verandering op te vangen waardoor er pieken ontstaan.
Bij een rimpelspanning vlakt de accu deze af waardoor de spanning wel vlak blijft.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Klopt. Bjg. Gaat om starten met startkabels.

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Als je een nieuwe accu hebt dan zal zo'n oude lader ook minder problemen geven. Die vlakt de spanning beter af.
Maar een moderne lader is wel aan te bevelen hoor. En als je de lader langdurig aan de accu hangt zeker. Zoek dan een druppellader. Deze voorkomt overladen van de accu wat de levensduur verlengt.
Maar een moderne lader is wel aan te bevelen hoor. En als je de lader langdurig aan de accu hangt zeker. Zoek dan een druppellader. Deze voorkomt overladen van de accu wat de levensduur verlengt.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Toch verstandig even rond te shoppen voor je een degelijk bedrag aftikt.ms-C5 schreef:...contact opgenomen met de dealer en vertelde mij dat een nieuwe dynamo 630 euro kost, en dan moet hij er nog in, al met al een dure grap dus.
Bruto adviesprijs € 604. Vraag eens bij Brezan of zo, dan kon je wel eens op de helft uitkomen via het ruilsysteem.
En dan nog er onder schroeven, uiteraard.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
voor een lang verhaal kort te makenZeevijver schreef: Maar een moderne lader is wel aan te bevelen hoor. En als je de lader langdurig aan de accu hangt zeker. Zoek dan een druppellader. Deze voorkomt overladen van de accu wat de levensduur verlengt.
bij ons op het werk , werden na een tijd veel accu s binnen gebracht met een garantie aanvraag ik denk iets van een 100 tal (24V), die wij dan verder stuurden naar de levransier . daar werden er maar enkele aangenomen onder garantie.
na een enkele testen is ondervonden dat de accu met te lage accu spanning werd geladen.
de levransier beweerde als de accu niet voldoende was geladen en men vertrok aan zee en reed naar de andere kant van het land dat deze nog niet voldoende geladen was.
nu bij het start/stop systeem zit nog eens een andere type accu in