Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club extreme Fan


Berichten: 116
Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Sinds het wat kouder is geworden heb ik rechtsachter geregeld last van een 'krakende' ophanging.
Gezien het euvel zich enkel voordoet bij koudere temperaturen verdenk ik de rubberblok rond de stabilisatorstang. Het is duidelijk 'kraken' van rubber, geen piepgeluid.
Geluid is soms ook al hoorbaar als je de achterkant van de auto naar beneden duwt en zowel bij in- als uitveren hoorbaar.
Auto is al twee keer in de garage geweest, al vier keer alle scharnierpunten ingespoten met teflonspray maar het probleem blijft aanhouden.
Iemand een idee of gelijkaardige ervaring?
Auto is nog maar 2.5 maand oud en 7000 km gereden dus alles nog garantie maar de garagist wil liever eerst zekerheid over de oorzaak alvorens een hele achtertrein te moeten vervangen (begrijpelijk!).
Gezien het euvel zich enkel voordoet bij koudere temperaturen verdenk ik de rubberblok rond de stabilisatorstang. Het is duidelijk 'kraken' van rubber, geen piepgeluid.
Geluid is soms ook al hoorbaar als je de achterkant van de auto naar beneden duwt en zowel bij in- als uitveren hoorbaar.
Auto is al twee keer in de garage geweest, al vier keer alle scharnierpunten ingespoten met teflonspray maar het probleem blijft aanhouden.
Iemand een idee of gelijkaardige ervaring?
Auto is nog maar 2.5 maand oud en 7000 km gereden dus alles nog garantie maar de garagist wil liever eerst zekerheid over de oorzaak alvorens een hele achtertrein te moeten vervangen (begrijpelijk!).
C5club Fan


Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2012 17:11
Auto: tourer exclusive 2.0 ltr
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 28000
Kleur: zwart nacre
hm heb daar ook last van maar dan rechts voor,maar hier is het niet echt koud
na een stukje rijden is het dan ook weg,ben nog niet bij de garage geweest geen tijd maar ik houd je op de hoogte
C5club Fan


Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2012 17:11
Auto: tourer exclusive 2.0 ltr
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 28000
Kleur: zwart nacre
srry ik bedoel links voor en ik hoor het alleen als ik een bocht naar rechts maak , na 2-3 bochten is het weg !
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Onwaarschijnlijk vroeg natuurlijk maar het "kraken" klinkt als Adal. Ik heb inmiddels ook mogen ervaren maar dan wel met 150k meer op de teller.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ophanging C5-3 is anders 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan


Berichten: 116
Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Als je met de auto rijdt klinkt het echt als een kraakgeluid, maar als je auto van buitenaf beweegt (achterste portier open en gewoon op de zetel gaan zitten is al voldoende) dan hoor je duidelijk dat het een 'rubberachtig' geluid is.
Ik verdenk dus in eerste instantie de rubber(s) van de stabilisatorstang. De dealer heeft ze al eens losgemaakt, maar ze kunnen niet van de stang verwijderd worden (zitten er rond gegoten). De dealer denkt zelf eerder in de richting van de veercilinder omdat het lijkt alsof het geluid daar vandaan komt, maar dat is eigenlijk moeilijk met zekerheid te zeggen.
Het is duidelijk ook temperatuursgebonden (koud weer = meer geluid).
Ik verdenk dus in eerste instantie de rubber(s) van de stabilisatorstang. De dealer heeft ze al eens losgemaakt, maar ze kunnen niet van de stang verwijderd worden (zitten er rond gegoten). De dealer denkt zelf eerder in de richting van de veercilinder omdat het lijkt alsof het geluid daar vandaan komt, maar dat is eigenlijk moeilijk met zekerheid te zeggen.
Het is duidelijk ook temperatuursgebonden (koud weer = meer geluid).
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Hoe anders dan? Geen Adal's meer?Menno schreef:Ophanging C5-3 is anders
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Ziet er indrukwekkend uit dat plaatje maar waar er draagarmen draaien zal er ook een draagarmlager moeten zijn. Is dat wezenlijk veranderd bij de C5-3
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
De draagarmlagers zijn nu van het type "stalen bus met rubber lager". Die gaan veel langer mee en zijn niet gevoelig voor vocht. De "oude" constructie met kegellagers is door Citroën altijd al verkeerd
toegepast. Je gaat geen rollagers inzetten op een plaats waar slechts een deel van een omwenteling wordt gemaakt. De lagers werden altijd op hetzelfde punt belast en de afdichtingen
verloren na een aantal jaren hun functie; beetje vocht in de lagers en dan was het snel over en uit.
toegepast. Je gaat geen rollagers inzetten op een plaats waar slechts een deel van een omwenteling wordt gemaakt. De lagers werden altijd op hetzelfde punt belast en de afdichtingen
verloren na een aantal jaren hun functie; beetje vocht in de lagers en dan was het snel over en uit.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan


Berichten: 116
Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Deze namiddag gaan er een aantal 'metingen' gebeuren met een toestel om dergelijke geluiden op te sporen. Hopelijk komt er wat uit de bus.
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:01
Auto: C5 tourer exlusive 2,2 HDI
Opties: pack cuir integral
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Blauw
En is er al een uitslag ?
C5club extreme Fan


Berichten: 116
Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Nu wel! Stablilisatorstang is vervangen ... geluid weg!
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Wel snel voor zo'n jonge C5! neem aan garantie.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club extreme Fan


Berichten: 116
Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Inderdaad snel, maar waarschijnlijk vanaf de eerste dag een probleem. Alleen pas opgemerkt toen het kouder begon te worden. Ik heb de wagen nieuw afgehaald op de warmste dag van 't jaar ....
En uiteraard in garantie hersteld.
En uiteraard in garantie hersteld.




