Auteur |
Bericht |
Witgoedboer
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 sep 2010 22:55 Berichten: 34
Auto: C5 Break 2.0 Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 194000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
 Kachel wordt niet warm
De kachel van mijn c5 (2.0 aut uit 2002) wordt niet echt warm, hooguit een beetje lauw. Kan hem instellen op 28 graden maar echt lekker behaagelijk wordt het niet, de airco werkt perfect maar met de winter voor de deur hebben we daar niet zo veel aan  de motortemperatuur is volgens mij wel in orde, de temp. meter gaat s'morgens al vrij vlot naar het midden maar de kachel doet dus vrij weinig. Iemand enig idee???
|
25 okt 2011 16:34 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Geeft de buitentemperatuurmeter wel de goed buitentemperatuur aan?
|
25 okt 2011 16:38 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Klinkt als thermostaat en/of koelwater. 'k heb hetzelfde gehad, was thermostaat.
Kijk eerst eens je koelwaterniveau na. Zet dat op maximum(=bijvullen) Ga een goed stuk rijden (motor warm/thermostaat open).
Kijk na terugkomst (iets af laten koelen/voorzichtig!) of het koelwaterniveau nog steeds op max staat. Zoniet weer bijvullen en weer een stuk rijden. Net zo lang herhalen to koelwaterniveau op max blijft. Je koelsysteem is dan goed afgevuld. Veel van dit soort problemen komen vaak door te weinig koelwater.
Probleem opgelost? Zoniet : Laat dan je thermostaat nakijken en indien nodig vervangen (in mijn geval is de electronische door een mechanische vervangen door JO)
Ik ben er van overtuigd dat in 95% van de gevallen dit je probleem oplost
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
25 okt 2011 16:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
De kachel zit in het kleine circuit, dwz motor en dan alleen de kachel.
Als de temperatuur een zekere waarde bereikt heeft gaat de thermostaat open en komt de radiateur in het circuit om het water af te koelen.
Uit het verhaal begrijp ik dat de temperatuurmeter echter wel goed z'n werk doet, en die zit in het kleine circuit. Oftewel, de thermostaat kan dan imho de boosdoener niet zijn.
Ik denk in eerste instantie ook aan te weinig koelvloeistof in het circuit, daardoor kan er lucht in het kachelcircuit zitten. En dan doet 'ie niet veel. Ik ken dat van diverse verhalen op het Xantia-Forum.
Een andere mogelijkheid is een verstopte kachel. Dat is veelal het gevolg van het gebruik van de verkeerde koelvloeistof.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2011 17:02 |
|
 |
Witgoedboer
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 sep 2010 22:55 Berichten: 34
Auto: C5 Break 2.0 Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 194000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
De buitentemp. word goed aangegeven, en koelvloeistof zit er naar mijn idee voldoende in ( ga ik ieder geval nog wel even goed controleren) Wat mij wel opvalt is dat de temp. meter wel heel snel op de middenstand staat, m.a.w. na een koude start en gelijk wegrijden geeft de meter al na ongeveer een kilometer aan dat de motor op temperatuur is.
|
25 okt 2011 17:25 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Dit kan optreden als de thermostaat niet open gaat en alleen het kleine circuit draait (evt icm lucht in het systeem) dat is dan veel sneller op temperatuur (al is een km wel erg snel). Ik vermoed dat dat bij het probleem thuishoort.
Kijk eerst maar het niveau na, meten is weten.
Weten of de thermostaat op zijn minst open gaat en het grote circuit meedraait ?
Na langere rit koelslang naar radiator voelen, moet zeer warm/heet zijn.
Succes met oplossen.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
25 okt 2011 17:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Als de thermostaat niet open gaat zal de motor snel oververhit raken omdat het water z'n warmte niet kwijt kan in de radiateur.....
Overigens, wordt 'ie aan beide kanten niet goed warm, geeft 'ie dezelfde lauwe luchtstroom?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2011 18:21 |
|
 |
Witgoedboer
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 sep 2010 22:55 Berichten: 34
Auto: C5 Break 2.0 Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 194000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Hij wordt aan beide zijden even lauw, rare is dat we eigenlijk ook geen koelingsproblemen hebben gehad. Zelfs afgelopen zomer met een caravan erachter nergens last van gehad.
Ga me er dit weekend eens in verdiepen, i.i.g allemaal bedankt voor het meedenken en suggesties blijven uiteraard welkom.
|
25 okt 2011 20:17 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Eerst maar even kijken of het een simpele oorzaak heeft, een te laag koelvloeistofniveau icm luchtbellen in het kleine kachelcircuit.
Als dat allemaal OK blijkt te zijn moet je verder zoeken. En het feit dat je koeling verder op orde is en dat je motor niet te warm wordt doet mij denken dat de thermostaat niet de oorzaak is....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2011 20:56 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Ik denk dan toch aan de buitentemperatuursensor.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
25 okt 2011 21:00 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Tegen die gedachte spreekt Witgoedboer schreef: De buitentemp. word goed aangegeven...... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2011 21:35 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Kachelkraan die vast zit?
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
25 okt 2011 21:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Is die er dan bij de C5? De verwarming bij de C5 is luchtzijdig geregeld, daarbij wordt de kachel bij mijn weten voortdurend voluit verwarmd.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2011 21:45 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
Da's waar ook 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
25 okt 2011 21:47 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Kachel wordt niet warm
 Er zijn hele goed suggesties gedaan. ter aanvulling: Draai de dop van het reservoir. Draai even het ontluchtstopje bij het schutboard (ventieldopje op bovenste slang) los. En het ontluchtstopje op het thermostaathuis (messing stopje inbus 5) een heel aantal slagen los tot het gaatje vrijkomt. Vul nu eventueel koelvloeistof bij totdat er koelvloeistof uit de stopjes stroomt. draai ze nu dicht.Je hebt nu het kleine circuit ontlucht. Kon er veel koelvloeistof bij voordat er iets uit de stopjes stroomde dan zat er veel lucht in het systeem. Boven aan de radiateur zit ook een soort plug, draai die een slag los totdat er water uit komt. Draai hem dan dicht. Nu heb je ook de radiateur ontlucht. Vloeistof bijvullen en proefrijden maar.... Als je het helemaal goed wilt doen herhaal dan de handeling compleet bij warme motor, maar pas op vooral als er nog lucht in zit kan het er hard uitspuiten en het is erg heet 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 okt 2011 22:15 |
|
 |
|