Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 5088
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Dat is toch niet absurd slecht... ADAL's snoepen er wat af, en ze hadden al een (ik neem aan kort) verleden. Dus al met al 60000 km als ze nieuw waren zonder ADAL-problemen had wel gekund.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 sep 2009 22:05
Auto: Mercedes Benz C300e
Opties: Airmatic, Distronic, Rij-assistentiepakket, 9G-tronic
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Iridium silver
Helemaal mee eens. Ik heb dat altijd (ook bij andere auto's) gedaan.JW-NHS schreef:Dat bevestigt wat ik al vaker geschreven heb. En gek genoeg wordt dat door velen afgedaan met "Citroën schrijft voor, dus....." en dan gaan ze de spanning niet verhogen.
Ik pomp de banden al heeeeeel lang een paar tienden bar boven de door de fabrikant opgegeven spanning op. De auto wordt daardoor gewoon stabieler, stuurt strakker. En er is nauwelijks verlies aan comfort.
En ik heb ik geen last van verhoogde slijtage op het middendeel van het loopvlak, zoals velen veronderstellen dat zal gebeuren.
En dus: gewoon doen![]()
Als je bij de garage vraagt geven ze vaak ook een veel lagere spanning aan.
Uit nieuwsgierigheid, JW, hoeveel druk doe je voor/achter?
Berichten: 20300
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Dat had ik ook maar ben ik weer vanaf gestapt, mij te hard .... Nu 2.5 2.6 , zware belading 2.8 ...
Maar dat misschien ook aan het verschil 16 & 17 inch liggen.
Maar dat misschien ook aan het verschil 16 & 17 inch liggen.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Peugeot 208 1.2 GT Hybrid 145 Gris Selenium ‘25
C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
bepaalde banden zoals de energy savers of efficient grips moeten standaard gewoon al harder opgepompt worden omdat dit zuinigheidsbanden betreft. bij mijn mercedes staat zelfs standaard voorgeschreven 2,9 ik zelf zit de dame altijd op 2,4 tot 2,8 afhankelijk van de belading maar wel met stikstof vanwege de grotere dichtheid en efficiëntie.
Berichten: 6520
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Hogere dichtheid? Wie heeft je dat wijsgemaakt, de stikstofboeren
Stikstof heeft een lagere dichtheid!
puur N_2 1,2g/L @1bar, 0C
lucht 1,3g/L @1bar, 0C
(puur O_2 1,4g/L @1bar, 0C)
Stikstof heeft een lagere dichtheid!
puur N_2 1,2g/L @1bar, 0C
lucht 1,3g/L @1bar, 0C
(puur O_2 1,4g/L @1bar, 0C)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 3196
Lid geworden op: 05 feb 2009 20:22
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Zover ik het begrepen zijn de stikstofmoleculen een fractie groter dan zuurstofmoleculen
en gedraagt de band zich dus eh . . . dichter.

JW
en gedraagt de band zich dus eh . . . dichter.

JW
Berichten: 20300
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Niet die 17" is daarbij de factor, maar het feit dat je er /45 banden om hebt liggen ipv de /55 die ik heb.Menno schreef:Dat had ik ook maar ben ik weer vanaf gestapt, mij te hard .... Nu 2.5 2.6 , zware belading 2.8 ...
Maar dat misschien ook aan het verschil 16 & 17 inch liggen.
Ook al zijn ze iets breder, de hoogte van de wang is lager. En daarmee wordt ook de invering minder, dus minder comfort.
Voorts is de dwarsloophoek van deze band kleiner, op dat punt hoef je dus minder te compenseren om wat meer stuurprecisie te krijgen.
Ik kan me dus zeer wel voorstellen dat je de banden minder extra oppompt dan ik doe.
Overigens, wat is de voorgeschreven spanning bij jouw V6? Daar mag je in elk geval niet onder gaan zitten, ook niet bij volle belading.
Groet,
JW
Berichten: 5088
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Nee, dat maakt niet uit.JWHofnar schreef:Zover ik het begrepen zijn de stikstofmoleculen een fractie groter dan zuurstofmoleculen
en gedraagt de band zich dus eh . . . dichter.
Wel is het zo dat het rubber van autobanden iets sneller zuurstof dan stikstof doorlaten, maar dat heeft niet met molecuulformaat te maken.
Overigens is m.i. het effect zo klein, dat het afvullen met stikstof voor iedereen die minstens zeg 4x per jaar zelf zijn bandenspanning controleert, overbodig.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 5296
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
Bovendien bestaat lucht ruwweg voor 80% uit stikstof en voor 20% uit zuurstof.
De zuurstof diffundeert voor een deel (zeg de helft) waardoor de band zachter wordt.
Dan vul je de 10% die je kwijt bent weer af met lucht die voor 80% uit stikstof bestaat en voor 20% uit zuurstof.
En toen had je al 88% stikstof in je banden zitten.
De zuurstof diffundeert voor een deel (zeg de helft) waardoor de band zachter wordt.
Dan vul je de 10% die je kwijt bent weer af met lucht die voor 80% uit stikstof bestaat en voor 20% uit zuurstof.
En toen had je al 88% stikstof in je banden zitten.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Nee hoor daar zit ik royaal bovenJW-NHS schreef: Overigens, wat is de voorgeschreven spanning bij jouw V6? Daar mag je in elk geval niet onder gaan zitten, ook niet bij volle belading.
Groet,
JW
Sensoren staan afgesteld op 2,2, daaronder piepen ze ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Peugeot 208 1.2 GT Hybrid 145 Gris Selenium ‘25
Berichten: 6163
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Dat hele stikstof vullen is natuurlijk een beetje onzin, tenzij je de band eerst vacuum trekt.EW schreef:En toen had je al 88% stikstof in je banden zitten.
Die bandenboeren beginnen een band te vullen die al vol zit met lucht.
Ik zie het meer als een leuke extra moneymaker voor de bandenboeren.
50 cent stikstof verkopen voor 7,50 dat is handel.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 4024
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Als je het onafgeveerde gewicht wilt verlagen kun je beter vullen met helium of waterstof.... Alleen loopt dat er juist weer heel gemakkelijk / snel uit.
Stikstofvulling is inderdaad een mooie hoax.
Ik kan overigens melden dat ik een setje primacy HP 215/50/17 W91 in ca 40K km heb afgereden rondom (door elke 10K voor achter te verwisselen). Terug van vakantie had ik nog 2-2,5 mm over. Ik had er juist voor gekozen ze tijdens de vakantie helemaal op te rijden (omdat het dan toch niet regent....)
Ik heb al een setje 215/50/17W95XL klaar liggen, ik ga er van uit dat deze een stuk langer meegaan. 91 is nl eigenlijk te weinig op een ph2. Die gaan er in de herfst op.
Stikstofvulling is inderdaad een mooie hoax.
Ik kan overigens melden dat ik een setje primacy HP 215/50/17 W91 in ca 40K km heb afgereden rondom (door elke 10K voor achter te verwisselen). Terug van vakantie had ik nog 2-2,5 mm over. Ik had er juist voor gekozen ze tijdens de vakantie helemaal op te rijden (omdat het dan toch niet regent....)
Ik heb al een setje 215/50/17W95XL klaar liggen, ik ga er van uit dat deze een stuk langer meegaan. 91 is nl eigenlijk te weinig op een ph2. Die gaan er in de herfst op.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
anyway ik betaal geen cent meer voor stikstof en hoef nimmer de spanning te checken! dus al klopt het verhaal over stikstof voor geen meter ik heb er een goed gevoel bij en bijvullen met lucht doe ik nimmer altijd even een gratis check met evt. bijvullen of op hogere spanning laten zetten
Berichten: 3196
Lid geworden op: 05 feb 2009 20:22
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Het is inderdaad goede handel. Bij de wissel van mijn achterbanden vorig jaar stond er opeens ongevraagd
eur 6 aan stikstof op de factuur. Niemand zeurt er over bij het afrekenen. Kassa.
Gebakken lucht dus.
JW
eur 6 aan stikstof op de factuur. Niemand zeurt er over bij het afrekenen. Kassa.
Gebakken lucht dus.
JW




