
Zie draadje : Klik...
Bij een defect achterruit altijd eerst de schakelaar controleren alvorens deze reparatie uit te voeren!
TonK schreef:
Heb de proef genomen met de koper-tape en het is in een woord geweldig.
Eerst de ruit ter plaatse goed ontvet en daarna de tape aangebracht tussen het aansluitblok (linksboven) en het soldeerpunt van de schakeldraad (bovenste soldeerpuntpunt / ruit midden onder ) de tape tegen dit soldeerpunt aan laten lopen en daarna doorgesoldeerd met bestaande soldeerpunt.
Bovenaan een verbinding gemaakt(gesoldeerd) met de dunne draad (rood/geel).
Met de tape is het mogelijk bochten te maken (knik-gewijs). Na het plakken van de tape goed afwrijven met b.v. een rond stukje hout zodat alle luchtbelletjes onder de tape en alle kreukeltjes zijn verdwenen.
Je kunt ten overvloede de knikpunten eventueel met een druppeltje soldeertin versterken. Als je geen bochten wilt maken dan bij een hoek de tape iets over elkaar plakken en terplekke solderen dat gaat uitstekend met deze tape. Eigenlijk wijst het allemaal vanzelf het is heel simpel te doen en het resultaat ziet er geweldig uit, al zeg ik hetzelf, eigenlijk zonde om het ter bescherming nog af te plakken maar dat is uiteraard wel beter.
Deze kopertape is te koop bij http://www.glashobby-webshop.n" onclick="window.open(this.href);return false; klik op Tiffany (linker kolom) en daarna op Verbindingsmiddelen. Kies voor de tape TVM137 3,97mm a €4,55 of TVM140 4,36mm a €5,30 per rol van 33meter dus voor de kosten hoef je het niet te laten en met 33 meter kun je nog eens misplakken.
Ik heb voor de tape met de zwarte lijmlaag gekozen omdat deze, volgens de leverancier, de beste hechting geeft en als je zwarte laag op de ruit iets beschadigd is je de tape niet ziet. I.p.v. bestellen kun je het ook afhalen (Veenendaal) maar dan even bellen (zie website)
Zie ook de uitleg van GSven : Hier klikken
En op planete-citroen : klik ( Franstalig en registratie verplicht )