Inderdaad, in die 12 jaar is er wel het eea veranderd en verbeterd bij de ABS systemen. Ze zijn veeeeel sneller geworden in hun reakties, en doen hun werk op alle 4 wielen geheel onafhankelijk.Euroka schreef:Jij mag zelf weten wat je gelooft: ik praat uit eigen ervaring.EvilTwin schreef:Ik geloof er niks van. Blokkerend remmen betekent dat je het grootste deel van je remkracht weggooit, zo veel gooi je zelfs niet weg als je pompend remt. Het is wel het slechtste wat je kunt doen.en telkens bleek dat blokkerend remmen op een gladde baan de kortste remweg opleverde, ook korter dan ABS
Het was wel 12 jaar geleden: dus ik neem aan dat ABS inmiddels is verbeterd.Maar ABS (ook een goede) oscilleert rond het optimale wrijvingspunt: de remkracht wordt telkens aangepast aan de draaisnelheid van het wiel. Vandaar het "klapperen" van je rempedaal. ABS houdt je dus nooit continu op de optimale remvertraging; dan zou de oscillatie oneindig snel moeten plaatsvinden.
Mbt pompend remmen en "remmen tegen het blokkeerpunt aan": het lukte niet één van de cursisten om met zo'n techniek een kortere remweg te bereiken dan de domweg blokkerend remmende auto. Heel misschien dat Michael Schumacher het kan maar een doorsnee automobilist kan het ab-so-luut niet. En als je me niet gelooft ga je het zelf maar eens proberen. Praten we daarna wel verder.
Zo'n 10 jaar geleden waren er ook nog heel wat auto's met een voor-achter gescheiden remsysteem waarbij de ABS achter dan op beide wielen samen werkte. Dat was een slecht systeem, omdat het op geen enkele wijze helpt bij de µ-split zoals je die bijna altijd hebt. En dus gingen die auto's ook achterste voren als je dan remde.
Mijn vraag eerder: met welke auto deed je die test, en was het dezelfde auto met en zonder ABS, dat dus uitgeschakeld kon worden?
En op wat voor wegdek?
Overigens lijkt me die tweede uitspraak in tegenspraak met wat je eerder schreef.....
Groet,
JW