Auteur |
Bericht |
Lemonvodka
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 mei 2010 20:57 Berichten: 32 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 break 2.0 16V prestige
Opties: automaat, climate control, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 273000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Zelf bobine testen?
Ik ben in heel veel draadjes tegengekomen dat de bobines zijn vervangen. Vaak zonder dat dit ook maar enig probleem heeft opgelost. Lijkt wel of garages dit als eerste vervangen. Maar is er ook een manier om te testen of de bobinerail nog goed is of niet?
Je kan ze niet één voor één loshalen om te horen of er er verschillen te horen zijn.
|
01 jun 2010 09:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
Het lijkt me niet de bedoeling ze een voor een los te halen. Op dat moment dwing je de motor op twee/drie pitten te lopen en dan schiet hij in een noodloop. Plus je riskeert schade aan de kat. Dan is gewoon een nieuwe bobine-rail goedkoper  Je weet ook nog steeds niet of de mindere loop komt van juist die bobine, ook andere zaken kunnen specifiek voor die cilinder mis zijn ( injectoren, bougies, kleppen) met als dieper liggende oorzaak: vocht, verkeerde olie, verkeerde brandstof, etc. Het vervangen zou ik doen als er een melding komt uit de compu dat er ontstekingen onvolledig/overgeslagen worden en je die andere problemen kunt uitsluiten, danwel later wilt proberen. Zie ook dit: viewtopic.php?p=109028#p109028
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 jun 2010 11:49 |
|
 |
Lemonvodka
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 mei 2010 20:57 Berichten: 32 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 break 2.0 16V prestige
Opties: automaat, climate control, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 273000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
Maar een bobine is dus niet te testen. Puur een geval van een andere erop zetten en hopen dat het helpt.
|
03 jun 2010 23:48 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
Is kassa voor garage's Een fatsoenlijk bedrijf zou er misschien een goede gebruikte of nieuwe eerst op proberen of het verschil maakt . Bij geen beter resultaat dan oude er terug op.
|
04 jun 2010 06:49 |
|
 |
Lemonvodka
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 mei 2010 20:57 Berichten: 32 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 break 2.0 16V prestige
Opties: automaat, climate control, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 273000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
EvilTwin schreef: Het lijkt me niet de bedoeling ze een voor een los te halen. Op dat moment dwing je de motor op twee/drie pitten te lopen en dan schiet hij in een noodloop. Plus je riskeert schade aan de kat. Dan is gewoon een nieuwe bobine-rail goedkoper  Je weet ook nog steeds niet of de mindere loop komt van juist die bobine, ook andere zaken kunnen specifiek voor die cilinder mis zijn ( injectoren, bougies, kleppen) met als dieper liggende oorzaak: vocht, verkeerde olie, verkeerde brandstof, etc. Het vervangen zou ik doen als er een melding komt uit de compu dat er ontstekingen onvolledig/overgeslagen worden en je die andere problemen kunt uitsluiten, danwel later wilt proberen. Zie ook dit: viewtopic.php?p=109028#p109028Maar injectoren, kleppenstoters, kleppen, enz zijn toch een stuk duurder dan een bobinerail. Vind niets zo erg als een beetje onderdelen vervangen die niet stuk zijn. Dan gooi ik mijn euro's liever in een wensput. 
|
04 jun 2010 08:04 |
|
 |
Cyberbob
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 feb 2010 16:12 Berichten: 595 Woonplaats: Brunssum (Zuid Limburg)
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
John LeGrand schreef: Is kassa voor garage's Een fatsoenlijk bedrijf zou er misschien een goede gebruikte of nieuwe eerst op proberen of het verschil maakt . Bij geen beter resultaat dan oude er terug op. Ik denk dat dat ijdele hoop is John Ik ben toch al bij heeeeel wat verschillende garagebedrijven geweest en nog nooit hebben ze bij mij een verdacht onderdeel vervangen, vervolgens geconstateerd dat het dat toch niet was, en daarna het oude (niet defecte) onderdeel weer terug gemonteerd... Nope, mijn ervaring is dat ze net zolang verdachte onderdelen vervangen totdat de klacht verdwenen is. Als er gaandeweg dat storingsoplossingstraject (wat een woord he) links en rechts enkele onderdelen onnodig worden vervangen dan is dat pech voor de klant. Dat risico (voor de klant) hoort er nu eenmaal bij. Let wel: ik heb voorheen voornamelijk duits spul gereden en de Audi werkplaats spant wat bovenstaande betreft echt de kroon  Die vervangen mijns inziens erg graag en erg snel allerlei onderdelen en als je er dan iets van zegt dan was het steevast: "och meneer, dat onderdeel zat er toch al aan te komen en zo spaart u zich een extra rit naar de werkplaats uit" Ik heb mijn C5 pas 1 weekje en heb nog geen echte ervaring met de Citroen-dealer. Ik heb er van de week wel wat onderdelen besteld maar dat ligt toch net effe anders. Ik heb wat service betreft echter wel goede hoop als ik een hoop posts zo lees hier @Lemonvodka: misschien dat je mazzel hebt en een van de forummers nog een passende bobinerail heeft liggen om mee te testen. Anders dan kun je je doekoe misschien inderdaad beter in een wensput knikkeren 
_________________ Eén dag niet gelachen is één dag niet geleefd.
|
04 jun 2010 08:09 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
Vind niet dat het risico voor de klant is , geeft alleen onkunde aan bij garage in mijn optie . Onderdelen vervangen die niet kapot zijn of geen verbetering geven zeker als ze bij dealer gemaakt worden moeten teruggenomen worden , de garage stelt de diagnose immers !!!!!!! Maar ik zeg niet expliciet dat het niet gedaan word maar er dikwijls makkelijk over gedaan word en het laten zitten en klant dus op onnodige kosten jagen Anders valt het niet te bekijken heel simpelweg Een andere mening hierover respecteer ik maar deel ik zeker niet zoals vele van ons denk ik toch  Oja , Loosdrecht van het Forum had pas nog een bobine liggen ,weet alleen niet of die er nog is , is zowat 3/4 weken terug dat ik dat zag hier op het forumpie 
|
04 jun 2010 09:48 |
|
 |
Lemonvodka
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 mei 2010 20:57 Berichten: 32 Woonplaats: Groningen
Auto: C5 break 2.0 16V prestige
Opties: automaat, climate control, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 273000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
Loosdrecht rules! Kon zijn bobine testen om te kijken of de mijne defect was of niet. Had vandaag net zelfde afspraak gemaakt met een autodemontagebedrijf waar ik al jaren kom. Nu maar hopen dat ik het euvel vind.
|
04 jun 2010 18:01 |
|
 |
Cyberbob
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 feb 2010 16:12 Berichten: 595 Woonplaats: Brunssum (Zuid Limburg)
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Zelf bobine testen?
Kijk, mooi dat er nog steeds zoiets is als even "belangeloos iemand de helpende hand toesteken" Hopelijk heb je het euvel snel onder de knie 
_________________ Eén dag niet gelachen is één dag niet geleefd.
|
04 jun 2010 18:29 |
|
 |
|