Ikzelf was mijn auto regelmatig in een wasstraat of een roll-over (waar de auto stilstaat en de machine over de auto heen gaat), soms wel een paar keer per week of dag doordat dit met m'n werk te maken heeft.
Ik heb hiervoor ook een zwarte en 2 donkerblauwe auto's gehad.
De spiegels klap ik altijd in, na ze eerst even schoongemaakt te hebben, doordat het altijd kan gebeuren dat er een spiegel afgewassen wordt als ze niet zijn ingeklapt. Gelukkig gebeurt dit tegenwoordig nog zelden.
Op de meeste instructieborden staat ook vermeld dat de spiegels ingeklapt dienen te worden, net als het verwijderen van antennes en bijv. een ski-box enz.
In een wasstraat is het altijd beter om de motor te laten draaien en de regensensor en bijv. een automatische antenne die uitschuift uit te zetten.
Van de parkeersensoren heb je geen last doordat de auto niet in een versnelling staat.
Indien men de motor uitzet kan behalve het activeren van de automatische handrem, de auto ook op het stuurslot gaan waardoor de wielen scheef kunnen gaan staan waardoor de auto uit de goot van de transportband kan gaan en dus ernaast staan.
Dan is het lastig om de auto weer in de transportband te krijgen.
Het aantrekken van de handrem, of het bedienen van het rempedaal wordt ten alle tijde afgeraden. Indien men dit toch doet kan de rol die de auto voort beweegt onder het wiel doorschieten, de volgende rol neemt dan de auto weer mee, echter de machine denkt dat de auto zich nog bij de vorige rol bevindt waardoor diverse systemen niet op tijd (te vroeg) opgestart worden.
Eventueel zou er hierdoor ook schade kunnen ontstaan.
De moderne installaties wassen tegenwoordig met textiel waarbij normaal gesproken geen krassen ontstaan, de auto gaat juist wat meer glimmen doordat deze textielborstels als het ware de lak een beetje polijsten.
Krassen ontstaan meestal doordat er nog zand (straatvuil) op de auto zit, ook met het wassen van de hand kan dit krassen geven als het zand er niet eerst met Hoge Druk afgespoten wordt, tevens kan er zand in de handborstel of de spons zitten, vooral als men met de handborstel of de spons het zand (vuil) gaat verwijderen.
Dus ga gerust naar een (goede) wasserette en neem de nodige voorbereidingen.