Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik ben geen bioloog, maar ik ben het helemaal met je eens.
Planten zijn redelijk gevoelig ervoor, dieren of mensen véél minder. Hier verderop op de dijk is een "wildovergang" waar twee paardenvelden aan elkaar zitten. De paarden blijven hierop rondhangen om van het zout te snoepen; daar is niks mis mee. Het gras langs de snelweg is sowieso al meer zoutminnend, net als langs het water of zo.
In Nederland wordt het zout zo weer weggespoeld en bermen herstellen snel. Iedere snelweg in NL ligt op een talud met afwatering dus ook dat is geen probleem en we hebben lokaal wegafwatering via de rioleringen, dat is in de meeste landen wel anders.
De enigen die er echt mee zitten zijn tuinders als het idd in het oppervlaktewater terecht komt.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
10 jan 2010 14:08 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef: Ik ben geen bioloog, maar ik ben het helemaal met je eens.
Planten zijn redelijk gevoelig ervoor, dieren of mensen véél minder. Hier verderop op de dijk is een "wildovergang" waar twee paardenvelden aan elkaar zitten. De paarden blijven hierop rondhangen om van het zout te snoepen; daar is niks mis mee. Het gras langs de snelweg is sowieso al meer zoutminnend, net als langs het water of zo.
In Nederland wordt het zout zo weer weggespoeld en bermen herstellen snel. Iedere snelweg in NL ligt op een talud met afwatering dus ook dat is geen probleem en we hebben lokaal wegafwatering via de rioleringen, dat is in de meeste landen wel anders.
De enigen die er echt mee zitten zijn tuinders als het idd in het oppervlaktewater terecht komt. En, naar ik denk, de (wortels van de) bomen die te maken krijgen met zout ipv zoet water. Boomwortels zijn zeer gevoelig voor verstoringen, dat was ook te zien op Utrecht's Maliebaan waar de lindebomen het loodje dreigden te leggen door te veel druk en verdichting van bovenaf tijdens markten en dergelijke. Wortels hebben lucht nodig om te kunnen funktioneren, en dat zou bij zout water in hun omgeving wel eens fout kunnen gaan. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 jan 2010 14:28 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Hoeveel kilometer wegennet hebben we waar gestrooid is? Wikipedia schreef: Het wegennet van Nederland is een van de dichtst vertakte wegennetten ter wereld. Nederland beschikt over ongeveer 135.470 km aan openbare wegen (2007). Hiervan zijn 5012 km Rijksweg, de Provinciale wegen hebben een lengte van 7899 km, en de overige (lokale) wegen 122.559 km. Nederland heeft met een dichtheid van ongeveer 57,5 kilometer autosnelweg per 1000 km² de grootste autosnelwegdichtheid van de Europese Unie. Dus over ca. 5000+8000+de helft van 123000km (dat laatste is een aanname, omdat veel lokale wegen niet gestrooid worden) wegen is die 100.000 ton zout uitgesmeerd... 70.000km en 100.000 ton komt overeen met 1,4 ton/km en dat komt overeen met 1,4kg/m. Best veel dus... Maar dat is in 2-3 weken gebeurd... Meer een discussie ergens anders, realiseer ik me...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
10 jan 2010 14:35 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Hebben we een milieu draadje ? 
_________________ Groeten, Marc
|
10 jan 2010 14:55 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
MarcusE schreef: Hebben we een milieu draadje ?  milieu kun je hier kwijt 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 jan 2010 15:20 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Nee, dank je. Te groen 
_________________ Groeten, Marc
|
10 jan 2010 15:47 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
JW-NHS schreef: [ En, naar ik denk, de (wortels van de) bomen die te maken krijgen met zout ipv zoet water. Boomwortels zijn zeer gevoelig voor verstoringen, dat was ook te zien op Utrecht's Maliebaan waar de lindebomen het loodje dreigden te leggen door te veel druk en verdichting van bovenaf tijdens markten en dergelijke. Wortels hebben lucht nodig om te kunnen funktioneren, en dat zou bij zout water in hun omgeving wel eens fout kunnen gaan.
Rond zout water zie je normaliter gewoon de meeste bomensoorten terug. Althans, dat is mijn ervaring. Bijvoorbeeld rond de Oostzee, maar ook in het Noord-Oostzeekanaal (Brunsbuttel-Kiel) lijken de bomen in het geheel geen last te hebben van het zoute water. Roel.
|
10 jan 2010 21:53 |
|
 |
Euroka
C5club Fan
Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37 Berichten: 56 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik ben vorig weekend naar Keulen geweest. Op de terugweg lag er sneeuw op de Autobahn van Keulen tot voorbij Oberhausen. Dan ben ik toch wel blij dat iedereen op winterbanden rijdt. Een auto met zomerbanden achter je heeft pakweg een dubbel zo lange remweg en rijdt dus geheid je kofferbak in als je opeens moet remmen. Van mij mag iedereen zelf weten of hij op zomer- of op winterbanden wil rijden maar met zomerbanden in de sneeuw rijden is vragen om moeilijkheden. Wie op zomerbanden rijdt moet gewoon zijn auto laten staan als het winters weer is met (kans op) gladheid.
We hoeven dat overigens niet persé via wet te regelen: het kan gewoon via de verzekering. Wie op zomerbanden rijdt en schade rijdt door winterse gladheid draait zelf voor de schade op.
|
10 jan 2010 21:55 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
En de man op winterbanden die bij mij op de snelweg bij een noodstop (op dunne prut) achterin klapt omdat hij het door zijn bandenkeuze niet af kon remmen is volgens regulier recht daarvoor schuldig.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
10 jan 2010 22:02 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EW schreef: En de man op winterbanden die bij mij op de snelweg bij een noodstop (op dunne prut) achterin klapt omdat hij het door zijn bandenkeuze niet af kon remmen is volgens regulier recht daarvoor schuldig. pffff we beginnen weer... 
|
10 jan 2010 22:03 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Euroka schreef: : het kan gewoon via de verzekering. Wie op zomerbanden rijdt en schade rijdt door winterse gladheid draait zelf voor de schade op. en wat wordt het volgende wat de verzekering invoert om niet te hoeven betalen... 
|
10 jan 2010 22:04 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Tja, dan heb je op een gegeven moment geen verzekering meer nodig, omdat ze toch nooit betalen Ik denk dat dat wel meevalt.
_________________ Groeten, Marc
|
10 jan 2010 22:11 |
|
 |
Euroka
C5club Fan
Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37 Berichten: 56 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik rijd nu op winterbanden en ik merk tot nu toe niets van een langere remweg onder welke omstandigheid dan ook. Het effect zal er best zijn maar dan praat je over hooguit 5 a 10 %. Iets meer afstand houden dus voor alle zekerheid en er is geen probleem Op een gladde besneeuwd weg heeft een auto met zomerbanden al gauw een 50 a 80 % langere remweg. Daar is niet tegen op te anticiperen. Als je meerijdt met het verkeer op winterbanden en je moet een noodstop maken gaat het gegarandeerd fout. Duitsland en Frankrijk hebben dat al begrepen. Nu Nederland nog.
|
10 jan 2010 22:26 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Euroka schreef: . Nu Nederland nog. lees de afgelopen 50 pagina;s maar eens.. 
|
10 jan 2010 22:27 |
|
 |
Euroka
C5club Fan
Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37 Berichten: 56 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EW schreef: En de man op winterbanden die bij mij op de snelweg bij een noodstop (op dunne prut) achterin klapt omdat hij het door zijn bandenkeuze niet af kon remmen is volgens regulier recht daarvoor schuldig. Dat is ie toch wel, ongeacht de banden onder zijn auto. Al had hij een remparachute !
|
10 jan 2010 22:28 |
|
 |
|