Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
Rob B
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
roelbouwman schreef: Maar we zullen tellen. Dag 1 van deze winter waarop winterbanden nuttig waren geweest is voorbij en staat genoteerd. Roel. josok schreef: Er zijn al zeker 15 nachten geweest met verkeerswaarschuwingen in het oosten en noorden van Nederland voor opvriezende mist en gladheid. Gaan we die niet meetellen?
@Josok: de winterbandentegenstanders zullen deze verkeerswaarschuwingen echt niet meetellen. Als blijkt dat deze winter veel sneeuw en kou geweest is en winterbanden dus hun nut gehad hebben in Nederland, zullen ze altijd deze dagen eraf halen. Als we ze willen overtuigen moeten we wel proberen om het zuiver te houden. Worden de dagen met een temperatuur onder de 0 graden ook gezien als een winterdag? Als er gewaarschuwd wordt voor opvriezende weggedeelten/ ijzel, is dit dan ook een winterbandendag? Of is het zo dat als er geen sneeuw ligt, de zomerband altijd wint? Kunnen de winterbandentegenstanders ook aangeven hoeveel "nuttige winterbandendagen" er zouden moeten zijn om hun mening over winterbanden in nederland te herzien? Maar, ik vind eigenlijk ook dat afgelopen woensdag ook als winterbandendag meegerekend kan worden. ’s Ochtends lag er sneeuw en de temperatuur lag onder het vriespunt. Dus wat mij betreft gaan we op vrijdag dag 3 in. Iedereen mee eens?
|
18 dec 2009 08:44 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Ik heb geen onveilig gevoel met m'n zomerbanden in de sneeuw, wat moet ik dan met winterbanden?  Ik weet dat de zomerbanden op dit moment het slechtere compromis zijn dus ik pas m'n snelheid aan, die paar dagen per jaar dat het sneeuwt heb ik daar geen probleem mee. Maar als ik winterbanden zou moeten hebben moet ik elke keer dat het regent en niet vries m'n snelheid aanpassen omdat dan winterbanden het slechtere compromis zijn, daar heb ik dus geen zin in. En ik denk nog steeds dat het vaker regent in NL dan sneeuwt. 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
18 dec 2009 09:47 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ik voel me de hele winter lekker op winterbanden hoor. Kijk, dat komt als volgt: De mens kan denken, voelen en willen. Ik zit nu even in mijn 33 % voelen. Integreren van die 3 kwaliteiten is het te koud voor. Dus ben ik tevreden over rijden met winterbanden. Over 4 maanden komt de volgende fase Johan
|
18 dec 2009 10:02 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
zandvoorta schreef: Maar als ik winterbanden zou moeten hebben moet ik elke keer dat het regent en niet vries m'n snelheid aanpassen omdat dan winterbanden het slechtere compromis zijn, daar heb ik dus geen zin in. En ik denk nog steeds dat het vaker regent in NL dan sneeuwt.  Precies, maar dat willen de winterband rijders dan weer niet weten of lezen Als je het echt goed wil doen moet je ( in NL omstandigheden ) het per dag aankijken met wat voor een banden je op weg gaat, ... en met onze winters zijn winterbanden simpelweg nog altijd het slechtste compromis ! Rob B schreef: Worden de dagen met een temperatuur onder de 0 graden ook gezien als een winterdag? Nee die tellen idd niet aangezien daar het nut van de winterband echt niet naar voren komt, die heb je enkel op dagen zoals gisteren en vandaag .... Dit blijft een eeuwige discussie ..... beide kanten moeten begrijpen dat men elkaar niet kan overtuigen !!
18 dec 2009 10:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
zandvoorta schreef: Ik heb geen onveilig gevoel met m'n zomerbanden in de sneeuw, wat moet ik dan met winterbanden?  Ik weet dat de zomerbanden op dit moment het slechtere compromis zijn dus ik pas m'n snelheid aan, die paar dagen per jaar dat het sneeuwt heb ik daar geen probleem mee. Maar als ik winterbanden zou moeten hebben moet ik elke keer dat het regent en niet vries m'n snelheid aanpassen omdat dan winterbanden het slechtere compromis zijn, daar heb ik dus geen zin in. En ik denk nog steeds dat het vaker regent in NL dan sneeuwt.  De Sicherheitstest Winterreifen gegen Sommerreifenis al eens eerder langs gekomen. Die laat het tegendeel zien ET wil 'm niet bekijken omdat hij ADAC onbetrouwbaar noemt, zó denkt niet iedereen daarover..... Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 dec 2009 10:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Zie een paar pagina's terug dat zomerb's duidelijk winterb's verslaan onder natte omstandigheden, als we dan op testen af moeten gaan ...
18 dec 2009 10:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
De ADAC test laat de natweer remeigenschappen zien, die andere test de (dwars)aquaplaning. Onvergelijkbare grootheden, toch? Op aquaplaning kun je je redelijk instellen, met remmen ligt dat meestal anders.
Groet, JW

|
18 dec 2009 11:13 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Rob B schreef: Als er gewaarschuwd wordt voor opvriezende weggedeelten/ ijzel, is dit dan ook een winterbandendag? Of is het zo dat als er geen sneeuw ligt, de zomerband altijd wint?
Nou, eigenlijk wel ja. Bij ijzel en opvriezende weggedeelten ben je sowieso weg, winterband of zomerband. En ja, je hebt gelijk dat de winterband dan nog iets beter presteert, maar dat verschil is marginaal, althans, volgens de diverse testen die inmiddels de revue zijn gepasseerd en aandacht hebben besteed aan dit punt. In beide gevallen is het oppassen geblazen en zal vermoedelijk oplettendheid, een tractiecontrole systeem en ABS een veel grotere afname betekenen van het risico dat het fout afloopt dan dat winterbanden dat doen tov zomerbanden. Nogmaals, op dagen zoals vandaag, in de sneeuw, op korte afstanden en op ongestrooide weggedeelten heb je gelijk. Maar de teller staat pas op 2 dit jaar en het is echt niet zo dat je het op reguliere banden niet red of dat dat direct levensgevaarlijk is. Rob B schreef: Kunnen de winterbandentegenstanders ook aangeven hoeveel "nuttige winterbandendagen" er zouden moeten zijn om hun mening over winterbanden in nederland te herzien?
Veel. En dan ook heel weinig dagen waarop het gewoon hollands, nat weer is waarbij die banden juist slechter presteren. Als de balans dus naar die kant doorslaat dan is het een heel ander verhaal. En dat is bijvoorbeeld de situatie in Scandinavie en de Alpenlanden waar het wel erg verstandig is om op die banden te rijden en waar dat zeker iets toevoegt. Rob B schreef: Maar, ik vind eigenlijk ook dat afgelopen woensdag ook als winterbandendag meegerekend kan worden. ’s Ochtends lag er sneeuw en de temperatuur lag onder het vriespunt. Dus wat mij betreft gaan we op vrijdag dag 3 in. Iedereen mee eens? Een temperatuur onder het vriespunt betekent nog niet dat die winterband veiliger is. Na een stukje snelweg rijden is die band zo opgewarmd, mijn ervaring is ergens tussen de 15 tot 20 graden (gemeten in de afgelopen week na diverse ritten, meting met IR thermometer). Het argument voor zachter rubber gaat dan dus alleen maar op binnen de bebouwde kom, op korte stukjes. Bij een snelwegrit valt dat argument snel weg. En laat de meeste auto's met winterbanden in NL nu juist leaseauto's zijn die een groot deel van de kilometers juist op de snelweg doorbrengen. Het zou wellicht verstandiger zijn om het boodschappenautotje te voorzien van winterbanden en niet de "snelwegauto". Maar dat doen de meeste mensen niet. Vraag het maar eens aan een willekeurige bandenboer, hoogstwaarschijnlijk zal hij je dan vertellen dat een overgroot deel van de klanten berijders van (vaak ook nog de grotere) lease-auto's zijn waar de winterbanden slechts een kleine extra kostenpost per maand was en de werkgever betaalt. Roel.
|
18 dec 2009 11:26 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Het is wel gek dat dit resultaat lijnrecht tegenover alle andere testen staat. De autoweek test laat ook echt betere remafstanden zien op nat wegdek voor een zomerband. Dit youtube filmpje is de enige test die iets anders laat zien. Dat maakt het inderdaad erg twijfelachtig, zeker ook omdat waterafvoer nu juist geen ontwerpcriteria is van een winterband, maar /juist/ van een zomerband. En als waterafvoer van een winterband tijdens het remmen zoveel beter zou zijn waarom treed er dan wel eerder aquaplanning op? Ik kan daar geen verklaring voor geven. Roel.
|
18 dec 2009 11:34 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Helemaal mee eens Roel !
18 dec 2009 12:32 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
ADAC is onbetrouwbaar, kunnen we daar nu niet eens mee ophouden, al die andere grafieken en testen zijn toch wel duidelijk? Die stroken ook met de bandentechnologie die eronder ligt. Citaat: een tractiecontrole systeem en ABS een veel grotere afname betekenen van het risico dat het fout afloopt dan dat winterbanden dat doen tov zomerbanden. vergeet ESP niet, dat heb ik indertijd gelijk getest op een be-ijzelde parkeerplaats en dat doet fenomenale dingen. Citaat: Nogmaals, op dagen zoals vandaag, in de sneeuw, op korte afstanden en op ongestrooide weggedeelten heb je gelijk. Maar de teller staat pas op 2 dit jaar en het is echt niet zo dat je het op reguliere banden niet red of dat dat direct levensgevaarlijk is. Ik zie nog steeds veel in betere bestuurders, al die mensen die volgas wegtrekken bij het stoplicht omdat ze geen tractie vinden, denken die nu echt dat dat werkt? Winterbanden leiden tot risicohomeostase, ABS niet omdat mensen niet snappen hoe het werkt. ESP wel een beetje, evenals airbags en NCAP sterren. BTW hier blijft alle sneeuw gewoon liggen, maar alleen op de meest afgelegen weggetjes is het niet tot slush gereden, dan zie ik al geen voordeel meer voor winterbanden, hooguit voor die laatste tien meter, maar dat moet gewoon geruimd worden. Overigens als je dagen gaat tellen dan tel je over het winterseizoen, want dit jaar is er al een winter met sneeuw geweest.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 dec 2009 12:44 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
roelbouwman schreef: Het is wel gek dat dit resultaat lijnrecht tegenover alle andere testen staat. De autoweek test laat ook echt betere remafstanden zien op nat wegdek voor een zomerband. Dit youtube filmpje is de enige test die iets anders laat zien. Dat maakt het inderdaad erg twijfelachtig, zeker ook omdat waterafvoer nu juist geen ontwerpcriteria is van een winterband, maar /juist/ van een zomerband. En als waterafvoer van een winterband tijdens het remmen zoveel beter zou zijn waarom treed er dan wel eerder aquaplanning op? Ik kan daar geen verklaring voor geven.Roel. Daar spelen een aantal factoren mee. Profielnegatief is er eentje, maar ook de vorm van de afvoerkanalen zijn bepalend voor het aquaplaning gedrag. Bij de remeigenschappen speelt de wrijvingscoëfficient een grote rol. In die ADAC test is die kennelijk groter bij de winterband dan bij de zomerband. Aan het profielnegatief kan het nauwelijks liggen, als je de plaatjes aan het begin van die test bekijkt en vergelijkt. Groet, JW

|
18 dec 2009 13:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Er zullen altijd voor en tegenstanders blijven, daar komen we niet uit, ook niet met gegronde argumenten, want dan komt de ander weer met een tegenargument .... Ik blijf namelijk ook stug voet bij stuk houden, dit kunnen de winterband gebruikers eigenwijs vinden, dat geldt dan ook omgekeerd Het wordt een ellenlang draadje, en 1 die jaarlijks weer opgerakeld wordt Feit blijft dat je gewoon met gezond verstand op pad moet gaan, onder alle omstandigheden met wat voor band dan ook ! Ik leg mij er maar bij neer dat er sommige zijn die menen dat het beter is dat op winterbanden te doen, dat is best Beide banden zijn en blijven compromissen, .... Ik kies voor ( in mijn inzicht ) het beste, en da's de "zomerband" , uiteraard en zeker in de natte/koude periode met fatsoenlijk profiel. En mocht het hier in NL ooit echt "Scandinavisch" aan toe gaan zal ik de eerste zijn die ze aanschaft, tot die tijd geen haar op m'n hoofd. PS : discussieer overigens gerust verder hoor
18 dec 2009 13:36 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Naar boven
|
Helemaal mee eens menno, al heb er dan wel winterbanden onderliggen. Vorig jaar gingen we naar Duitsland en toen moesten er dus winterbanden onder. Jaja ik weet ook daar discussie, maar bij een aanrijding wilde ik dat in elk geval voorkomen. Ze liggen er dus nu en ik heb ze eronder gezet. De discussie over welles/nietes volg ik wel. Mijn argument om ze te gebruiken is dat ik ze heb liggen en zo mijn zomerbanden spaar. En na deze discussie hier wil toch niemand mijn winterbanden met velgen en die luchtdruksensoren kopen Het enige wat ik merk is dat de band wat stugger aanvoelt dan de zomerband, Michellin energy saver. Ik zie ook om me heen dat elke verandering/verbetering aan de auto die meer veiligheid moet geven, eigenlijk aanleiding is om onveiliger te rijden. Met winterbanden maar nog wel rustig rijden dus. Johan
|
18 dec 2009 13:58 |
|
 |
tjob
|
Nouja, zijstapje he, en het heeft 4 wielen....  (maar helaas geen esp) Menno schreef: Het wordt een ellenlang draadje, en 1 die jaarlijks weer opgerakeld wordt Vermakelijk toch. En wellicht ook wel zinnig want banden worden beter. Zo zijn zomerbanden de afgelopen jaren veel beter geworden bij kou. En winterbanden waarschijnlijk bij regen en droog weer. Misschien komt over een maand de ultieme band uit, computergestuurd met eigen verwarming, profiel dat dieper wordt naarmate de omstandigheden daar meer om vragen en slicks op droge zomerdagen. Of misschien heel eenvoudig een echte all seasons band, het beste van alledrie de werelden (slicks, zomer en winter). Natuurlijk zal het altijd een compromis zijn, maar dat heb je nou eenmaal met wisselende weersomstandigheden. Een winterdag is voor mij pas een winterbandendag als er niet gestrooid is, dus als er echt ijzel/ijs/sneeuw op de weg ligt. En dan op de snelweg, want glijden binnen bebouwde kom zal je de kop niet kosten. Wel plaatwerk. Maar dan heb je je gewoon niet aangepast.
|
18 dec 2009 14:16 |
|
 |
|