C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: ADAL's

Bericht door willy4 »

Sorry,Maar ik denk dat ik de vraag duidelijk heb gesteld , dat al iemand in werkelijkheid met zijn ogen ,gezien heeft of dat mogelijk is een smeer nippel te plaatsen, op tekening zou het te doen zijn.
snah1954
snah1954
Re: ADAL's

Bericht door snah1954 »

willy4 schreef:ik heb altijd een Cx gehad ,en daar had ik een smeernippel opgezed ,tussen de twee lagers waardoor ik alle jaren een beetje vet in pomte , zodat het water geen kans had om tot bij de lager te komen.nu ik dit zie ,en al op een tekening,zou het op een C5 ook te doen zijn ,maar ik heb het nog niet in het echt gezien, wie heeft er al gezien dat dit mogelijk is .Groetjes Willy
Een smeernippel zou inderdaad een idee kunnen zijn als het vet ook bij beide lagers zou kunnen "ontluchten".
Het heet dan ook niet voor niets: "doorsmeren", het oude vet moet beide lagers kunnen verlaten. Lijkt me lastig te realiseren :smt017

AHHH, nu ik de tekening gezien heb: vergeet het maar :smt203 Je gaat de wieldraagarm volpompen met vet ;)
Geschikte lagers zijn bovendien v.v. een gat waardoor het vet in het lager kan komen. De lagerpassing is dan voorzien van een radiale groef, zodanig dat het lager-smeerkanaal hierop uitkomt. De smeernippelboring komt uit op deze groef.
snah1954
snah1954
Re: ADAL's

Bericht door snah1954 »

Vandaag de wieldraagarm RA vervangen.....pffffff.... :lol:

Weet echt waar je aan begint als je dit zelf wilt doen :shock:
Het spul kan behoorlijk vast zitten, zoals eerder gememoreerd.
Zorg voor het beste gereedschapen en van behoorlijke lengte (krachtarm) ;)
Een opsomming van wat tegen kan zitten:
1 Bouten remklauw/remtang
2 ABS sensor
3 Moer en bout van de wieldraagarm
4 De 4 bouten van de reactiestang
5 Het verwijderen en terugplaatsen van de arm (zorg hier voor een extra krik)

In tegenstelling tot of als dringende aanvulling van hetgeen in de vraagbaak te lezen is over het onderwerp moet het achtergedeelte van het veersysteem drukloos gemaakt worden door de ontlastschroef van de achterste regelaar iets los te draaien :ugeek:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2009 19:44
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: cc en navi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09304
Productienummer: 0114
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 340000
Kleur: gryline kl.code:knac
Locatie: Velden
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: ADAL's

Bericht door Kees de Zwever »

Bij mij kregen ze de ontlastschroef niet los.
Ze hebben toen een veerbol los gedraaid en vervolgens de draagarm omhoog gedrukt.
snah1954
snah1954
Re: ADAL's

Bericht door snah1954 »

Kees, bedankt voor je waardevolle toevoeging :smt038

De reden van de complete draagarm vervanging bij mij was dat ook het wiellager hoorbaar was.
De beste aanbieding kreeg ik van Bart Ebben 20-11-09 ... 110,- euro.
Ik zal omschrijven wat er moet gebeuren:

Zorg dat het hydraulisch systeem spanningsloos is.
Plaats de achterzijde van de wagen op bokken en verwijder het betreffende wiel.
Wip het verbindingsstangetje van de hoogteregelaar op 1 punt los van de kogel.
Verwijder de stekker van de hoogteregelaar.
Draai de 4 bouten van de reactiestang los.
Draai de 2 bouten van de remklauw/tang los en leg de remklauw compleet met remleiding aan de kant.
Verwijder de remschijf (2 schroefjes)
Draai het boutje van de ABS sensor los en verwijder deze met snoer van de draagarm.
Verwijder de borgveer van de verbinding tussen hydrauliekplunjer en draagarm.
Plaats een opvangbak onder de ontlastschroef van de achterste hoogteregelaar en draai deze een slag open.
Beweeg nu de draagarm naar boven zodat de plunjer vrij kan komen uit de draagarm-boring.
Draai de ontlastnippel weer vast zolang er nog olie uit komt (zodat geen lucht in het systeem komt).
Draai als laatste de moer van de lange draagarmbout en verwijder de bout.
Gebruik een koevoet om de draagarm bij het lager voorzichtig naar beneden te bewegen en laat een hulp hem opvangen.

Gebruik een krik om de draagarm er voorzichtig weer tussen te krijgen en monteer verder alles in omgekeerde volgorde.

Succes :smt004
Plaats reactie