Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
Rob B
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef: Heel duidelijk dat zelfs de all-seasons niet kunnen tippen aan de "zomerbanden" als het gaat om NEDERLANDSE winteromstandigheden (nat) of droog. de zomerband is 15-20% beter qua aquaplaning (10% beter dan de beste winterband in deze oefening de Fulda)
EvilTwin schreef: Blijft de vraag waarom het gros van de sneeuwbandrijders (uitz Roman) er voor kiest om in slechter weer met van die smalle bandjes op stalen poppewieltjes te gaan rijden, ipv de rij-eigenschappen van hun auto op peil te houden met een fatsoenlijke maat band op lichtmetaal.  Dat alleen al scheelt ernstig in de uitwijk, slalom en noodstop. Hmm, ik heb van die poppewieltjes. Gezien het feit dat ET alleen testen laat zien van 225/45/17 ga ik er vanuit dat hij deze "echte banden die de rij-eigenschappen op peil houden" onder zijn auto heeft. Als bron heb ik Autoweek winterbanden test van 2008 gebruikt. Ik heb deze toevallig en ook de Vredestein Snowtrac2 gekocht. Daar tegenover heb ik ET zijn test gezet. Wat blijkt. Aquaplaning: Bij de zomerband, 225, is de max 79,2 km. De beste winterband, 195, gaat tot maar liefst 95km. Als de 225 meegenomen zou worden in de 195 test, zou hij eindigen tussen de Matador en de Nankang. Aquaplaning in bochten: De zomerband 225 geeft het op bij 3.11 M/S2. De beste winterband kan 4.42 M/S2 hebben. Wederom zou de 225 onderaan eindigen en is hij net iets beter dan de Nankang. Oke, ik geef toe, wat remmen betreft wint de 225 het in de nattigheid. Het blijkt echter ook dat als je gaat rotzooien met bandenmaten je op sommige onderdelen qua rij-eigenschappen er flink op achter uit gaat. Je dure 225 band is op dit vlak net zo goed als een Nankang/Matador en zo'n merk band zou je toch echt niet onder je auto willen hebben. Net zo goed als dat winterbanden een compromis zijn, is de 225 band dit dus blijkbaar ook. Bij hevige regenval zouden de winterbandrijders met originele bandenmaten dus slalommend om ET heen rijden. 195/65/15  225/45/17  
|
20 nov 2009 11:06 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
M'n Duits is wat roestig maar volgens mij staat er zomerbanden bieden meer veiligheidsreserve ondanks dat de winterbanden tegenwoordig een aardig eind komen en flink zijn verbeterd sinds de jaren 70 .... De rest is ook allemaal postitief t.o.v. zomerbanden, dit alles m.b.t. nat wegdek en bij regenval.
20 nov 2009 11:23 |
|
 |
Rob B
|
Menno schreef: M'n Duits is wat roestig maar volgens mij staat er zomerbanden bieden meer veiligheidsreserve ondanks dat de winterbanden tegenwoordig een aardig eind komen en flink zijn verbeterd sinds de jaren 70 .... De rest is ook allemaal postitief t.o.v. zomerbanden, dit alles m.b.t. nat wegdek en bij regenval. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, mits men zich aan de originele bandenmaten houdt. Echter, als je zoals ET stelt, dat winterbanden "levensgevaarlijk zijn" en daarbij andere bandenmaten propageert, hier dus ook consequenties aan vastzitten. Ga je dus "rotzooien" met bandenmaten, lees bredere banden er op zetten, dan gaat dit ten koste van de veiligheid. Daarbij weten we allemaal dat brede banden beperkte veiligheidsresereves hebben wat betreft aquaplaning. Ik kan ET een heel eind volgen en als ik niet op wintersport zou gaan, zou ik waarschijnlijk ook geen winterbanden nemen. Mijn winterbanden zitten nu ook nog niet onder de auto ivm de hoge temperaturen. Maar om nu te stellen dat brede banden op alle fronten veel veiliger zijn, is gewoon niet waar. Daarom heb ik even wat delen uit testen gekopieerd. ET zou dit ook gewoon moeten weten gezien zijn kennis en laten we de discussie zo zuiver mogelijk proberen te houden.
|
20 nov 2009 13:38 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
ET had het wat betreft bandenmaat over de PH3 die wel op 17 ( of meer ) staat ... De meeste die op WB's rijden nemen een kleinere maat of je nu 16 inch standaard af-fabriek hebt of wat voor maat dan ook.
20 nov 2009 17:42 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
PH3 staat std ook op 16" 
|
20 nov 2009 17:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Enkel het instapmodelletje 
20 nov 2009 18:03 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
Menno schreef: Enkel het instapmodelletje  in belgie ook de LB en de groene versie... van de 1.6 hdi.. 
|
20 nov 2009 18:04 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Kee 
20 nov 2009 18:06 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
@Rob, hoe kun je nu een-op-een de getallen van een andere test, andere omstandigheden en een andere auto gaan vergelijken? De conclusie is daar hetzelfde: zomerbanden vegen in nat en droog de vloer aan met winterbanden. Citaat: dat winterbanden "levensgevaarlijk zijn" en daarbij andere bandenmaten propageert, Dat eerste klopt, maar dat andere heb ik nooit gezegd. Zie de draadjes over bandenmaten maar. Ik wil de discussie niet ingewikkelder maken met bandenmaten; houd je maar aan de standaardmaat. Citaat: Gezien het feit dat ET alleen testen laat zien van 225/45/17 ga ik er vanuit dat hij deze "echte banden die de rij-eigenschappen op peil houden" onder zijn auto heeft. Dat lees je verkeerd, ik zie het als een risico om van de standaard LM 215/55R16 omlaag te gaan naar 195/65R15 op staal, omdat daarmee de wegligging aangetast wordt, onder alle omstandigheden. Ik vind het onverantwoord dat mensen uit misplaatse zuinigheid of een misvatting over het effect van de breedte ineens in de winter veel smallere, hogere banden gaan monteren op kleinere, zwaardere wielen. De test laat een 17" band zien die voor de toepassing MB-C redelijk optimaal is, maar je kunt daar net als op de C5-3 vast nog wel wat winst behalen met een 18" band in bepaalde omstandigheden. De 17" (op MB-C) test is nu eenmaal het meest compleet (winter vs zomer) en meer relevant dan een soortgelijke test met een Fiesta oid op 15", waar in de al-season test ook een semi-representatieve zomer en winterband is meegenomen. Citaat: Het wordt tijd dat je dit hard gaat maken. Is niet iets voor dit draadje maar de ADAC heeft de boel geflest met een Dacia Eland-test, dus daarmee hebben ze voor mij afgedaan als betrouwbare tester.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2009 19:48 |
|
 |
Rob B
|
EvilTwin schreef: @Rob, hoe kun je nu een-op-een de getallen van een andere test, andere omstandigheden en een andere auto gaan vergelijken? De conclusie is daar hetzelfde: zomerbanden vegen in nat en droog de vloer aan met winterbanden. Natuurlijk heb je wel een punt dat er verschillende omstandigheden zijn en andere auto’s gebruikt zijn. Maar ik heb nog nooit een bandentest met een C5 gezien, dus “moet” ik afgaan op wat ze onder de testauto hebben. Daarbij kun je meten met welke snelheid aquaplaning begint en als deze bepaalde krachten aan kan, is dat op de openbare weg niet veel anders. Een test is en blijft een momentopname. Maar bewijzen dat 225 banden net zo goed zijn mbt aquaplaning als 195 banden is onmogelijk. 225 banden gaan domweg eerder drijven dan smallere banden. EvilTwin schreef: dat winterbanden "levensgevaarlijk zijn" en daarbij andere bandenmaten propageert. Dat eerste klopt, maar dat andere heb ik nooit gezegd. Zie de draadjes over bandenmaten maar. Ik wil de discussie niet ingewikkelder maken met bandenmaten; houd je maar aan de standaardmaat. Gezien het feit dat ET alleen testen laat zien van 225/45/17 ga ik er vanuit dat hij deze "echte banden die de rij-eigenschappen op peil houden" onder zijn auto heeft. EvilTwin schreef: Dat lees je verkeerd, ik zie het als een risico om van de standaard LM 215/55R16 omlaag te gaan naar 195/65R15 op staal, omdat daarmee de wegligging aangetast wordt, onder alle omstandigheden. Ik vind het onverantwoord dat mensen uit misplaatste zuinigheid of een misvatting over het effect van de breedte ineens in de winter veel smallere, hogere banden gaan monteren op kleinere, zwaardere wielen. Eens. Maar ik dacht even dat je stelde dat je juist bredere banden moest monteren en dacht dat je met poppewieltjes de standaard maat bedoelde. Wat betreft “levensgevaarlijk” gaat de stelling mij iets te ver, aangezien ik al jaren met winterbanden rijd en toch echt niet het gevoel hebt dat de veiligheidsmarges omlaag zijn gegaan. Ergo, ik heb met mijn winterbanden vaker het gevoel gehad dat deze mij gered hebben in de winter dan andersom. Oké, dit is subjectief en gebaseerd op eigen ervaring. Maar alle bandentesten ten spijt, we hebben allemaal een C5 gekocht die in testen qua wegligging nooit tot de toppers behoort en toch hebben we een C5. En nee, ik geloof niet dat iemand hier het gevoel heeft met een gevaarlijke auto onderweg te zijn. Zo lang je niet op het scherpst van de snede rijdt en ook niet als een mongool over de weg heen gaat, kun je met je winterbanden prima rijden.
|
20 nov 2009 21:01 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Rob B schreef: Zo lang je niet op het scherpst van de snede rijdt en ook niet als een mongool over de weg heen gaat, kun je met je winterbanden prima rijden. Ja maar dat geldt ( bij NL condities ) ook zeer zeker voor zomerbanden ...
20 nov 2009 22:59 |
|
 |
macpro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 30 nov 2008 16:57 Berichten: 223 Woonplaats: 3e byte rechts
Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Opties: Panoramisch Dak - Pack Protection - Pack Detection 2 Exclusive - USB box - iPhone - TomTom
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Organummer: 11797
Productienummer: 10036
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111956
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
staircase schreef: Voor wat het waard is, toen ik vorig jaar op Michelin Alpins overging vanaf Goodyears Excellence zomerbanden was het rustiger in de auto! Zojuist de winterbanden laten plaatsen. Het zijn dus de Michelins geworden en het eerste wat opviel was het windgeruis. Dat hoorde ik nu veel beter en dat moet dus betekenen dat de banden minder lawaai maken.
_________________ "I tawt I taw a puddy tat!" Tweety
|
21 nov 2009 12:11 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Rob B schreef: Maar alle bandentesten ten spijt, we hebben allemaal een C5 gekocht die in testen qua wegligging nooit tot de toppers behoort en toch hebben we een C5.. ok dit is dus echt pure onzin. De C5 is uiteraard net als iedere HP Citroën een topper qua wegligging, ik heb wel eens testresultaten gepost van een C6 die echt de vloer aan veegt met de concurrentie (BMW5, s80, etc, testen uit AMS), maar ook in ander testen heeft HP zich wel bewezen qau wegligging: Xantia Activa vs a80, BWM3, Xm vs Scorpio vs Lotus Elan bij top gear, top gear C6 (paardenrace), fifth gear C6 (doorrijden op een lekke band), CX in diverse testen (remmen met twee wielen op nat), Sm (ook nog in recente klassieker testen), DS etc.etc. Technisch theoretisch heb je met HP (iedere luchtvering) op slecht wegdek een 20% voordeel met remmen tov wokkels! Daarnaast: HP = per definitie progressief (wokkel=lineair) HA3+: anti-rol, anti-duik veelvuldig gebruik van lichtmetalen ophangingsdelen voor laag onafgeveerd gewicht (al vanaf 2cv!) true centrepoint steering (vanaf TA!) DiRaV (Sm, CX, XM), ontkoppelde fusée (C5-3, C6) etc. Heel specifiek, herinner ik me ook een test waarin ze met een C5 (op winterbanden  ) van een besneeuwde alp afscheurden, tegen een breed scala aan ander typische wintersport auto's (stations, suvjes etc.) en het commentaar op de C5 was dat hij je het gevoel gaf Seb Loeb te zijn omdat hij op het ESP zo gemakkelijk, zo hard naar beneden knalde. Ik ben als ik echt ga rijden bij de eerste de beste lastige bocht al die petjes met verlaagde golfjes, of bimmerboys snel kwijt, helemaal als het wegdek wat rotter wordt, of het nat is. Ik heb in al die jaren oa. met een Xm V6 een Clio Williams zoekgereden, een Corvette (C4) Daarnaast konden een f348 (@-5C) en een NSX (@A4) mij echt niet losrijden. Je kunt dat echt alleen maar zeggen als je nooit de uiterste grens opgezocht hebt met een C5, die ligt heel ver weg!
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 nov 2009 00:31 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
beste ET ik geloof je meteen.. maar ik denk dat veel mensen de grenzen van hun HP bolide niet kennen.. even een stukje op cifo gepikt.. Citaat: Op vlak van weggedrag ook duidelijk beter dan de C6, veel evenwichtiger, en ook veel stabieler in bochten. De snelheden waarmee je een oprit of afrit kan nemen liggen nog merkbaar hoger, en op de grens waar de C6 instabiel werd blijft de E sereen op de baan liggen. Redelijk indrukwekkend bron http://www.citroen-forum.nl/index.php/f ... ad/200526/
|
23 nov 2009 13:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
beetje moeilijk om vast te stellen of er nog wat aan het onderstel geklust was in de MB-E250 die als vergelijking op trad hierboven, maar dit commentaar op een AMS test van diezelfde E250 spreekt ook boekdelen: Citaat: Wie Sie der E-Klasse einen herausragenden Federungskomfort bescheinigen können, ist mir nicht nachvollziehbar. Ist der Tester mit einem tiefergelegten Opel Manta angereist? Ich fuhr mit einem Citroen C6 zur Testfahrt und war vom Federungskomfort des probegefahrenen E 250 CDI im wahrsten Sinne des Wortes erschüttert. Wo ein C6 ruhig liegt wie ein TGV im Neubaugleisbett, da ist die E-Klasse pausenlos in unangenehmer Bewegung und erteilt unmißverständlich Auskunft auch über kleine Fahrbahunebenheiten. Wird die Fahrwerk dann bei einer langen Bodenwelle zum Einfedern genötigt, wird die Bewegung durch die Progression alles anders als sanft beendet. Folge: Der Wagen hüpft und wippt. Zwar nicht wie ein Corsa. Aber: Oberklassemaßstab geht anders. http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/neue-mercedes-e250-cdi-e-klasse-1204092.htmlNB MB-E250 heeft een 4cil dus nooit luchtvering en 5bak ipv 7bak automaat. De MB-E wordt over het algemeen niet gezien als de standaard in wegligging, dat is de BMW5, dus: C6V6HDi vs BMW525d Citaat: Ähnlich verhält es sich beim ebenfalls frontgetriebenen, untersteuernden Citroën, der jedoch bei forcierter Gangart umgehend seine distanzierte Zurückhaltung aufgibt und erstaunlich flink ums Eck wieselt. Das große Schiff eilt sogar schneller durch die Pylonengasse als der BMW (siehe Spotlight) und bleibt selbst in kritischen Situationen leicht beherrschbar. http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/artikel/bmw-525d-volvo-s80-d5-citroen-c6-hdi-kontrast-mitte-2-760373.htmlmaar goed , dit gaat allemaal wat ver in een winterbandendraadje. Waar het om gaat is dat Rob dubbel fout zit: a) de wegligging vd C5 is boven elke twijfel verheven, b) zelfs al is er iets mis met een model, dan is dat nog geen reden om dan maar op de verkeerde banden te gaan rijden. 
|
23 nov 2009 14:59 |
|
 |
|