Auteur |
Bericht |
noud
|
 Koppeling ?
Ik zit verlegen over documentatie over de (bediening van) de koppeling. Het begon vorige week met licht bibberen van de koppeling, vandaag kwam eerst het pedaal maar half terug (geen vrije slag) en daarna bleef het op de vloer zitten. Na terughalen is het geblokkeerd. Het kan de drukgroep zijn, het lager of de cylinder. Herkent iemand deze verschijnselen en waar ik ik documentatie vinden? (onder Aandrijving/koppeling wordt niet verwezen)
Hadden de goedbedoelende waarschuwers nou toch gelijk?
|
16 dec 2008 17:54 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Nieuw op dit forum , lees dit draadje even door ...
noud schreef: Het begon vorige week met licht bibberen van de koppeling, vandaag kwam eerst het pedaal maar half terug (geen vrije slag) en daarna bleef het op de vloer zitten. Na terughalen is het geblokkeerd. Het kan de drukgroep zijn, het lager of de cylinder. Je schrijft er niet bij of nu de motor ontkoppeld is, maar als ik het zo hoor gok ik op een vastzittend druklager. Je pedaal bleef onderin, je hebt het terug gehaald en daardoor de pomp met nieuwe olie gevuld uit het reservoir, net als vroeger wanneer de voering van je trommelremmen versleten was en je moest drie keer pompen om te remmen. Ik zal eens in mijn boeken duiken, misschien kan ik een plaatje scannen, maar bereid je er maar vast op voor dat de bak er onderuit moet.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 dec 2008 18:04 |
|
 |
noud
|
 Koppeling ?
Bedankt Klaverblaadje,
Ik ben thuisgekomen in zijn 2 en bij stoplichten op de startmotor. Ontkoppelen was niet mogelijk, alleen vrijzetten bij stilstaande motor. Maar ik heb de werkcylinder of de pedaalcylinder nog niet kunnen ontdekken. Worden die overigens gevuld met remolie of met LHM? Waar kunnen die onlucht worden? Of de koppeling zélf werkt, ga ik proberen met een bandenlichter of zo.
Bedankt voor het meedenken.
|
16 dec 2008 18:12 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Nieuw op dit forum , lees dit draadje even door ...
De koppeling zelf is eigenlijk helemaal standaard zonder vreemde bijzonderheden, in principe identiek aan de koppeling van andere gangbare auto's En dus ook met een hoofdkoppelingcilinder en een drukcilinder op de bak, gewoon met remolie dus ook niets met het hydraulisch systeem van doen.  
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 dec 2008 18:16 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Koppeling ?
noud schreef: Bedankt Klaverblaadje,
Ik ben thuisgekomen in zijn 2 en bij stoplichten op de startmotor. Ontkoppelen was niet mogelijk, alleen vrijzetten bij stilstaande motor.
Als ik dit zo lees denk ik eerder aan een afgebroken draaipunt van van de vork. Bij een PSA koppeling heb ik dit al eerder meegemaakt, de kogel was toen afgebroken en er kon niet meer ontkoppeld worden.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 dec 2008 18:31 |
|
 |
Nodri
|
 Re: Koppeling ?
Ben benieuwd wat het is, maar afgaande op je verhalen is het of je druklager, koppelvork of 1 van de cilinders. Ik ben bang dat er een kans is van 70% dat je bak eronder uit moet.
|
16 dec 2008 19:53 |
|
 |
noud
|
 Re: Koppeling ?
Iedereen bedankt voor het meeleven en meedoen. Het is helaas niet iets met de bediening van de koppeling, maar de koppeling zelf. De plunjer bewoog wel iets bij druk op het pedaal. Hij staat nu voor een koppelingsrevisie bij GEBRU in Veldhoven. Vooraf gaven ze een prijs van € 600,- incl. keerringen, excl. eventuele krukaskeerring als dat nodig mocht blijken. Lijkt me een faire prijs voor zoveel werk. Bovendien: morgen klaar. Zal de afloop nog laten weten. Maar ik blijf het vreemd vinden dat een druklager of hevel het begeeft bij 166.000.
Een andere vraag: waar in NL is het Franse garageboek van de C5 2.2HDi te verkrijgen?
|
17 dec 2008 14:42 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Koppeling ?
noud schreef: Maar ik blijf het vreemd vinden dat een druklager of hevel het begeeft bij 166.000.
Velen zijn je voorgegaan rond die km-stand. Ik heb 750 incl. betaald bij een C-dealer. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
18 dec 2008 22:47 |
|
 |
noud
|
 Re: Koppeling ?
Nou, het was inderdaad de koppeling zelf: plaat versleten en druklager weg (na 166.000) Of de vorige berijder was een pedaalridder óf Citroen weet nog steeds niet een koppeling te vinden die gewoon 300.000km meegaat. (Peugeot heeft dat wél onder de knie). Voor de revisie vroeg HEGRU in Veldhoven € 600,-, incl. keerringen van de bak. Dat viel mee na prijsopgaven van 2 andere dealers: € 800,- resp. 'ongeveer € 1000'. Nu glijdt ie weer rustig weg.
|
22 dec 2008 20:16 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Koppeling ?
noud schreef: Nou, het was inderdaad de koppeling zelf: plaat versleten en druklager weg (na 166.000) Of de vorige berijder was een pedaalridder óf Citroen weet nog steeds niet een koppeling te vinden die gewoon 300.000km meegaat. (Peugeot heeft dat wél onder de knie).Voor de revisie vroeg HEGRU in Veldhoven € 600,-, incl. keerringen van de bak. Dat viel mee na prijsopgaven van 2 andere dealers: € 800,- resp. 'ongeveer € 1000'. Nu glijdt ie weer rustig weg.  Lijkt me sterk dat ze andere koppelingsplaten maken voor Citroen, moet dan toch wel een pedaalridder zijn geweest. 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
22 dec 2008 22:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Koppeling ?
ach ja die koppeling is dan ook Duitse rommel 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 dec 2008 12:44 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Koppeling ?
EvilTwin schreef: ach ja die koppeling is dan ook Duitse rommel  He Eviltje dat is al de tweede maal dat je zo'n opmerking maakt deze week. Oppassen hoor anders stuur ik mijn Duitse rommelkoppeling onder rembours naar je op!! 
|
24 dec 2008 17:31 |
|
 |
|