C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
hans77 schreef:Nu weer een rijderservaring met deze 1.6 THP: nadat 3 weken geleden de distributieketting etc vervangen zijn, viel eergisteren de kracht weer weg zonder enige melding op de display.
Dan quote ik nog maar even mijzelf over het terugkeren van het probleem:
EvilTwin schreef:Het gaat regelmatig fout bij het niet geheel volgen van de werkplaatsinstructies. Bij MINI zijn er nogal wat gebruikers waar de fix schijnbaar twee of drie keer moest worden uitgevoerd, omdat bij de eerste keer alleen de spanner aangepakt werd, niet de nokkenasverstelling en omdat pas later de ketting verwisseld werd.

Dus diegenen met dit probleem raad ik aan om niet te makkelijk een fix te accepteren en om documentatie te vragen van de werkzaamheden (stuklijst)
alsmede dit:
Ik ben ook een verhaal tegen gekomen van een MINI met het spannerprobleem waar men een HPFP probleem vermoedde, maar pas toen de distributie perfect was, kwam er een foutmelding van de HPFP. Blijkbaar is het MM systeem gevoelig voor de distributietiming en gaat dus snel in noodloop, waarop er geen HPFP foutmeldingen meer gegenereerd worden.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Er zit wel wat meer verschil tussen de THP en de 2l als een paar PK. De karakteristiek van de THP is veel beter door de turbo. Komt eigenlijk meer in de buurt van de V6 (maar komt natuurlijk bovenin vermogen tekort tov die)

Jammer alleen dat er kennelijk een paar hardnekkige problemen in zitten, die zoals altijd door fabrikanten een beetje onder tapijt geschoven worden (tot dat het echt niet anders kan).

De V6 had overigens ook z'n problemen met bobines (en daardoor kats) en inderdaad nokkenasversteller die ook niet echt voor de eeuwigheid gemaakt lijkt. Ook hier kun je vraagtekens stellen bij het gebruek aan actie aan cit zijde. Wel altijd de vraag in hoeverre de verzamelde ervarignen op een forum representatief zijn. Er is altijd een zwijgende meerderheid die nergens last van heeft lijtk me. Cit zwijgt natuurlijk in alle talen over dit soort statistiek.

Vraagje : Hoe hou je eigenlijk de NOx onder controle zonder EGR? EGR is toch essentieel om de verbrandingstemperatuur laag genoeg te houden. En deze temp gaat juist omhoog door de steeds efficientere motoren.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
exroosje schreef:Er is altijd een zwijgende meerderheid die nergens last van heeft lijtk me.
Is er al iemand die meer dan 100.000 km heeft gereden met de THP? Dan kan je pas echt zien of er fundamenteel iets niet klopt met het ontwerp. De volgende revisie zal dan weer alle fouten eruit hebben gehaald....als dat ook echt gebeurd?

http://www.turbochargers.nl/turbo/turbo-weetjes.html


Zat deze link net ff te lezen. Hieruit blijkt dat je met benzine turbomotoren toch veel preciezer de intervallen moet aanhouden wat olie betreft.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Allicht, die motor wordt al een tijd gebruikt in diverse Peugs en anders cits (en als eerste in de mini dus, maar die is dus net anders)

En er is al iets fundamenteel veranderd, want er is een service bulletin. De voorgestelde wijzigingen op de bestaande exemplaren zijn dan af fabriek ook doorgevoerd. Vraag is alleen of dat afdoende is.

Algemeen is een turbo natuurlijk een ding wat stuk kan gaan. Maar het is zeker niet zo dat die dingen bij 100K kl allemaal sneuvelen Bovendien is dat ook niet het punt bij de THP (ondanks de titel van het subject), de turbo valt uit omdat er een ander probleem is en dus noodloop. Is dat probleem weg, doet de tubo het ook weer.

Het audi artikel zet vraagtekens bij de combi longlife en turbo. Dat snap ik ook wel. Overignes is die VW longlife olie zo duur dat je beter maar kunt verwisselen ./ En nket eenturbo dus al helemaal. da's ook de ervaring bij de 1.6 HDI, deze turbo kan ook niet tegen lage verversintervallen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
exroosje schreef:Vraagje : Hoe hou je eigenlijk de NOx onder controle zonder EGR? EGR is toch essentieel om de verbrandingstemperatuur laag genoeg te houden. En deze temp gaat juist omhoog door de steeds efficientere motoren.
In principe kan je met een driewegkatalysator NO_x omzetten in zuivere lucht (N_2 en O_2) daarvoor zijn juist hogere temperaturen nodig. De O_2 kan dan weer gebruikt worden in diezelfde kat om HC en CO volledig te verbranden. Wat moderne MM systemen kunnen is heel snel schakelen tussen net iets te arm (meer NO_x) en net iets te rijk mensel (meer HC, CO) Het kan zelfs zijn dat er gebruik gemaakt wordt van Ceriumoxide (zelfde spul als in Eolys) maar dan verankerd in de kat-matrix. Cerium-oxide werkt dan als tijdelijk zuurstof opslag om arm en rijk te overbruggen.

De HPi deed iets soortgelijks met de Bariumkat, alleen werd daar NO_x opgeslagen ipv O_2. Diens MM schakelde enkele keren per minuut van arm naar rijk. Nu gaat dat nog vaker.

Een ander methode is al genoemd: interne EGR, waarbij de inlaatklep al een beetje open gaat in de uitlaatslag of de uitlaatklep eerder sluit dan dat de cilinder leeg is. In beide gevallen komt er uitlaatgas in de inlaatlucht.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Vandaag nog een andere storing thp opgelost:
Af en toe vermogensverlies en branden van het mm lampje

De beluchting van de vacuumgestuurde bediening van de turbo was belemmerd, waardoor de turbodruk te langzaam terug geregeld werd.
Dus dat kan ook nog. Optie 5??
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Waardoor was die toevoer belemmerd?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:01
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria
Locatie: De Meern
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Even kleine update: gisteren het rijdend hondehok dat zich C-Crosser noemt, omgeruild voor een C5. En dan moet ik toch zeggen: als zo'n C5 THP goed loopt is het zooooooooooo'n fijne auto... :cit23

Ook wat minder goed nieuws: de importeur die afgelopen maandag z'n zonemanager bij de dealer op bezoek zou laten komen om mijn "probleem C5" te bekijken en bespreken was gisteren (woensdag, 18:00 uur) nog niet geweest :smt013 . Blijkbaar neemt de importeur het heel serieus dat mijn auto al sinds 11 januari niet deugt, is tenslotte ook pas 6 weken, dus wat zeur ik nou?

Greetz,
Walter
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Is dat echt zo'n hondehok? Tja....t blijft een japanner! Toen ik de C5 uitzocht heb ik ook nog in wat Toyota's test gereden, maar dat was toch minder. Alleen de service van Cit. is toch een stuk minder zo te zien/lezen.
Je moet gewoon geen pech krijgen met auto's van Cit. En dan zijn het fijne auto's.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
@JW:
Om het aanzuigfiltertje zit in een rubber stofdopje, en dat is weer een uitsparing in het klepdeksel gedrukt. Al met al zorgt dit voor wat te weinig lucht doorlaat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Aha....
En heb je de indruk dat dit een struktureel probleem is, of was hier duidelijk sprake van een incident?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:01
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria
Locatie: De Meern
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Gisteren gebeld door de dealer, ze hadden me gevraagd of ik samen met een monteur met 2 andere C5's THP wilde rijden. Citroën NL had namelijk aangegeven dat het stotteren rond 1.500 toeren een "producteigenschap" is... Woehahaha!!!!! Enfin, uiteindelijk met de beste man meegereden en hij beweerde dat een THP Sedan waar we eerst mee reden (mijn leenauto) het ook deed, ik vond van niet en voelde het niet. Daarna nog even met een nieuwe THP Tourer gereden waarvan de monteur ook vond dat 'ie het (een klein beetje) deed bij 1.500 toeren. Wel was hij met me eens dat mijn C5 het veel erger deed dan deze 2. Dit wordt dus een welles-nietes spelletje, was er al bang voor. Uiteindelijk afgesproken mijn eigen C5 mee naar huis te nemen, de tank leeg te rijden en dan 's even premium brandstof te gaan tanken.

Ik vind het allemaal ongelooflijke l*lkoek! Ik weet dat ik een behoorlijk kritische rijder ben en dat een willekeurig ander iemand het misschien veel minder erg zou vinden, maar voor mij is het rijplezier in deze waanzinnig mooie, en oorspronkelijk bere-fijne auto vergald. Ik ga het een week proberen en dan zien we wel verder.

Greetz van een niet zo-enthousiaste C5-rijder ;-)
Walter
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Jammer inderdaad dat het hier in uitmondt. En dat je als consument (ook als is je leasemaatschappij dat officieel) niet echt serieus genomen wordt.

Kun je een andere dealer vragen?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:01
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria
Locatie: De Meern
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
@Maarten: het is niet zo zeer de dealer, maar de importeur die de discussie nu deze kant op manouvreert. De dealer heeft tot dusver gedaan wat ze dachten dat goed was, maar hebben de oplossing voor het stotteren niet voor handen. Daarom is het Technisch Platform van de importeur ingeschakeld en die gooien het nu op een "producteigenschap".

Ik heb sterk het vermoeden dat de software-update die tijdens of vlak na de distributie-modificatie is gedaan, de boosdoener is. Waarschijnlijk is die erop gericht om ergens een probleem op te lossen, maar heeft 'ie dit stotterende gedrag bij 1.500 toeren als bijverschijnsel tot gevolg.

Greetz,
Walter
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Misschien moet je iets preciezer zijn in het beschrijven van het gedrag (stotteren?) en wanneer het optreedt. (koud/warm? snelheid?)

Het kan inderdaad een producteigenschap zijn, als je dat continu schakelen tussen lean-mode en tijdelijk rijk mengel in ogenschouw neemt. MN koud is lean burn bijna "Dieselen". Dat kan wat vreemd klinken.

Als je last heb van dit zgn stotteren, wat gebeurt er dan als je volgas geeft? (niet terugschakelen aub)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie