kachel / airco C5 PH2
Geplaatst: 30 apr 2014 17:07
Ik heb een C5 SW PH2 (bj 2007)en ik heb een probleem met het kachel /airco systeem. s’zomers komt er rechts wel goed koude lucht uit, maar links is de lucht min of meer omgevings temperatuur, ook al stel je de temperatuur in op zijn laagste stand.
Bovendien geeft het verwarmings systeem in de “OFF” stand ook best veel warmte af onder bij de voeten van de bestuurder. Aan de rechter kant (passagier) komt er geen of nagenoeg geen warme lucht uit.
Eerste vraag: Is het niet mogelijk om gewoon een redelijk hoeveelheid buiten lucht naar binnen te krijgen zonder dat deze lucht verwarmd en/of gekoeld word ? Rijwind en/of met ventilator maar zonder verwarming / koeling ? Of (zo kan ik me voorstellen) moet je dan het systeem vanuit een bepaalde stand op “OFF” zetten? Ik rij nu bijna altijd met raampjes open en dat is best storend op de snelweg
In de tussen seizoenen als je eigenlijk geen verwarming noch airco nodig hebt, heb ik dus een beetje last van de niet gewenste warme bij mijn voeten (tenzij ik het systeem AUTO aanzet waardoor de airco gaat werken) en s’zomers met airco aan komt er allen recht goed koude lucht uit.
Ik heb al heel wat op dit forum zitten lezen en best veel gevonden maar bijna altijde gaat het over PH1 en niet over PH2 en naar het schijnt is het systeem totaal anders bij een PH2 tov een PH1.
Wat ik over PH2 heb gelezen is : één van de meest voorkomende problemen is dat een kunststof klep-as breekt (zie foto die ik een tijdeje geleden op dit forum heb gevonden). Om deze te vervangen moet de hele verwarmings unit eruit en daarvoor moet het hele dashboard eruit, incl. stuurkolom enz enz, ongeveer een dag werk.
Voordat ik tot zoiets overga zou ik graag zeker willen weten of het probleem inderdaad ook bij mij in de gebroken klep-as zit. (ik zou niet willen dat ik de klep vervang en erachter kom dat deze helemaal niet kapot was en dat het probleem uiteindelijk bijvoorbeeld in een tempreatuursensor zat.
Hoe kan ik met (bijna) zekerheid vaststellen dat het probleem inderdaad in de klep zit die niet goed meer sluit (of opent) doordat de as gebroken is?
Ik begrijp dat er –voor rechts- een temperatuursensor zit ongeveer op kniehoogte links, net boven het dashboard kastje. Zit er voor de linkerkant ook een binnen temperatuur sensor? En waar zit die precies ? Zou het probleem daarin kunnen zitten ? Is die makkelijk te testen? Is er iemand bij mij op weg kan helpen met dit probleem ?
Bovendien geeft het verwarmings systeem in de “OFF” stand ook best veel warmte af onder bij de voeten van de bestuurder. Aan de rechter kant (passagier) komt er geen of nagenoeg geen warme lucht uit.
Eerste vraag: Is het niet mogelijk om gewoon een redelijk hoeveelheid buiten lucht naar binnen te krijgen zonder dat deze lucht verwarmd en/of gekoeld word ? Rijwind en/of met ventilator maar zonder verwarming / koeling ? Of (zo kan ik me voorstellen) moet je dan het systeem vanuit een bepaalde stand op “OFF” zetten? Ik rij nu bijna altijd met raampjes open en dat is best storend op de snelweg
In de tussen seizoenen als je eigenlijk geen verwarming noch airco nodig hebt, heb ik dus een beetje last van de niet gewenste warme bij mijn voeten (tenzij ik het systeem AUTO aanzet waardoor de airco gaat werken) en s’zomers met airco aan komt er allen recht goed koude lucht uit.
Ik heb al heel wat op dit forum zitten lezen en best veel gevonden maar bijna altijde gaat het over PH1 en niet over PH2 en naar het schijnt is het systeem totaal anders bij een PH2 tov een PH1.
Wat ik over PH2 heb gelezen is : één van de meest voorkomende problemen is dat een kunststof klep-as breekt (zie foto die ik een tijdeje geleden op dit forum heb gevonden). Om deze te vervangen moet de hele verwarmings unit eruit en daarvoor moet het hele dashboard eruit, incl. stuurkolom enz enz, ongeveer een dag werk.
Voordat ik tot zoiets overga zou ik graag zeker willen weten of het probleem inderdaad ook bij mij in de gebroken klep-as zit. (ik zou niet willen dat ik de klep vervang en erachter kom dat deze helemaal niet kapot was en dat het probleem uiteindelijk bijvoorbeeld in een tempreatuursensor zat.
Hoe kan ik met (bijna) zekerheid vaststellen dat het probleem inderdaad in de klep zit die niet goed meer sluit (of opent) doordat de as gebroken is?
Ik begrijp dat er –voor rechts- een temperatuursensor zit ongeveer op kniehoogte links, net boven het dashboard kastje. Zit er voor de linkerkant ook een binnen temperatuur sensor? En waar zit die precies ? Zou het probleem daarin kunnen zitten ? Is die makkelijk te testen? Is er iemand bij mij op weg kan helpen met dit probleem ?