Rowi
Rowi
Re: kachel / airco C5 PH2

Bericht door Rowi »

Balen voor je, Duck :(
En voor MarcoFr, natuurlijk.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2014 17:30
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 183000
Kleur: antraciet
C5club Fan
C5club Fan
Is idd een bekend een veel voorkomend probleem dus. Maar dan nog zie ik niet een antwoord op de vraag, waarom het stuk gaat. Vervangen is de oplossing, maar als je het gewoon vervangt en je niet weet waarom ......

JW-NHS, bedankt voor de demontage info. Ik ga een afspraak maken voor de airco te legen, en dan ga ik er een heel weekend aan besteden.

Zijn het alleen die 2 kleppen die ik moet bestellen, of moet er nog meer bij wat bij demontage stuk gaat ?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: kachel / airco C5 PH2

Bericht door Menno »

Het gaat stuk omdat de constructie slijtage gevoelig is ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik heb vandaag bij garage Huybers in Achel (net over grens in Valkenswaard) een nieuw kachelhuis laten inbouwen. Kostenplaatje 1350 € all in.

Had er al problemen mee van voor de jaarwissel en was bij een kleine garagist geweest toen. Die had er wat aan zitten prutsen, maar niets kunnen doen. :(

Toen ik maandag de Dame binnenbracht bij Citroen Huybers voor grote beurt (500€) vroeg ik raad over mijn kachel. Zij waren zeker (na uitlezen met Lexia) dat het met het vervangen door gemodificeerd motortje (passagierkant) het euvel zou verholpen zijn. Dit zou meer voorkomen en voor goede 120€ zou ik er vanaf komen. :smt190 :smt023

Bleek al spoedig dat "de kleine garagist" :twisted: er met een schroevendraaier o.i.d. had in zitten peuteren en meer kapot had gestoten dan er in feite stuk was......

Dus maar besloten tot vervanging :smt017 :( ......en meteen nieuw omdat ik geen risico wilde lopen met een 2dehands van een paar 100€ minder en over afzienbare tijd weer hetzelfde probleem. Heb er nu garantie op.

Ben veel geld kwijt aan de Dame deze week :smt080 :smt089 , maar ze is nu dan ook weer tip-top en hoop dat ze het voor lange tijd blijft. :citrofiel :smt193

groetjes Jos
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: kachel / airco C5 PH2

Bericht door JW-C5 »

Er is een compleet kachelhuis in gekomen, begrijp ik dat goed?

En dat is dan een kachelhuis dat voorzien is van het nieuwe type kleppen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Ik mag aannemen dat er nu nog alleen de nieuwe modellen gebruikt worden.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Inderdaad compleet nieuw kachelhuis en volgens garagist gemodificeerd.

Mag ook wel voor die prijs....... :mrgreen:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Na tien jaar met dezelfde PH2 ben ik aan de beurt. Afgelopen winter viel het op dat de passagier nogal eens koude voeten kreeg terwijl de bestuurder keurig werd verzorgd. Soms kon je de zaak op orde krijgen door de gescheiden regeling tijdelijk te deactiveren. Of werkte het weer na een herstart. Tijdens de koude dagen werkte de voetverwarming aan de passagier/rechterzijde echter feilloos en kwam het probleem pas na opwarming. Bij het overschakelen op de middenroosters klopte de luchttemperatuur altijd ook, als je dan weer de autostand inschakelde, op de voetenruimte.
Lastig te beoordelen wat er dan defect is. Ik heb de climatecontrol-connectors gereinigd en het leek daarna weer goed te werken. Gedurende de afgelopen warme dagen heb ik kunnen controleren dat het aircogedeelte prima reageert welke uitstroomopening je ook kiest, maar als de buitentemperatuur onder de 16 graden zakt krijgt de bestuurder voetverwarming met keurige frisse lucht uit het mddenrooster afhankelijk van de temperatuurinstelling terwijl de passagier/rechterzijde overal buitenlucht krijgt en de temperatuurinstelling daar niets aan wijzigt. Een paar weken geleden reageerde de temperatuurinstelling mits je deze meteen 5 graden omhoog zette. Is er ergens een luchtstroomschema te vinden? Zit er enige logica in het feit dat de airco wel rechts/passagier goed reageert en de verwarming niet. Waar zit de warmteklep dan in de luchtstroom? Het wordt ongetwijfeld een reparatie van 600-800 euro maar de logica begrijp ik niet.

Van een andere orde is dat de reparatie zo langzamerhand de waarde van de auto gaat benaderen. Wil toch die half miljoen wel vol maken wat er ook gebeurd. De APK heeft genoeg werk gekost om daar nog niet een tijdje van te kunnen genieten.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik had er niet lang geleden ook last van dat de temperatuurregeling niet goed werkte en dacht ook dat de kleppen van mijn kachel naar de gallemiezen waren.

Uiteindelijk heb ik het handschoenenkastje eruit gehaald. Je kijkt dan tegen de zijkant van het kachelhuis. Daar zitten de servomotoren die de kleppen bedienen. De onderste servomotor (zit met 2 schoeven vast) is degene die de vaak kwalijke klep bedient. Ik heb die servomotor gedemonteerd en een heel grote schroevendraaier gepakt die paste in de gekartelde uitsparing op de kop van de as van de klep om ‘m zo heen en weer te kunnen draaien. In mijn geval hoorde ik duidelijke plof- (helemaal dicht) en klikx (helemaal open) geluiden in de uiterste standen van de klep. Het liep soepel en voelde stabiel en stevig aan. In mijn geval een hele geruststelling: de boel hoeft niet open. Let op: zo test je dus alleen de klep aan de rechter kant, maar dat is bij jou toevallig ook waar je gedonder hebt.

Achteraf bleek gewoon alle vloestof/gas uit de aircoleidingen verdwenen. Hervullen en de boel werkt weer.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Het rechter mengmotortje/motorreductor was defect. Hier kun je best goed bij na verwijdering van het dashboardkastje.
Na demontage, auto starten en temperatuur instellen, hoorde je geluid, het klepbedienings-rondsel trilde wat maar draaide niet. Met de hand was dit wel te draaien. Het was zondag, kon toch niets bestellen, heb het geheel open gemaakt en bleek een afgebroken tandje in de reductor het probleem te veroorzaken. De verwarmingsklep liep soepel. Als een soort bezigheidstherapie het tandje met twee componentenlijm vastgezet om te zien wat het effect zou zijn. Deze reparatie zou het uithouden tot vanmiddag een nieuw exemplaar arriveerde a € 98.41 incl.
Bij Citroendealer Broere zei de werkplaatschef mij dit nog nooit meegemaakt te hebben. Hij verwachtte dat ik een motor met korte as had die de binnenkant van de klepaandrijving vernield zou hebben. Mijn motorreductor had een platte kant aan het torxachtige rondsel.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 632
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:37
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Locatie: Rossum
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Dubbel..
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 632
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:37
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Locatie: Rossum
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Even inhaken op dit topic.

Ik heb eind 2015 mijn kleppen vervangen door de versterkte set.

Nu sinds 2 dagen links alleen koude tot lauwe lucht.

Is het mogelijk dat een versterkte klep toch weer breekt?

Ik heb toen ruim vet gebruikt.

Bij regelen van de temp hoor je het motortje flauw zieken, naar verder niks.

Zo te zien kun je met de knieairbag verwijderd wel bij het onderste motortje aan de linkse kant, die zoemt bij wijzigen temperatuur.

Als ik eerdere post lees kan het motortje ook defect raken, dus hoop dat dat het is, kan me niet voorstellen dat na 3 jaar een versterkte klep breekt.

Iemand al ooit ervaren dat de gemodificeerde kleppen ook breken?
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 632
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:37
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Locatie: Rossum
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Niemand?
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: kachel / airco C5 PH2

Bericht door boes »

Volgens mij ben je, op dit forum, de eerste die dit euvel heeft.
Heb je al gekeken of de diagbox de Servo kan aansturen?
Wellcht eerst even kijken met een endoscoop?
Kan me persoonlijk niet voorstellen dat de verbeterde klep weer breekt. Of je misschien heb je zoveel vet gebruikt dat die juist teveel weerstand bieden doordat het erg vervuild is geraakt?

Succes man!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 632
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:37
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Locatie: Rossum
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Met ruim vet bedoelde ik natuurlijk wel in beperkte mate.

Had er vaseline aan gedaan dacht ik.

Zal eens gaan zoeken in de Lexia waar je ergens de mengmotor aan kunt sturen en anders proberen of ik hem er langs de stuurkolom uit kan peuteren en zo ook de klep kan bekijken.
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways
Plaats reactie