V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 147
Lid geworden op: 18 jun 2006 00:18
Auto: c5 2.2 200 exclusive tourer
Opties: beige lederen zetels, PDC, 19" adriatique, xenon, gedempt glaswerk, alarm, dagverlichting LED
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12747CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Perla nera metallic vernis
Locatie: rosmalen
Hoelang duurt dat inleren eigenlijk? Hij blijft gangen op status inleren
na eenden dyane, AK250 ACADyane paar jaar Xantia gereden (2x).
VAG auto's
Daarna
C5 Ph1 2.0 break 2.0 hdi handbak
C5 Ph2 2.2 break Exclusive volledig volgeduwd met opties... Na 350.000 omgewisseld voor een
C5 Ph3 2.0 tourer Comfort 2009 (gekocht bij 150.000 en verkocht bij 310.000)
C5 Ph3 2.2 200 tourer Exclusive 2011 met 95.000 op de teller. Duitse import. Alles hydraulic natuurlijk.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je vorige postings zo lezend, lijkt het me dat je eerst die storingen/problemen op moet lossen.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 147
Lid geworden op: 18 jun 2006 00:18
Auto: c5 2.2 200 exclusive tourer
Opties: beige lederen zetels, PDC, 19" adriatique, xenon, gedempt glaswerk, alarm, dagverlichting LED
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12747CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Perla nera metallic vernis
Locatie: rosmalen
Dat denk ik ook ;-)
Ik had er een nieuwe unit ingezet om die storing te verhelpen ... die wilde ik nu dus inleren om de storing er uit te krijgen. Gevalletje voor de specialist al overweeg ik om de electrisch klep zo te laten.. meerwaarde van electrische klep is ongeveer 0 tot negatief wat mij betreft...
na eenden dyane, AK250 ACADyane paar jaar Xantia gereden (2x).
VAG auto's
Daarna
C5 Ph1 2.0 break 2.0 hdi handbak
C5 Ph2 2.2 break Exclusive volledig volgeduwd met opties... Na 350.000 omgewisseld voor een
C5 Ph3 2.0 tourer Comfort 2009 (gekocht bij 150.000 en verkocht bij 310.000)
C5 Ph3 2.2 200 tourer Exclusive 2011 met 95.000 op de teller. Duitse import. Alles hydraulic natuurlijk.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
hansie schreef:Hoelang duurt dat inleren eigenlijk? Hij blijft gangen op status inleren
Het inleren is niet meer dan 1 keer openen.
Je zorgt dat de klep dicht zit, dus in het slot en aangetrokken in de rubbers.
Dan hoor je volgens mij een piepje als hij dicht zit (allen in niet-ingeleerde status).
Dan open je de klep door hem te openen met de schakelaar in de klep, volgens mij werkt de afstandsbediening op de sleutel ook.
Als de klep op 90% o.i.d. open is wordt de clutch (koppelingmotor) losgekoppeld en zal de klep door de gasveren naar de uiterste positie bewegen. Als deze beweging gestopt is, dan hoor je opnieuw een wat langere piep, en is de klep gecalibreerd (ingeleerd). Dit is om te zorgen dat de aandrijfmotor op de juiste positie stopt bij normaal gebruik.

Als bij jou de klep sowieso niet goed open gaat tijdens deze calibratie, dan moet je de fout ergens anders zoeken.
De foutcode met de lamp lijkt mij vrij simpel op te lossen, dit zijn maar drie draden. Als je de schakelaar eruit haalt kun je deze en de bedrading zo doormeten/nakijken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zie eerdere postings.

Vraag: is die procedure anders dan wat er in het CitDoc C5AK0101P0 Opnieuw inleren van de functie : Elektrisch bediende klep staat waaraan gerefereerd wordt op de vorige pagina?
Zoja, waar en waarom wijkt hij daarvan af?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Niet geheel on topic, maar in mijn achterklep motor unit rammelt iets al ruime tijd. GJO stelde voor deze te vervangen (of er mee te leren leven ). Hij waarschuwde wel dat deze dingen duur zijn, ook 2e hands want de motoren zijn gewild bij scootmobiel zelfbouwers want ze zijn relatief sterk.

Ik zie nu hier dat de unit open kan om te kijken wat er rammelt . Kan dat niet destructief? Ik verwacht dat de rammel ergens in het mechanisme zit, niet de motor zelf....

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Bij mijn weten kun je ze gewoon open maken. De positie wordt bepaalt door de potmeterstrip, dus die is niet afhankelijk van verdraaing van tandwielen. De geplaatste foto's zijn van een prototype, dus het kan zijn dat de productie versie er iets anders uitziet. Gewoon proberen, is allemaal vrij robuust gebouwd.
Let wel op dat wanneer je de gasveren los haalt, dat de klep niet meer in balans wordt gehouden door de unit. Makkelijkste is klep helemaal open doen, dan vangen de gasveren zelf de klep op, dat demonteert ook het makkelijkst.

Ik kan me niet voorstellen dat deze motoren gewild zijn voor scootmobielen, deze zijn meestal 24V en vele malen sterker. Zijn vaak stappenmotoren. De achterklep motor haalt zijn kracht uit de mechanische overbrenging. De beweging van de gasveren is maar een centimeter of 25.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2012 12:41
Auto: Tourer HDi 200
Opties: Pack integral etc. Geen LdWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Blanc nacre
Locatie: Almere
hoe is dit afgelopen?
Bij mij namelijk nu hetzelfde probleem. Dicht gaat prima. Open blijft de klep op 1/4 hangen en soms komt hij tot 3/4 open.
Uitlezen geeft het systeem geen storing.
Waar zitten de pinchstrips?
Benieuwd naar de uitkomst. Anders iemand ervaring met het uitbouwen van het systeem? Of werkt dan het slot en centrale vergrendeling e.d. niet meer?
Het laatste bolwerk van Citroen houd stand.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2012 12:41
Auto: Tourer HDi 200
Opties: Pack integral etc. Geen LdWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Blanc nacre
Locatie: Almere
Update, als ik de klep omhoog help dan gaat hij verder. Dus wellicht de gasveren op of ergens speling waardoor hij denkt te klemmen. Kunnen de gasveren apart vervangen? De units die er nu zitten zijn ca 300 euro.
Het laatste bolwerk van Citroen houd stand.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Sunnyfunny schreef:Kunnen de gasveren apart vervangen?
De gasveren kun je wel vervangen, dat is niet zo heel moeilijk. De grootste uitdaging zal zijn om ze te bemachtigen. Het zijn gasveren waar een kabel aan zit waarmee de motor in de klep de lengte kan verstellen. Je moet het zo zien dat de veren de klep in balans houden, en de motor de beweging doet.
Ik heb de veren er wel eens afgehaald, en dan is de klep loeizwaar.

Op de kogels waarmee de veer scharniert zit een klein metalen clipje. Deze kun je goed afhalen met bijvoorbeeld een oude (fitting) schroevendraaier. Ik heb er zelf ooit een gemaakt door het uiteinde te verhitten en dan een hoek eraan te maken zodat je het uiteinde er mooi onder kunt steken en dan met de bocht de clip op kunt lichten, als een soort heveltje.
In de klep zit het kabeleinde volgens mij gewoon ingeklemd onder een kunststof klepje.

Misschien zijn er ook bedrijven waar je de gasveren weer op druk kunt brengen? Heb er zelf geen ervaring mee.

Succes!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Kan het zijn dat het geheugen voor het gedeeltelijk openen van de achterklep geactiveerd is?
Het geheugen kan worden gewist als volgt (zie instructieboekje):

Geheugen wissen

Als de achterklep in de gedeeltelijke openingsstand staat, kunt u deprogrammeren opheffen:
> Houd de knop D ingedrukt (rode knop rechts in de klep) U hoort een lange piep.
> Laat de knop D los. De achterklep keert bij de volgende bediening terug naar de maximale openingsstand.


Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2012 12:41
Auto: Tourer HDi 200
Opties: Pack integral etc. Geen LdWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Blanc nacre
Locatie: Almere
geheugen is het niet, deze week de "gasveren met kabel vervangen" kijken of het daar aan ligt.
Het laatste bolwerk van Citroen houd stand.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2012 12:41
Auto: Tourer HDi 200
Opties: Pack integral etc. Geen LdWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Blanc nacre
Locatie: Almere
Nog weinig soelaas. De "gasveren met kabel" vervangen, dat is goed te doen. Daarna was er heel even"leven" in de klep, om daarna elektrisch "dood" te zijn. Van een klep die eerst niet zonder hulp open wilde, ben ik nu nog verder van huis.Het hele systeem wordt niet mee gezien als de diagnosestekker er aan hangt. De zekeringen zijn oke, maar het lijkt of het systeem geen spanning meer krijgt. Erg vreemd omdat het enige elektrische onderdeel dat is losgeweest, de stekker van de schakelaar in de achterklep is. Zal er toevallig net een draadbreuk zijn opgetreden? Volgende week weer verder met dit probleem! Ik hou me aanbevolen voor suggesties ;)
Het laatste bolwerk van Citroen houd stand.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2012 12:41
Auto: Tourer HDi 200
Opties: Pack integral etc. Geen LdWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Blanc nacre
Locatie: Almere
Problem solved. Het was uiteindelijk een draadbreuk in de doorvoer boven aan de klep.
Met dank aan de electro specialisten van de Citroen dealer in Almere. Zij konden doormeten en hebben het daarna gerepareerd. Een klus waar je toch wel even een uur of 3 mee bezig bent begreep ik.
Maar goed, een klep die bij het open gaan steeds ergens stopt en verder geen/of vreemde storingen geeft, kan dus een beginnende draadbreuk zijn. Uiteindelijk was de draad helemaal doorgegaan tijdens het trouble shooten. Daardoor had ik helemaal geen spanning meer en was de elektrische achterklep niet meer te vinden via de diagnose stekker.
Het laatste bolwerk van Citroen houd stand.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Fijn dat het opgelost is, is inderdaad een vervelende fout.
Zeker omdat je nu gasveren hebt gekocht voor niets.

Groeten, Martin
Plaats reactie