V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 okt 2008 10:34
Auto: c5 break 2.2 hdi exclusief
Opties: leren bekleding , verwarmde stoelen ,elektische stoelen, cd wisselaar & alarm
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09563
Productienummer: 10427
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: grijs metelic
KPH: Achter
Locatie: Zaandam
V.I.P.
V.I.P.
Re: caravan trekken

Bericht door moorman28 »

jaspers schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op het forum.
Ik rijdt nu ongeveer 1 jaar met een C5-break en heb al aardig war wetenswaardigheden van dit forum gehaald. Nu zit ik met een probleem wat ik nog niet tegenkwam op het forum.
Ik heb een caravan en kan met deze sleurhut niet harder als 90km/u, want dan begint hij te slingeren. Of ik nu gewicht voor-achter of in het midden van de caravan laadt. Ik ben bang dat dit aan de hydrauliek van mijn C5 ligt. deze pompt de auto NB steeds omhoog.

Kan iemand mij advies geven hoe ik hier mee om moet gaan, of wat ik er aan kan doen.
Ik durf nu nl. niet ver te rijden met mijn cravan.

Groeten,
8)

hoi ik heb zelf ook een C5 met eem lmc 1400kilo maar ik heb daar geen last van wat ik meestal doe is hem in de sportstand zetten dan ligt hij het beste op de weg .

afkoppelen moet je zorgen dat je de auto iets omlaag zet en de disselwiel verder omhoog draaien dan heb je geen last dat de auto op de grond valt.

gr. chris
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: caravan trekken

Bericht door EW »

DAt is vreemd. Maar ik zou het toch zoeken in de belading van de caravan. Dat de auto de vering omhoog pompt zorgt er alleen voor dat de auto zich niet teveel laat beïnvloeden.
Toch zal er voor de stabiliteit van de caravan voldoende kogeldruk moeten zijn.

Reken er op dat je een kilootje of 75 nodig hebt.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: caravan trekken

Bericht door Harm »

Slingeren wordt vooral veroorzaakt door een verkeerde belading. Het beste leg je de zware spullen die je in de caravan wilt hebben, op of boven de as. De massa aan kop en kont moet zo klein mogelijk zijn.

Ook een juiste kogeldruk is essentieel.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik ben eens blijven kijken op zo'n parkeerplaats aan de grens waar door politie en ANWB de caravans gecontroleerd werden.
Het bleek dat op 1 na alle caravans veel te weinig kogeldruk hadden, het merendeel had maar 25-35 kg.
75 kilo is een heel gewicht, dat is een volwassen mens die je van de grond moet tillen en wel op de hoogte waar de koppeling vastzit, want daar zit ook verschil in op welke hoogte je meet.
Ik heb mijn prachtige disselweger direct al de eerste dag "geijkt" door hem op een personenweegschaal in te drukken, toen bleek dat deze disselweger al 25 kg te weinig aangaf. :smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 aug 2007 00:10
Auto: C6 2.7 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Organummer: 10915
Productienummer: 30058
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 204000
Kleur: Bleu Mauritius KPKD
Locatie: Haarlem
V.I.P.
V.I.P.
Re: caravan trekken

Bericht door Koenra »

Klaverblaadje, ik ben bang dat je 'ijkmethode' niet klopt. Door op de dissleweger te drukken als hij op de weegschaal staat heb je geen vaste ondergrond. Een deel van je druk wordt gebruikt om de weegschaal in te drukken, dus dat deel 'ziet' de disselweger niet.
Beter is om eerst iets zwaars op de weegschaal te wegen en dat zwaars vervolgens op disselweger te wegen terwijl die op harde ondergrond staat.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: caravan trekken

Bericht door Harm »

Actie is reactie: de kracht (dus het gemeten gewicht) op de disselweger is identiek aan de kracht (dus het gemeten gewicht) op de weegschaal.

Het enige manco kan de krachtverdeling zijn. En dan volstaat een plankje.

Helaas, Koenra, ik moet je ongelijk geven...

:smt023
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2009 20:24
Auto: C5 break 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
C5club Rookie
C5club Rookie
Hallo iedereen,
Bij het onderwerp lees ik het een en ander over het afkoppelen.
Nu heb ik (nog niet zo lang)een fantastische C5 break 2.016v (2007) ik heb ook een caravan knaus country (!000 kg incl belading).
Ik lees dat de Citroen naar beneden valt bij het afkoppelen en dat je bij het aankoppelen de achterkant omhoog moet brengen.
Ik dacht altijd dat je de caravan aankoppelt door het neuswiel boven de trekhaak naar beneden te draaien en stekker erin en klaar
Kan iemand mij nu vertellen hoe en wat nu bij een C5 de beste manier is van aan en afkoppelen van een caravan (ik had hiervoor een opel astra - niks achterkant omhoog /omlaag, aankoppelen en weg)
Voor mij als beginnende C5 rijder zijn tips meer dan welkom
PS T`is wel een super auto,he`
GR ED
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
Het enige "gevaar" is dat je bij aangekoppelde caravan de neuswiel uit gaat draaien en dat daarbij de trekhaak omhoog wordt meegetrokken omdat de kogel soms niet direct uit de koppeling schiet. Hierdoor verlaagd het hydraulisch systeem de druk omdat er minder tegendruk is door het opliften van de achterkant. Als de kogel dan ineens uit de koppeling schiet zakt de achterkant door de lage druk snel naar beneden.
Maar in principe kun je gewoon aan en afkoppelen zoals je gewend bent al kan het gewoon handig zijn om de auto via het knopje in de kofferbak omhoog en naar beneden te brengen, scheelt een hoop gedraai aan het neuswiel :smt023

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jun 2007 20:21
Auto: Had een C5 Break 2.2 HDi Exclusive. Is ter ziele.
Opties: Elec. stoelen, Leer, Xenon, Extra verst. + CDwiss.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09259
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 244391
Kleur: Vert Galant
Locatie: De Meern
Bij het aankoppelen heb ik nooit problemen ondervonden.
Wel bij het afkoppelen. Inderdaad, wanneer de kogel niet netjes uit de koppeling komt en je de auto dus iets optilt, klapt de auto naar beneden. Bij mij was dat dus een behoorlijke klap, waardoor de trekhaak niet meer kon worden verwijderd. Zat muurklem. Een paar rake klappen met een vuist zijn er nodig geweest om die weer los te krijgen.
Sindsdien zet ik de achterkant altijd eerst op druk door de auto iets te verhogen.
Robbert
Robbert
Re: caravan trekken

Bericht door Robbert »

Klaverblaadje schreef:75 kilo is een heel gewicht, dat is een volwassen mens die je van de grond moet tillen :smt017
75 kilo voor een volwassen mens :smt017

Ik heb zo'n digitale caravanweger, kan je zowel de asdruk links en rechts (door er langzaam overheen te rijden) alsook de kogeldruk meten. Deze meet erg zuiver (en is ook pittig aan de prijs.....105 euro). Maar helpt wel om caravan geheel in balans te laden :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door Harm »

"Mien, waar heb je de krat bier gezet?"

"Weet niet."

"Nou, wegen we maar weer..."


:lol:
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Robbert schreef:75 kilo voor een volwassen mens :smt017

Ja maar jij bent XXXL, in dienst noemden ze dat "buitenmodel"
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 dec 2006 19:39
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter
Locatie: Wijk bij Duurstede
kogeldruk ; met één hand op kunnen tillen , is voldoende.


Caravan triangel net boven trekhaak, neuswiel vervolgens iets laten zakken en dan auto met knopje in bak omhoog brengen. klik en hij zit vervolgens weer laten zakken met tet knopje. Auto hersteld zichzelf weer.

rijden gemakkelijk 110 zonder problemen. Wel caravan ij evenwicht beladen op zicht en gevoel en daarbij de in de gaten houden dat ik de trinagel op kan tillen. Caravan gewicht 1200 mx.
Citroen C5 Break
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door JHV »

Ik heb ook een hele moderne automatische disselweger :lol:
Afbeelding
Koste iets van 15 of 20 euro. Vast niet zo nauwkeurig dan digitaal, maar een verschil tussen 40 of 70 kg ziet ie wel. Met een kilo of 60-70 op de haak rijden wij met de knaus het prettigst.
Of deze:
Afbeelding

Je gebruikt hem door rechtop onder de trekhaakkoppeling aan het eind van de dissel te plaatsen en dan het neuswiel langzaam in te draaien.
Zet wel de handrem erop.
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2009 17:30
Auto: 2.0i Break 16v Caractère
Opties: Parkeersensoren, trekhaak, spatlappen, LM-velgen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10810
Productienummer: 10017
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 69435
Kleur: Rouge Profond KKQ
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: caravan trekken

Bericht door rob-vnk »

moorman28 schreef:
jaspers schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op het forum.
Ik rijdt nu ongeveer 1 jaar met een C5-break en heb al aardig war wetenswaardigheden van dit forum gehaald. Nu zit ik met een probleem wat ik nog niet tegenkwam op het forum.
Ik heb een caravan en kan met deze sleurhut niet harder als 90km/u, want dan begint hij te slingeren. Of ik nu gewicht voor-achter of in het midden van de caravan laadt. Ik ben bang dat dit aan de hydrauliek van mijn C5 ligt. deze pompt de auto NB steeds omhoog.

Kan iemand mij advies geven hoe ik hier mee om moet gaan, of wat ik er aan kan doen.
Ik durf nu nl. niet ver te rijden met mijn cravan.

Groeten,
8)

Hallo,

Ik heb zelf met mijn 1e C5 Break tot 2005 gedurende 4 jaar met een Avento vakantietochten gemaakt [meestal enkele dagen ergens en dan weer rondtoeren, dus veel aan-/afkoppelen]. Weliswaar een rel. lichte caravan [max. massa 1000kg], maar heerlijk rijden, caravan volgde voorbeeldig [max. snelheid +/- 120km]. Afkoppelen door de C5 in de laagste stand te zetten en caravan met neuswiel opdraaien. Slingeren ligt meestal aan de caravan [belading, onvoldoende stabilisatie]. Mijn Avento had trouwens een Alko-stabilisator . . . . . Heeft jouw caravan een stabilisator ?

Gr. Rob.
C5 2.0i Break Caractère 2007 / 2cv4 "0.4" 1970 / DS3 1.4 VTi 95 Chic
Historie:
2cv4 / Simca 1307 S / GSpecial / Visa II Super E / Visa 1.1 "Leader" / AX 1.1 TRE / AX 1.1i TGE / AX 1.4i GT / AX 1.4i Furio / Saxo 1.6i VTS / Berlingo 1.9D 600 / C5 1.8i Break LP Ph1 / Picasso 1.8i Attraction
Inmiddels verdwenen voitures:
2cv6 Club 1984 / GSpecial Break 1976
Plaats reactie