Pagina 1 van 1
druk brandstofsysteem
Geplaatst: 28 feb 2010 23:10
door klaaz
Zojuist thuisgekomen nadat de ANWB de auto aan de praat kreeg met startvloeistof! Hij wilde niet meer starten na een bezoek aan familie. Vorige week is de BDP-sensor al vervangen nadat ik stilstond op de pechstrook. Nu zegt de computer dat de brandstofdruk niet in orde was.
Volgens de ANWB kan het de sensor van de druk in de common-rail zijn of een lekkende injector. Dat zijn geen van beiden kleinigheden al kan het altijd erger...
Ook merkte hij op dat de turbo roetsporen had wat betekende dat er lekkage optrad die op enige termijn aangepakt moest.
Heeft iemand hier suggesties? Ik heb de C5 nog maar kort en met mijn Scenic kwam ik altijd bij de dorpsgarage die niet zo precies uit kan lezen als Citroen maar waar ik heel tevreden over ben. Snel, precies en betaalbaar.
Mijn C5 heeft al veel kilometers. Ik hoop er niet nu achter te komen dat zowat alles versleten is want zo voelt het helemaal niet.
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 01 mar 2010 00:13
door EvilTwin
Het kan ook iets simpels zijn als het brandstoffilter, of water erin. Zit je mogelijk dicht tegen een beurt aan dan zou ik daar als eerste naar kijken. Een slechte opvoerpomp of vervuiling voor het HD systeem kan zich ook zo manifesteren.
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 03 mar 2010 23:57
door klaaz
Bedankt EvilTwin,
Intussen is de hogedruksensor vervangen en totnutoe rijdt ze weer prima. Maar het brandstoffilter laat ik ook nog maar vervangen. Ik kan niet goed nagaan of het bij de aflevering gedaan is.
Weet je ook of een turbo, die ( een beetje) uitlaatroet laat zien,op korte termijn vervangen moet,of kan het niet zoveel kwaad? Het vermogen is prima en de uitlaat ziet er schoon uit.
Klaaz
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 04 mar 2010 13:38
door EvilTwin
Het lijkt me niet dat roet in de turbocompressor (inlaat danwel uitlaatkant) vermeden kan worden.
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 07 mar 2010 17:16
door klaaz
Nou, ik heb me misschien niet goed uitgedrukt: er is een soort ( kleine) lekkage van uitlaatgas te zien bovenop de turbo. Ik heb er een foto bijgedaan dat maakt hopelijk veel duidelijk. Ik had het zo'n 250 km ervoor schoongemaakt en nu is het weer goed te zien, vooral op de olieleiding.
Maar zoals gezegd: ik merk er verder niets van, geen stank en ook geen problemen met het vermogen; integendeel ik ben nog steeds onder de indruk van de trekkracht en de zuinigheid.
Kan er misschien een pakking vervangen of vinden de kenners dat hier niet zoveel aan de hand is?

Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 07 mar 2010 17:25
door Klaverblaadje
Ik begrijp dat dit een 1.6 is?
Dan ziet hij er bijzonder schoon uit, ik ken de turbo van een 1.6 eigenlijk alleen met veel roet en oliesporen.
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 23 apr 2010 20:24
door RRE
Als ik vergelijk met de mijne zie ik hetzelfde beeld, ook rond de olietoevoerleiding wat zwart.
komt denk ik via het asje van de drukregeling
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 28 apr 2010 10:38
door klaaz
Bedankt voor je reaktie.
Intussen ben ik dat lekken van de turbo helemaal kwijt. Garage Sproncken in Beek heeft mijn roetfilter vervangen door een ruilexemplaar en daarna was ook het roetspoor voorgoed verdwenen.
Ik ga er maar van uit dat het bij mij een kwestie was van een aansluiting die niet helemaal dicht was.
Overigens ken ik een C5 bezitter ( nee, nog geen clublid) die zijn turbo moest laten vervangen vanwege zo een soort lekkage: hij kwam niet door de APK. Dat is een dure grap en het kan blijkbaar ook anders. Dat je het maar weet!
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 21 aug 2011 12:53
door dirkjec5
ik heb nu ook al een tijdje dezelfde roetsporen als op de foto, geen vermogen verlies, kan dit eigenlijk kwaad ? of is het het begin van het einde van de turbo ? een collega met een peugeot 407 met dezelfde motor heeft het ook, heb alle zichtbare bouten al vastgedraaid, maar roet blijft terug komen
Re: druk brandstofsysteem
Geplaatst: 25 aug 2011 11:07
door dirkjec5
kun je die beschermplaat voor die roetfilter er makkelijk vanaf halen ? er zitten nog wat leidingen aan ook , ik bedoel die plaat die je ook op de foto kunt zien