V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ondanks de vertraging dan toch nog redelijk op tijd binnen :smt023

En dat hier vanuit mijn directiebed........

mooi dat het opgelost is.
Zeg maar André
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik kom er ook net achter dan er twee versies zijn, een goeie en een slechte..
Net de vervangende pook uit elkaar geschroefd en daar zit dus net een andere in dan ik nodig heb, de verbeterde versie dus.
pal goed.jpg
En ik heb zelf deze versie:
IMG_3842.jpg
Voor degenen die dit probleem ook ooit krijgen:

Je kunt de veer die in het palletje zit afknippen zodat hij niet te ver uitsteekt. Maar dan wel zo dat hij nog net klemt tegen het "labyrint" waar hij door loopt als je de pook beweegt (zie foto, dat is de onderkant van het deksel van de schakelunit. het wittige =vettige deel is wat ik labyrint noem en waar het kogeltje van het witte palletje overheen loopt)
vet.jpg
Daarna alles weer in elkaar zetten en het werkt perfect heb ik gemerkt. De truc is de veer precies zo ver in te korten dat hij net nog wat druk naar boven geeft om door dat labyrint te lopen maar net niet genoeg om klem te komen tussen de gleuf van de schakelgeleiding.

Ik zal een ander topic maken met wat meer foto's en tekst voor uitleg van deze (nood) oplossing. Ik kwam op dit idee toen ik er achter kwam dat mijn donor pook een andere versie had van dat palletje en ik er van uit ging dat die twee niet uitwisselbaar zouden zijn. Maar uit dit topic begrijp ik dat die twee wel gewoon uitwisselbaar zijn.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mei 2013 22:31
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 221541
Kleur: Antraciet
Heeft iemand soms nog zo'n palletje liggen? Ik zou het graag over nemen want bij mijn dame zijn twee van de drie haakjes afgebroken, oude versie dus. Als ik de foto's bekijk is mijn conclusie dat bij het verbeterde type je de houder moet uitbouwen, is dat zo en zo ja, moet dan de hele handel uit gebouwd worden? Heb ik liever niet ivm afstelling van de schakelkabels.

Groetjes Felix
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Je hoeft zeker niet de hele schakelunit er uit te bouwen want dit is een lastige klus. Je kunt gewoon van binnen alle delen er uit halen tot je bij het vermaledijde palletje kunt.
Het uitbouwen is vrij simpel, je ziet vanzelf wat geklemd of waar geschroefd zit.
Als je het palletje te pakken hebt probeer dan gewoon eerst de veer in te korten zoals ik hierboven heb beschreven. Losse palletjes ben ik niet tegen gekomen.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mei 2013 22:31
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 221541
Kleur: Antraciet
Thanks, we gaan proberen.
Mijn dochter en haar man zijn trouwens professioneel bezig/begonnen met 3-D printen, als het hun lukt om dit palletje te printen laat ik het hier nog weten.
Nog over die verbeterde versie, ik vermoed dat de ,,schacht,, hetzelfde is als de oude versie en dat enkel de kraag vernieuwd is tov de haakjes, die dus afbreken, bij de oude versie. Speelt hier een maatvoering van belang? Zo ja, kan iemand mij hier dan een paar maten van geven, evt dikte en zo.

Groetjes Felix
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2011 16:16
Auto: C5 berline 2.0i 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 09444
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 176000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Eindhoven
Ook ik ben lid geworden van de kapotte palletjes brigade.
Zijn er inmiddels toch nog palletjes verkrijgbaar? Zo niet, dan zal ik ook mijn veertje moeten gaan inkorten vrees ik.

Groetjes,

Perry
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik rij inmiddels al meer dan een jaar met ingekort veertje. Doet het echt perfect. Verreweg de snelste en goedkoopste oplossing.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 mar 2015 22:07
Auto: Citroen C5 Break 2.0 16V automaat nu niet meer
Opties: Leer, Xenon
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 202000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Helaas ben ik vandaag tegen hetzelfde opgelopen.
Dankzij alle informatie hier het probleem tijdelijk opgelost.
Zijn deze palletjes los te koop inmiddels?

Groetjes,
Hans
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 mar 2015 22:07
Auto: Citroen C5 Break 2.0 16V automaat nu niet meer
Opties: Leer, Xenon
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 202000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Na een bezoek aan de lokale Citroen geldwolven (lees Motorhuis), die vragen 255 Euro voor het mechanisme, gaan zoeken op internet en voor 35 Euro een compleet mechanisme van een 4HP20 automaat gekocht. Hier zat ook al de verbeterde versie van het palletje in.
Er in gezet en werkt weer naar behoren. Je kan wel eens geluk hebben :smt038

Ik heb de rest van de 4HP20 automaat bediening nog over, als iemand intresse heeft hoor ik het wel.

Groetjes,
Hans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Mooi opgelost !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mei 2013 22:31
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 221541
Kleur: Antraciet
Een vraagje Hans TibC5break.
Ik heb dus ook dat probleem van het palletje en heb geprobeerd om de houder/geleider van dat palletje omhoog te krijgen, lukt mij niet. Ik ben misschien te voorzichtig uit angst meer te vernielen. Als ik de zaak bekijk moet het witte gedeelte toch blijven zitten want anders moet het bovenste gedeelte waar de pookknop over zit er ook af. En die zit moer vast.
Genem
Genem
De pookknop moet met gepast geweld er naar boven af getrokken worden, en ja die kan erg vast zitten.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 mei 2013 22:31
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 221541
Kleur: Antraciet
D pookknop heb ik eraf maar de witte (nylon) houder is blijven zitten en die zit muur vast.
Moet die er misschien ook van af??
Blijft het feit dat de houder/geleider van het bewuste palletje ook muur vast zit.
Enige tips zijn van harte welkom.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 mar 2015 22:07
Auto: Citroen C5 Break 2.0 16V automaat nu niet meer
Opties: Leer, Xenon
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 202000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
De houder waar het palletje inzit is gewoon erop geklemd.
Ik heb met een grote schroevendraaier een hevel gemaakt om het los te wippen.
Wel een stukje hout eronder gedaan waar het scharniert op de behuizing.
Enig "gepast geweld" is wel nodig om het los te krijgen. :lol:
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 mar 2015 22:07
Auto: Citroen C5 Break 2.0 16V automaat nu niet meer
Opties: Leer, Xenon
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 202000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Waarschijnlijk maakt dit het wel duidelijk.
Gemaakt met het losse mechanisme en oude houder zonder palletje.
Als je meer info nodig hebt hoor ik het wel.

Groetjes,
Hans
Plaats reactie