DIY "Trones" Wall-box met mobiele laadkabel
Een hybride auto heeft in het algemeen nogal wat tijd nodig om op te laden. Dus 'en route' doe ik dat liever niet.
De voorkeur heeft het om thuis op te laden, liefst met 'eigen zonnestroom'.
Dus dan heb je een "mobiele laadkabel" nodig (a.k.a. T
ype 2 laadkabel Schuko 3,68kW). Dus met een 'gewone' 230V-stekker aan de ene kant.
(zo'n stekker heet Schuko-stekker, wist ik ook niet). Een 'echt' laadstation (wall-box, 1 of 2-fasig) is in dat geval dan niet echt nodig.
Ik heb een 16A wandcontactdoos in een IKEA schoenenopbergbox (type "Trones") gemonteerd. In principe laat ik die kabel in die die opbergbox zitten, e.e.a. past er mooi in, zelfs een 10m laadkabel.
Met een hangslot aan een L-vormige beugel kan je de kabel tegen een "koperliefhebber' beschermen.
De box hangt aan de muur, onder de carport.
Uiteraard heeft IKEA deze toepassing niet zo bedoeld, maar estetisch gezien kan het wel. Het materiaal is PE of PP, dus heeft geen brandvertragende eigenschappen, houdt daar wel rekening mee! Evt een paar 2-mm gaatjes onderin mocht er toch wat lekwater naar binnen gaan.
Ik stel de EV-laadkabel in op zegge max 8 of 10 A omdat ik geen aparte groep heb voor het laden. Zo blijft er ook nog wat stroom over voor het koffiezetapparaat of de Airfryer
Via de
MyCitroen-app kan je evt "uitgesteld laden' todat de zon weer opkomt.