Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Bevindingen C5 Aircross Hybrid 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2009 11:56
Berichten: 382
Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1000
Kleur: Grijs met blauwe accenten


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Op 1 maart is de C5 Aircross Hybrid gearriveerd. Door het vele thuiswerken heb ik er de eerste maand maar 1000 km mee gereden. Hierbij toch wat eerste indrukken.

Mijn C5AH is een Feel met bijna alle opties om net te doen of het een Shine versie is. Mooie stoelbekleding, adaptieve cruise control. Niet: elektrisch achterklep, geen led koplampen en een maatje kleiner wielen. wel: stoelverwarming, Ook deze heb ik weer als private lease uit de voorraad van de dealer. Geen moeilijke keuzes dus. Enige extra is dat ik een laadkabel voor het gewone stopcontact thuis erbij heb gekocht. Er zit standaard alleen een algemene laadkabel bij.

Het rijden is in principe hetzelfde als in elke C5A met automaat. Je hoeft geen extra handelingen te verrichten. Maar dat kan wel. Door de automaatpook nog een keer in drive te zetten gaat deze over van D naar B. Drive naar Brake. Het sterk afremmen op de motor kun je zo aan zetten. In praktijk gebruik ik het altijd. Het werkt gewoon, goed. Je leert vanzelf om het met je gaspedaal te doseren. Er zit een keuze schakelaar in voor de rijmodus, hybride, elektrisch of sport. Ik krijg niet de indruk dat dat een erg nuttige knop is.

De auto rijdt eigenlijk altijd elektrisch weg. Pas bij snelheden boven de 130 gaat de motor meedoen. Totdat de accu leeg is natuurlijk. Je kan zelf in een paar stappen instellen hoe vol je de accu wil houden. Dit is vooral op langere ritten handig.
Bij de temperaturen van de afgelopen maand was er met een volle accu rond de 40 km beschikbaar. De indicator op het dashboard klopt wel aardig, deze houdt wel rekening met je rijgedrag en bijbehorend verbruik van de afgelopen tijd. Als je een keer een traject rijdt wat 'anders' is, kan het mee of tegen vallen.

Ik ben tot nu toe wel fanatiek met het opladen van de accu. Op mijn eigen oprit kan ik vrij makkelijk het snoer aankoppelen. Van helemaal leeg, duurt het laden een uur of 7-8 op het suffe huisstopcontact. Ik heb helemaal geen zijn om te investeren in een walbox. Die kost al snel rond de 800 euro. Daar kun je heel veel stroom voor laden. Kost alleen wat meer tijd. Meestal is dat de tijd dat ik toch slaap. Ik heb ook nog geen laadpas voor onderweg. Ik vraag me af of ik die zou gaan gebruiken.

Het gemiddelde benzine verbruik over de eerste 1000 km staat op 5/100. Ik heb niet echt bijgehouden wat de verhouding korte en lange ritten was. Er zaten rond de 5 ritten van 150 km in de eerste 1000. De rest was stad en lokale ritten. Die laatste gaan eigenlijk altijd helemaal elektrisch. Valt wel op dat je zelfs met een hele dag boodschappen doen en andere nutteloze ritjes, je nauwelijks aan de 40 km komt. Ik heb op 1 lange rit de accu uit gezet, dan komt het verbruik op rond de 7/10. Deze test ga ik nog eens herhalen, want ik vind het wat laag voor zo'n (veel te) zware auto.

Het elektrisch rijden went qua comfort heel erg snel. Lekker stil en erg vlot. De overgang naar benzine rijden merk je nauwelijks, je ziet op het dashboard dat ie op benzine rijdt. Er schijnt ook een ledje onder de binnenspiegel te zitten die elektrisch rijden aangeeft, maar dat is mij nog niet opgevallen. Erg mooie randloze binnenspiegel trouwens, speciaal voor de hybride.

Verschillen met de vorige C5, in mijn geval de 180 pk HDI:
Minder kofferruimte onder de vloer. daar kun je wel lekker veel troep kwijt. is bij de hybrid wel minder.
Knopje binnen voor de tankdop ontgrendeling, schijnt iets met ontluchten te maken te hebben.

Nu nog wat foto's maken en plaatsen. De verdere ervaringen zal ik de komende maand nog wel melden. Mijn eerste indruk is al met al erg positief. Zeker zo prettig als de 180 HDI.

_________________
'74 AR 2000GTV


01 apr 2021 20:17
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2009 11:56
Berichten: 382
Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1000
Kleur: Grijs met blauwe accenten


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
nog wat plaatjes:
Aan het laadsnoer:
Afbeelding
Blauwe details in plaats van rode.
Afbeelding
Weinig verschil in interieur
Afbeelding

_________________
'74 AR 2000GTV


01 apr 2021 20:29
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 19479
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 5
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Leuk je verhaal te lezen over je ervaringen met de C5AC-Hy, bedankt voor het delen daarvan :smt023

Ik ben net zelf begonnen met het rijden ermee, de eerste 60 km zitten er op.
Dat was helemaal in de E-modus, ik kon tussendoor een paar uurtjes opladen.
Dat doe ik met m'n wallbox, die ik zelf geïnstalleerd heb.
Die kostte duidelijk minder dan de € 800 die jij noemde, incl. de installatiematerialen en kWh meter was ik € 600 kwijt.
Waarom die wallbox? Dat is mede omdat ik 'm op een eigen groep wilde aansluiten, met een aparte kWh meter er tussen. Dan kan ik makkelijk bijhouden hoeveel kWh's ik verbruik, en loop ik geen risico met overbelasting.
Desgewenst kan ik de wallbox instellen op 16A max, nu staat hij op 10A >> 2,3kW.
En laden doe ik normalter dan vanaf 23u, met "nachtstroom".

Een laadpas voor onderweg heb ik ook (nog) niet. Misschien schaf ik er nog eentje aan, daar moet ik eens goed naar kijken.
Ik realiseer me daarbij dat je dan heel wat meer betaalt voor de kWh's dan wanneer ik thuis oplaad.
Voor m'n vakantie's ga ik nog wel een laadkabel-met-stekker aanschaffen. Dan kan ik ter plekke op een gewoon stopcontact opladen.

Qua rijden: dat gaat zeer comfortabel, geruisloos, soepel, goed geveerd en gedempt.
En fijne Hype Black stoelen die geweldig goed instelbaar zijn.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 apr 2021 00:40
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 642
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 253 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Leuk die eerste indrukken. Zoals ik al eerder zei, het maakt hebberig.

ciclista schreef:
Minder kofferruimte onder de vloer. daar kun je wel lekker veel troep kwijt. is bij de hybrid wel minder.
Kan je dit uitleggen? Zit er echt kofferuimte onder de vloer bij een C5?

Adri

_________________
Afbeelding


02 apr 2021 15:04
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 19479
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 5
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Dat gaat over zijn vorige C5, een gewone Aircross.
Die heeft een vloer die je op twee niveaus kunt zetten. Op het bovenste niveau, zoals dat bij de Hybride standaard het geval is, krijg je een vrijwel vlakke laadvloer als de achterbank leuningen omgeklapt zijn. En onder die vloer zit dan extra opbergruimte.

Bij de Hybride is er dus alleen dat hoge niveau, omdat de ruimte eronder ingenomen wordt door accu's, elektronica en een andere wielophanging. En wat ruimte voor de laadkabel en bandenpomp set.
Je kunt er ook geen (nood)reservewiel meer onder kwijt......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 apr 2021 17:23
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2009 11:56
Berichten: 382
Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1000
Kleur: Grijs met blauwe accenten


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
De niet hybride C5 heeft een kofferbakbodemplaat die in 2 hoogtes kan liggen. Er past een thuiskomertje onder als reserve wiel. In de laagste stand ligt de bodemplaat op het reservewiel, met nog wat ruimte er omheen.

In de hoogste stand ligt de bodem mooi vlak met de laaddrempel. Dan past er nog aardig wat extra rommel onder de bodem.Ik vond de hoogste stand vooral prettig door de mooie vlakke stand met de drempel.

De Hybride heeft altijd een bodemplaat die vlak ligt met de drempel. Eronder zitten een vak voor de laadkabel en een vak voor wat spulletjes, maar veel dikker dan een paraplu moeten die niet zijn.

Beide versies hebben volgens mij dezelfde ontwerp fout , je kunt de bodem niet even vast zetten in de 'omhoog' stand om er iets onderuit te halen.

Er past helemaal geen reservewiel in de hybride.

_________________
'74 AR 2000GTV


02 apr 2021 17:38
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1124
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 207.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Dat vastzetten is toch simpel op te lossen? Gaatje in de plaat, touwtje, plastic haak aan het uiteinde en vasthaken aan de dakrand, zoals bij de C5 tourer.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


02 apr 2021 23:34
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 19479
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 5
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Was het maar zo simpel....

De plaat bestaat uit twee delen die met een scharnier aan elkaar verbonden zijn.
Als je het achterste deel open doet en omklapt, komt het op het voorste gedeelte te liggen.
En om het dan weer terug te klappen, moet je diep in de kofferbak duiken en 'm daar weer oppakken.

Ik ga daar iets van een lusje aanmaken, zó is het niet goed voor m'n (ouwe) rug.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 apr 2021 10:07
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 19479
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 5
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
@Ciclista,

Gebruik jij de My Citroen APP ook?

Ik kan daarmee de auto voorverwarmen terwijl hij aan de lader hangt. da's heel praktisch, zeker in deze gure tijd(en). Binnen een uur is hij op temperatuur, bij een verbruik van nog geen 2 kWh.

Voorts kan ik zonodig het uitgestelde laden, dat ik normaliter om 23.00 laat beginnen, alsnog eerder laten ingaan. Dat heb ik tot nu toe niet hoeven gebruiken, maar handig is het wel.

En je kunt er je ritten mee volgen: afgelegde kilometers, tijdsduur gemiddelde snelheid en brandstofgebruik gedurende die rit.
Maar wat ik niet zie is de verbruikte kWh's op die ritten. En ook geen plek/mogelijkheid om dat zichtbaar te maken.
Ben jij daar ook tegenaan gelopen?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 apr 2021 18:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2009 11:56
Berichten: 382
Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1000
Kleur: Grijs met blauwe accenten


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Nee, ik gebruik de app nog niet. Ik zal eens gaan kijken hoe ik die moet installeren. Ben redelijk digibetisch.

Vorig weekend wel een duur experiment gedaan:
op zondag een retourtje Roosendaal-Amersfoort, 110 km enkele reis.
Op de heenreis heb ik de eSave op Max gezet. De accu was nog ongeveer half vol bij vertrek.
Ik dacht dat je op Max, gewoon helemaal op benzine zou rijden, maar in deze stand gaat de auto zichzelf helemaal vol laden. Het benzine verbruik is tijdens het opladen tussen de 10 en 11 liter op 100!

Na ongeveer 100 km was de accu helemaal vol. Maar dat kost je dus 5 liter benzine extra, gezien het gemiddelde van 5/100.
Normaal kost 5-6 kW rond de 1,10 euro. Nu dus rond de 8,50 euro.

Op de terugweg weer normaal hybride, met het normale gemiddelde van 5/100. Op 110 km rijdt je de eerste 30 vol elektrisch. Op de snelweg met rond de 115 is het stroomverbruik te hoog voor de beloofde 40 km.

Wat is dan het nut van eSave? Het zou kunnen zijn dat je 10 km wil bewaren of tot 10 km wil opladen om dat in de stad te gebruiken. Meer ideeen zijn welkom.

Ik merk ondertussen wel dat ik op benzine rijden in de stad niet meer fijn vind. Op elektrisch gaat dat veel vloeiender.

_________________
'74 AR 2000GTV


10 apr 2021 08:49
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 19479
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 5
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bevindingen C5 Aircross Hybrid
Installeren van die APP is makkelijk, gewoon stap voor stap de instructies volgen ;)

Over de E-save mode is het instructieboekje pagina 26 duidelijk:
Citaat:
eSave
Met de functie eSave kan de elektrische energie
van de tractiebatterij geheel of gedeeltelijk
worden gereserveerd voor later gebruik tijdens
een rit (bijvoorbeeld bij rijden in de bebouwde
kom of in een gebied waar alleen elektrische
auto's mogen rijden).
► Selecteer de actieradius in de elektrische
stand die moet worden gereserveerd (10 km, 20
km of de volledige actieradius MAX) en activeer
vervolgens de functie door op ON te drukken.
De activering van de functie wordt
bevestigd door het branden van dit
controlelampje op het instrumentenpaneel en de
weergave van de energiereserve in kilometers of
mijlen.
► Wanneer u de energiereserve wilt
gebruiken, kiest u de rijstand Electric met de
keuzeschakelaar.

Als de gevraagde actieradius de
beschikbare actieradius overschrijdt (niet
aanbevolen), dan begint de
verbrandingsmotor de tractiebatterij op te
laden tot de gevraagde drempelwaarde.
Hierdoor neemt het brandstofverbruik sterk
toe.

Ik zal dat alleen gebruiken als ik op de plaats van bestemming in de E-mode wil, dan wel moet rijden.
In dat geval is het beter om daarvoor een afstand te kiezen, bijvoorbeeld 20 km. De auto schakelt dan op tijd over naar benzine waardoor die 20 km in E-modus later gebruikt kan worden.
In die situatie wordt de accu niet opgeladen met de benzinemotor :idea:

Mbt dat brandstof verbruik: de door jou genoemde 5l/100 km haal je niet als je op benzine rijdt.
Afhankelijk van je rijstijl kom je dan uit op 7-8l/100km, en op Planète heb ik nog wel hogere cijfers gezien.
Dat zijn best redelijke cijfers, gewicht en grootte van de C5AC-Hy in aanmerking nemend.

Hoeveel kWh's hij verbruikt ben ik nu aan het checken. Het lijkt ergens tussen de 25 en 28 kWh/100km uit te komen, over een paar weken weet ik daar meer over.
Ik zal dan een eerste overzicht maken, incl. wat ik verbruik bij het "voorverwarmen" van de auto dat ik via de MyCitroën-APP regel.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 apr 2021 11:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.