Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Kosten berekening
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=92&t=23102
Pagina 1 van 1

Auteur:  Erwin N [ 04 sep 2022 09:13 ]
Berichttitel:  Kosten berekening

Hallo,

We denken erover na om hybride te rijden. Hebben een offerte gekregen van een C5 Aircoss hybride ( elektrisch/benzine) van de dealer.

Ik heb een berekening gemaakt wie kan daar eens over heen kijken of ik het goed heb.

Het opladen van de accu auto is 13,2 Kwh

1 Kwh incl belasting bij onze energieleverancier kost € 0,29

1 laadbeurt van 13,2 Kwh kost dus € 3,83

Ik rij 12000 km voor werk ( 50 km per dag )

Als ik 12000 km per jaar volledig thuis de accu oplaadt kost mij dat €459,60  ( € 0,083 per km )

Berekening volgens de ANWB

Ik lever terug 610 Kwh die ik over heb ivm zonnepanelen, krijg ik €128 voor volgens energienota

Dus kosten brandstof woon-werk is dus € 459,60 - € 128 = €331,60 per jaar
 

Hoe denken jullie hierover?

Alvast bedankt voor jullie info.

 

 

Auteur:  Ccinq [ 04 sep 2022 11:14 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Die 29 cent per kWh kun je vergeten als je een variabel contract hebt denk ik zo.

Auteur:  JW-C5 [ 04 sep 2022 11:15 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Een paar kanttekeningen, (mede) gebaseerd op mijn ervaring met deze auto die ik nu bijna 1½ jaar heb.
Overigens tot volle tevredenheid :citrofiel

Bij het laden gaat er maximaal 12,5 kWh bij, de volle capaciteit van de accu wordt niet helemaal gebruikt. Je kunt dus ook niet meer dan die 12,5 kWh gebruiken.

Als je rustig rijdt, geen snelwegkilometers met 100 km/u, kom je bij buitentemperaturen rond de 20 graden krap aan de 50 km. In de winter en nu haal je dat niet, dan zit je op 45 km max.

Jouw tarieven zijn erg gunstig, mijn nachttarief waarmee ik de auto oplaad is al een stuk hoger dan die 29 ct die jij noemt.
En terug leveren voor 21 ct/kWh, da's hoog.

Overigens, ik rij mijn C5AC-Hy niet alleen omdat het financieel aantrekkelijk is.
Het rijdt fijn, en op deze manier draag ik ook m'n steentje bij in de transitie :smt203

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 04 sep 2022 11:37 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

De teruglevertarieven zullen dalen, logisch met zoveel overaanbod op relatieve dalmomenten.
En wat JW zegt, de kWh prijs die je noemt is naar huidige ontwikkelingen niet erg lang houdbaar, zal fors gaan stijgen.
Hoe ziet je rekensom er dán uit?

Ondertussen hobbel ik vrolijk door op lpg... volgens mij echt het allergoedkoopste rijden op dit moment.

Auteur:  Erwin N [ 04 sep 2022 16:21 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Heb vast contract bij Powerpeers in januari voor 3 jaar verlengd.], dus ik zit denk ik wel goed
Rij nu een C5 Aircross benzine en heb een interessante offerte gekregen voor een Hybride uit 2022 dus ben een beetje aan het rekenen. Heb 19 panelen en lever veel terug aan het net.
Beslissing neem ik van de week.

Auteur:  Erwin N [ 04 sep 2022 17:19 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Sorry teruglevering is € 0,11 dus kosten totaal per jaar wordt €392 aan stroom

Auteur:  boes [ 04 sep 2022 18:20 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Als er een accu (auto) aan je installatie hangt terwijl er licht op je PV valt, en de rest vraagt niks, gaat elke Watt daarin.
Kortom, geen teruglevering aan het net.
En da's maar beter ook aangezien de salderingsregeling op de helling staat en inmiddels al geen minimum tarief meer voor bestaat. (Steeds meer energie leveranciers zullen ze naar beneden stellen)

En overigens, reken je niet rijk met je vaste contract. Legio voorbeelden helaas van eenzijdige wijzigingen hierop.

Auteur:  c5jan [ 04 sep 2022 18:30 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Ja, als de prijzen tussen contract en inkoop te ver verschillen houdt het een keer op.
Al wordt er ook met termijn inkoopcontracten gewerkt, waardoor jouw contract altijd uitvoerbaar blijft.

Auteur:  Erwin N [ 04 sep 2022 19:16 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Iemand ervaring wat het reëel bereik is in de winter van deze auto

Auteur:  JW-C5 [ 04 sep 2022 19:20 ]
Berichttitel:  Re: Kosten berekening

Dat schreef ik hierboven al: op z'n best 45 km in de winter. Maar vaak ook duidelijk minder.
Ook nu, met die warmte kom ik er niet verder mee.

Wat dan kan helpen is de auto te voren op te warmen als 'ie aan de elektra hangt, of 'm voor te koelen.
Dat scheelt energie, die hoeft dan niet uit de tractiebatterij te komen.
Via de app is dat te regelen.

Groet,
JW

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/