Auteur |
Bericht |
Erwin N
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 sep 2022 16:14 Berichten: 4
Auto: C5 Aircross business plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2020
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 41500
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Kosten berekening
Hallo,
We denken erover na om hybride te rijden. Hebben een offerte gekregen van een C5 Aircoss hybride ( elektrisch/benzine) van de dealer.
Ik heb een berekening gemaakt wie kan daar eens over heen kijken of ik het goed heb.
Het opladen van de accu auto is 13,2 Kwh
1 Kwh incl belasting bij onze energieleverancier kost € 0,29
1 laadbeurt van 13,2 Kwh kost dus € 3,83
Ik rij 12000 km voor werk ( 50 km per dag )
Als ik 12000 km per jaar volledig thuis de accu oplaadt kost mij dat €459,60 ( € 0,083 per km )
Berekening volgens de ANWB
Ik lever terug 610 Kwh die ik over heb ivm zonnepanelen, krijg ik €128 voor volgens energienota
Dus kosten brandstof woon-werk is dus € 459,60 - € 128 = €331,60 per jaar
Hoe denken jullie hierover?
Alvast bedankt voor jullie info.
|
04 sep 2022 09:13 |
|
 |
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1334 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Die 29 cent per kWh kun je vergeten als je een variabel contract hebt denk ik zo.
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
04 sep 2022 11:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Een paar kanttekeningen, (mede) gebaseerd op mijn ervaring met deze auto die ik nu bijna 1½ jaar heb. Overigens tot volle tevredenheid Bij het laden gaat er maximaal 12,5 kWh bij, de volle capaciteit van de accu wordt niet helemaal gebruikt. Je kunt dus ook niet meer dan die 12,5 kWh gebruiken. Als je rustig rijdt, geen snelwegkilometers met 100 km/u, kom je bij buitentemperaturen rond de 20 graden krap aan de 50 km. In de winter en nu haal je dat niet, dan zit je op 45 km max. Jouw tarieven zijn erg gunstig, mijn nachttarief waarmee ik de auto oplaad is al een stuk hoger dan die 29 ct die jij noemt. En terug leveren voor 21 ct/kWh, da's hoog. Overigens, ik rij mijn C5AC-Hy niet alleen omdat het financieel aantrekkelijk is. Het rijdt fijn, en op deze manier draag ik ook m'n steentje bij in de transitie Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 sep 2022 11:15 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
De teruglevertarieven zullen dalen, logisch met zoveel overaanbod op relatieve dalmomenten. En wat JW zegt, de kWh prijs die je noemt is naar huidige ontwikkelingen niet erg lang houdbaar, zal fors gaan stijgen. Hoe ziet je rekensom er dán uit?
Ondertussen hobbel ik vrolijk door op lpg... volgens mij echt het allergoedkoopste rijden op dit moment.
|
04 sep 2022 11:37 |
|
 |
Erwin N
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 sep 2022 16:14 Berichten: 4
Auto: C5 Aircross business plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2020
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 41500
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Heb vast contract bij Powerpeers in januari voor 3 jaar verlengd.], dus ik zit denk ik wel goed Rij nu een C5 Aircross benzine en heb een interessante offerte gekregen voor een Hybride uit 2022 dus ben een beetje aan het rekenen. Heb 19 panelen en lever veel terug aan het net. Beslissing neem ik van de week.
|
04 sep 2022 16:21 |
|
 |
Erwin N
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 sep 2022 16:14 Berichten: 4
Auto: C5 Aircross business plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2020
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 41500
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Sorry teruglevering is € 0,11 dus kosten totaal per jaar wordt €392 aan stroom
|
04 sep 2022 17:19 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Als er een accu (auto) aan je installatie hangt terwijl er licht op je PV valt, en de rest vraagt niks, gaat elke Watt daarin. Kortom, geen teruglevering aan het net. En da's maar beter ook aangezien de salderingsregeling op de helling staat en inmiddels al geen minimum tarief meer voor bestaat. (Steeds meer energie leveranciers zullen ze naar beneden stellen)
En overigens, reken je niet rijk met je vaste contract. Legio voorbeelden helaas van eenzijdige wijzigingen hierop.
|
04 sep 2022 18:20 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Ja, als de prijzen tussen contract en inkoop te ver verschillen houdt het een keer op. Al wordt er ook met termijn inkoopcontracten gewerkt, waardoor jouw contract altijd uitvoerbaar blijft.
|
04 sep 2022 18:30 |
|
 |
Erwin N
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 sep 2022 16:14 Berichten: 4
Auto: C5 Aircross business plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2020
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 41500
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Iemand ervaring wat het reëel bereik is in de winter van deze auto
|
04 sep 2022 19:16 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kosten berekening
Dat schreef ik hierboven al: op z'n best 45 km in de winter. Maar vaak ook duidelijk minder. Ook nu, met die warmte kom ik er niet verder mee.
Wat dan kan helpen is de auto te voren op te warmen als 'ie aan de elektra hangt, of 'm voor te koelen. Dat scheelt energie, die hoeft dan niet uit de tractiebatterij te komen. Via de app is dat te regelen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 sep 2022 19:20 |
|
 |
|