Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
nababbeltopic conservatoire citroen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=9&t=4880 |
Pagina 4 van 5 |
Auteur: | Klaverblaadje [ 28 mei 2009 17:07 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Evil Twin schreef: Dat iedere Citroën een startmotor had vanaf dag 1 (1919) en dat ze gewoon drie pedalen hadden was opmerkelijk. Met die Trèfle Torpedo of C4 roadster had ik wel willen wegrijden, maar dan moet je dus wel opletten, want de pedalen zijn koppeling/gas/rem Als je er bij een Franse auto niet uitkomt moet je altijd eerst zoeken hoe de constructeur het bedoeld heeft, dan blijkt het meestal erg logisch te zijn. De bakken van die auto's zijn niet gesynchroniseerd en je moet dus "dubbel clutchen" Als de koppeling en het gas naast elkaar zitten hoef je geen ingewikkelde manouvres uit te halen met twee voeten, maar kun je gas en koppeling met de linkervoet bedienen en dus normaal gesproken keurig tussengas geven in de juiste volgorde, terugschakelen:Koppeling-Pook vrij-Gas-Koppeling en terug naar 2 of 1. Bij het opschakelen eigenlijk idem dito, voet van het gas Koppeling-Pook naar vrij-Koppeling- schakelen koppeling los en weer gas geven. Het lijkt moeilijk, maar als je er aan gewend bent (ons Klaverblaadje) dan denk je er niet eens meer bij na. Voordeel is ook nog dat de remmen van die tijd niet zo best waren, en dat je er soms hard op moest trappen. Door deze opstelling van de pedalen had je altijd je rechtervoet vrij om te remmen en je kon toch op die steile afdaling terugschakelen. Overigens is Cadillac met een startmotor begonnen en het algemeen commentaar van de autojournalisten uit die tijd was, dat het een overbodige accessoire was, maar twee jaar later was er geen merk meer zonder startmotor, zelfs Henry Ford monteerde ze op de T-Ford. |
Auteur: | Ronald [ 28 mei 2009 18:03 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
EvilTwin schreef: ...maar die 340pk Sm maakt heel wat goed. Het BEEST: Maar waar zijn die koperen kraantjes achter de versnellingspook nou voor ? @eviltwin, de sleutel zat erin, misschien maar goed dat ik dat daar&dan niet gezien heb. gr. Ronald |
Auteur: | EvilTwin [ 28 mei 2009 22:04 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Ronald schreef: Maar waar zijn die koperen kraantjes achter de versnellingspook nou voor ? gokjes: -actieve vering (d'r is flink wat mee geëxperimenteerd tijdens Project-S) -remkrachtverdeling (ipv de slede onder de remknobbel) -brandstoftankselectie. Citaat: @eviltwin, de sleutel zat erin, misschien maar goed dat ik dat daar&dan niet gezien heb. lol, ja, en hij stond ook gewoon op kenteken (apk al verlopen?) @Klaverblaadje, goeie info er is dus toen overna gedacht...de vraag is dan waarom is het later veranderd? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 29 mei 2009 08:21 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
EvilTwin schreef: @Klaverblaadje, goeie info er is dus toen overna gedacht...de vraag is dan waarom is het later veranderd? Hier heb ik geen antwoord op, maar ik denk: 1) Omdat dubbel klutsen bij een synchromesh bak niet meer nodig was. 2) Omdat (bijna) alle andere merken de conventioneele opstelling gebruikten en Citroen daardoor een verkoopnadeel kreeg. Het klaverblaadje is later aan Opel verkocht en het eerste wat die deed was de pedalen in de gebruikelijke opstelling plaatsen. |
Auteur: | EvilTwin [ 29 mei 2009 09:38 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Klaverblaadje schreef: Het klaverblaadje is later aan Opel verkocht en het eerste wat die deed was de pedalen in de gebruikelijke opstelling plaatsen. Het ontwerp voor de 5CV is door Opel gecopiëerd (als Laubfrosch=boomkikker) maar Citroën verloor de rechtzaak in Duitsland over licentiekosten, omdat de SlOpel neus/grille anders was |
Auteur: | Klaverblaadje [ 29 mei 2009 10:09 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
EvilTwin schreef: Het ontwerp voor de 5CV is door Opel gecopiëerd (als Laubfrosch=boomkikker) maar Citroën verloor de rechtzaak in Duitsland over licentiekosten, omdat de SlOpel neus/grille anders was Dat zou kunnen, ik ben daar nooit ingedoken, maar er is zeker enige vorm van samenwerking geweest want vrijwel alle onderdelen zijn hetzelfde en onderling uitwisselbaar. Zelfs de rare M7 schroefdraad is (gedeeltelijk) toegepast op de Opel. Ik heb bakken vol 5PK onderdelen naar Hongarije verkocht waarmee Opels gerestaureerd zijn. |
Auteur: | Rene [ 29 mei 2009 10:31 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Ah, nu weet ik weer waarom ik zo een hekel aan slopel heb |
Auteur: | EvilTwin [ 30 mei 2009 02:35 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
of Duitsers in het algemeen... -BMW jatte bij Austin (Dixi=seven) maar betaalde uiteindelijk wel, -Opel wurmde zich er onderuit, -en Volkswagen werd in de jaren 50 veroordeeld wegens het stelen van de Kever, moest Hans Ledwinka/Tatra 5miljoen vergoeden IIRC. ook leuk: -NSU (na opgekocht te zijn door VW in Audi opgegaan) is begonnen met het bouwen van FIATs (1934 Balilla) -het vooroorlogse Audi bouwde auto's met Peugeot motoren Nog even wat meer geschiedenis, bij het conservatoire konden we de poort bewonderen van de oude Clément-Bayard fabriek in Levallois, in 1924 overgenomen door Citroën. De geschiedenis van Clément/Talbot/Darracq/Sunbeam/Rootes/Lago is op nogal vreemde manier verweven: http://members.lycos.nl/RichardDubbelboer/id30.htm 1903 Lord Talbot gaat Clément auto's verkopen in Engeland: Clément-Talbot. in Frankrijk is het Clément-Bayard. Talbot-Darracq heeft een J-V in Duitsland: Opel-Darracq. Talbot-Darracq's Italiaanse business gaat op de fles, tot leven gewekt als ALFA! Talbot-Lago kennen we allemaal wel. fusie Sunbeam-Talbot-Darracq -> STD ging over in de Rootes group, daarna Chrysler EU, gekocht door PSA voor 1pond. andere merken Rootes: oa. Hillman, Humber *** Zedel -> Donnet-Zedel -> Donnet-Denhaut, 1934 Donnet op de fles, doorstart als SIMCA (FIAT, vlg NSU) andere merken: Unic, Saurer. 1954 SIMCA koopt Ford France (merken o.a. Mathis, Matford) SIMCA gaat op in Chrysler EU -> PSA Matra overgenomen, daarna Matra verkocht aan Renault (inclusief het Chrysler EU ontwerp voor de Espace!) *** Citroën heeft naast Clément-Bayard ook Panhard overgenomen (Panhard-Levassor is zo ongeveer het oudste automerk ter wereld) maar de rechten op die naam liggen bij de militaire tak. Als je dit allemaal op een rijtje zet dan zou men theoretisch nog de beschikking moeten hebben over een gigantische bak aan merknamen, sommige met meer historie dan anderen. Tel daarbij nog Automobiles Mors (André Citroën was er CEO) en Automobiles Avions Voisin (André Lefèbvre was er coureur en ontwerper!) http://www.switchimage.org/Lefebvre_1_E.html http://pagesperso-orange.fr/automobiles ... /C_10.html |
Auteur: | henkie HDI [ 30 mei 2009 13:17 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Leuk om te weten Eviltwin. Maar omdat nu om 02.35 te gaan typen |
Auteur: | Delf [ 31 mei 2009 12:29 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Hoi Luitjes Wij hebben heerlijk genoten van het bezoekje aan het Conservatoire. Helaas veel te kort en jammer dat je niet overal omheen mocht lopen. Heel veel moois gezien met als hoogte punt de presidentiéle DS. Wat een kolosaal bakbeest is dat....gewoon geweldig machtig en mooi. Daarna weer na de camping gereden in Orvillers om de volgende dag weer huiswaarts te keren. Helaas kwam er van het huiswaarts gaan niets terecht. In de nacht van maandag op dinsdag begon bij mij een niersteentje zich wel heel erg aan te dringen waardoor ik per ambulance ben afgevoerd naar het ziekenhuis in Compiègne om aldaar geopereerd te worden. Via een inwendige ingreep ( zal jullie de details besparen ) is die dondersteen verwijderd. Al met al is alles weer goed gekomen en zijn vrijdag de 29e zonder sleurhut naar huis gereden. Nu ga ik dinsdag weer naar Orvillers om de sleurhut weer aan te koppelen en door te rijden naar het zuiden voor een drie weekse vakantie. Ik weet het........ik heb het slecht....crisis en zo.....maar ja je moet de economie toch steunen? Na de vakantie mag ik mij weer melden in het ziekenhuis om de aangebrachte catheter weer te verwijderen. Voorlopig zal het Conservatoire weekendje me wel bij blijven, maar wel in positieve zin. Want zoals gezegd.........Het was fantasties hier Gr. Delf.. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 31 mei 2009 12:33 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Wat een ellende, ik voel met je mee, gelukkig lig je er weer stralend bij en is de verzorging in Franse ziekenhuizen prima. Nog een goede voortzetting van de vakantie. |
Auteur: | Harm [ 31 mei 2009 12:40 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Sjees.... Bonnes vacances! |
Auteur: | Wimmie [ 31 mei 2009 20:54 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
Tjonge, wat een verhaal zeg. Beste ermee en geniet van je vakantie |
Auteur: | EvilTwin [ 31 mei 2009 21:45 ] |
Berichttitel: | Re: nababbeltopic conservatoire citroen |
@Delf, wat een pech, gelukkig is zo'n Frans ziekenhuis spierwit @Henkie, zat toch nba basketball te kijken. |
Pagina 4 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |