Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Lekkage ... ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9860
Pagina 1 van 2

Auteur:  Rolo57 [ 06 jul 2011 08:54 ]
Berichttitel:  Lekkage ... ?

:cit2 :smt198 Tijdens mijn laatste APK keuring van de C5 2.0 HDI break is er aangegeven dat er een schokbreker lekkage vertoonde. Hij is er nu wel mee doorheen gekomen echter was wel een aandachtspunt. Mijn vraag is: Moet je nu alle schokbrekers vervangen of kun je volstaan met 2 stuks en met welke kosten moet ik rekening houden? (per 2 of 4 stuks).

Ik hoor graag van jullie. :smt023

Auteur:  EW [ 06 jul 2011 09:00 ]
Berichttitel:  Re: Sckokbrekers

Standaard reactie: Schokbrekers?


Ik neem aan dat één van je lekzakken lek is. Dat is een onderdeel wat de dealer bij tientallen op voorraad heeft liggen en maar een paar euro kost.

Auteur:  Maarten [ 06 jul 2011 09:01 ]
Berichttitel:  Re: Sckokbrekers

Schokbrekers? Een hydropneumatische C5 heeft geen schokbrekers! (en dank EW, je was me voor)

Ik neem aan dat je de veercilinders bedoelt?
Je hoeft ze, als ze lekken, sowieso niet alle 4 te laten vervangen. Volgens mij kun je zelfs alleen de lekke vervangen en de andere kant op dezelfde as zo laten.

Wel is het misschien de moeite waard om even te laten controleren of die niet ook een klein lekkage vertoont, dan kun je ze beter beide tegelijk laten doen natuurlijk, want de andere komt op den duur dan ook.

Trouwens, 'APK aandachtspunt': als de auto gewoon 'in de veren' komt bij oppompen is er geen enkele reden om dit een APK-punt te maken. Hooguit loop je het risico dat de pomp het zo zwaar krijgt dat hij op den duur de accu leeg trekt en je daarna niet meer kunt starten.

Auteur:  Rolo57 [ 06 jul 2011 09:07 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

Excuses voor de verkeerde omschrijving maar ik citeer de apk inspecteur en wat er op het keuringsrapport staat. :smt017

Auteur:  JHV [ 06 jul 2011 09:22 ]
Berichttitel:  Re: Sckokbrekers

Ik nam al wel aan hoor dat je de termen overnam van het rapport/apk inspecteur.
Een paar jaar geleden ben ik eens gaan kijken of je met een veer/schokdempertest bij een bedrijf ook bollen kon testen. Ik was niet helemaal tevreden en had vragen over de bollen.
Ze vonden daar van wel en spraken constant over de veerkarakteristiek. En dan dat deze direct te vergelijken was met die van wokkels of bladveren.
Die van mij zou ook ondergrens van nog goed zijn :smt017 :smt017 :smt017

En weet je, hier zitten "bollen idioten" :mrgreen: Zeg maar eens dat een van je bollen een beetje stuk is.
Maar controleren door een Citroen vakman kan geen kwaad wanneer er misschien wat lekkage zichtbaar is.
Johan

Auteur:  EW [ 06 jul 2011 09:39 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

Gezien de leeftijd van je C5 is het trouwens ook te verwachten: Vorig jaar winter heb ik één veercilinder vervangen (auto lag 's-morgens op de kont) en die lekzak (zit dus aan je veercilinder: hydroliekolie die door de pakkingen komt wordt in die lekzak opgevangen) was toen nogal gaar.

Vorig jaar zomer moesten mijn achterdraagarmlagers vervangen worden en bij aanraken ging de andere lekzak lek.

Het blijft natuurlijk rubber en dat veroudert gewoon.
Waarschijnlijk heb je ook bij je achterwiel een klein plasje op de grond liggen.

Deel kost echt maar een paar euro en vervangen is een kwestie van de auto op de brug, drie keer vloeken, vier keer schelden en het is gebeurd.

Auteur:  Rolo57 [ 06 jul 2011 10:53 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

Ik zal het tijdens mijn vakantie eens gaan bekijken en zien wat er precies gebeuren moet. Maar in ieder geval bedankt alvast voor de tips! :cit4

Auteur:  EW [ 06 jul 2011 11:14 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

Doe je wel voorzichtig met werken aan de vering/wielophanging van je auto?

nooit onder een hydropneumaat kruipen zonder deze te beveiligen tegen zakken! (bokjes plaatsen dus of een brug gebruiken)

Auteur:  KlaasS [ 06 jul 2011 19:35 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

hier een reactie van een ervaren (sinds vorige week 2 nieuwe veer cilinders onder mijn C5)
volgens mij kun je dit zelf NIET doen tenzij je een lexia hebt om het systeem druk vrij te krijgen

ook is er een filmpje van op youtube van JO http://www.youtube.com/watch?v=9KNev4TMUx4

kosten :bij een citroen garage 440 euro

Auteur:  EW [ 06 jul 2011 19:47 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

Niet het hele systeem hoeft drukvrij.

Accu loskoppelen, ontlastschroefje achter los (bakje eronder) en uitkijken waar je staat als je aan het wiel komt (sprak hij die zichzelf op die manier een LDS-douche bezorgde)

Auteur:  stafford [ 16 jul 2011 08:03 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

Mijn C5 heeft sinds kort dat ie als ie een hele tijd stil staat dus zo'n half uurtje dat ie zijn kont op de straat legt .... heeft ie nog nooit gehad maar viel me laatst op zijn dan ook mijn lekzakken lek of....... :smt017

Auteur:  EW [ 16 jul 2011 08:56 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

Waarschijnlijk één van je veercilinders.

Auteur:  KlaasS [ 16 jul 2011 09:39 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

ja zeker is dit een veercilinder verhaal
op zich kun je hier gewoon verder mee rijden ,maar houd dan je olie pijl goed in de gaten
en als je een zwakkere accu hebt kun je start problemen krijgen ,omdat je pomp veel meer draait om haar op hoogte te houden

Auteur:  GW-tje [ 16 jul 2011 11:05 ]
Berichttitel:  Re: Sckokbrekers

Maarten schreef:
Schokbrekers? Een hydropneumatische C5 heeft geen schokbrekers! (en dank EW, je was me voor)


Maar we zijn het er hopelijk wel over eens dat ook een hydropneumaat WEL schokbrekers heeft, toch?
Of doen die plaatjes in de veerbollen niet iets van afremmen van de uitstromende olie.......?
Dat mechanische proces is toch echt bedoeld als "schokbreker".

Auteur:  stafford [ 16 jul 2011 11:25 ]
Berichttitel:  Re: Schokbrekers

KlaasS schreef:
ja zeker is dit een veercilinder verhaal
op zich kun je hier gewoon verder mee rijden ,maar houd dan je olie pijl goed in de gaten
en als je een zwakkere accu hebt kun je start problemen krijgen ,omdat je pomp veel meer draait om haar op hoogte te houden


Ik kan als ik instap de auto start en hem van het parkeervak af rij geen olie plasje ontdekken ... :smt017 zou ie dan zo weinig lek zijn of...

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/