Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Trilling in het stuur
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9706
Pagina 1 van 3

Auteur:  basdeglopper [ 14 jun 2011 11:09 ]
Berichttitel:  Trilling in het stuur

Dit weekend op de A30 merkte ik op dat er een trilling in het stuur zit bij een snelheid tussen de 120-130km/h. Iemand enig idee wat de rede kan zijn?
Kwestie van uitlijnen of de bandjes balanceren?

Auteur:  Marc [ 14 jun 2011 11:15 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Balanceren. 120-130 is een typische onbalans snelheid. Let wel, een C5 trilt erg snel, dus het balanceren moet erg nauwkeurig gebeuren en dat is nog geen garantie dat het goed wordt. Als ik hier zo op het forum rondlees is een trillingsvrije C5 bijna een utopie. Maar het ligt natuurlijk ook aan de bestuurder. De een vindt het sneller ergerlijk dan een ander.

Auteur:  basdeglopper [ 14 jun 2011 11:22 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

ik moet zaterdag toch op m'n werk zijn om dan de parkeersensoren te monteren, en de bodemplaat voor vast te maken en dan laat ik de bandjes wel opnieuw balanceren.

Auteur:  EvilTwin [ 14 jun 2011 12:56 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Marc schreef:
ik hier zo op het forum rondlees is een trillingsvrije C5 bijna een utopie.


Trillingsvrij is echt wel te doen hoor. De mijne heeft nog nooit last gehad van trillen. Dat zou ik niet accepteren. Nu rij ik meestal iets harder maar ik zou het echt wel merken. ;)

Auteur:  Bert65 [ 15 jun 2011 09:41 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Als het alleen op de A30 was, kan het ook aan het wegdek liggen. Op sommige plaatsen heeft RWS prutwerk geleverd met asfalteren waardoor je soms een stuk voelt hobbelen.

Auteur:  JHV [ 15 jun 2011 10:04 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Onze C5 fase 1 werd ook trillingsvrij na goed uitbalanceren. Blijkbaar doet niet iedereen dit.
Onze huidge C5 trilt echt niet!! Niet bij 80-90, en ook niet bij 120-130, maar ook niet bij 140-150km/h.
Johan

Auteur:  Maarten [ 15 jun 2011 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Mijn C5 is ook langzaam weer erger aan het trillen.
Binnenkort maar weer eens een rondje balanceren, is toch alweer 30.000 km geleden geweest.

Toch vind ik het raar dat de C5 zo'n probleemgeval lijkt te zijn op dit gebied. Zijn er nou zoveel prutsers op de bandenmarkt die niet weten hoe je echt goed moet balanceren, voel je bij de C5 zo snel onbalans vanwege het hoge comfortniveau of is de geometrie van de wielophanging bij de C5 echt zo gevoelig t.o.v. andere merken?

Auteur:  basdeglopper [ 15 jun 2011 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

't viel mijn vader toen pas op, mij eerder al. Wordt alleen nog ff de vraag hoe ik de naafkappen verwijder want heb nergens een haakje zien liggen achterin.

Auteur:  EvilTwin [ 15 jun 2011 11:54 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

1) Ga er niet te gemakkelijk vanuit dat andere auto's/merken geen last hebben van slecht gebalanceerde wielen.
Ik weet van vroeger dat bijv. Visa's ook een crime waren. Al zei de dealer/bandenboer dan altijd dat je maar geen 130km/h moest rijden. Ook leverde Michelin banden die gemarkeerd waren om exact bij het ventiel te zitten. (is niet meer zo dacht ik)

2) Idd, als je in alle comfort en rust 130km/h rijdt dan valt een kleine trilling al snel op, in een duits hobbelpaard is dat natuurlijk minder ;)

3) Je hebt een vrij zware voorwielaandrijver, dat wil dus zeggen dat onbalans niet alleen de banden/wielen en schijven betreft maar ook de homokineten en aandrijfassen.

4) C5s op 15" staan te vaak op Michelin Energy en andere slappe banden.

5) Een onbalans introduceren is simpel: rem je met een net gebalanceerd wiel heel hard, en heb je van die dichtingspasta op de velg dan is het mogelijk de band tov de velg te verdraaien. Uit zichzelf goed gebalanceerde banden hebben hiervan geen last; Chinese superpech en andere onronde rommel: direct onbalans.

6) igv. Bandenspanningssensoren - zware dingen die veel balanceergewichtjes vereisen, lastig goed te krijgen.

@Bas: Onder naafkappen die de bouten afdekken kun je meestal een grote schroevendraaier steken (is een kleine uitsparing voor. Naafkappen die alleen de naaf afdekken kun je er van binnenuit uitduwen, indien nodig.

Auteur:  Maarten [ 15 jun 2011 11:59 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

EvilTwin schreef:
...


Mooie post, nu heb ik een lijstje wat mij duidelijkheid schept waar mijn onbalans vandaan kan komen.
Ik had al het idee om de volgende keer eens stijvere banden van een goed merk te proberen. Maar Michelin is toch altijd met redelijk slappe wangen? Wat is een goed, stijf, alternatief? Pirelli?

En inderdaad, misschien voel je het sneller vanwege het Citroën-gevoel... maar het zou dus niet moeten hoeven...

Auteur:  basdeglopper [ 15 jun 2011 12:03 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Naafkappen gaat mij nu wel lukken denk ik. Heb zoals maarten zei veel aan het lijstje dat je gegeven hebt, voor liggen er 16" Michellin energy's onder, geloof ik of primacy, in ieder geval Michellin. Achter fulda's. Zondag met een collega (ex peugeot) monteur maar eens kijken. Moet trouwens ook de onderplaat vast zetten voor want die hangt deels los omdat er een stuk vanaf gebroken is.

Auteur:  Menno [ 15 jun 2011 12:05 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Een peugeot 307 is erger en lastiger te balanceren dan een C5 , ...maar ook ik vind het een crime de C5 helemaal goed te krijgen.
Ben ook wel een enorme zeur, wat anderen goed vinden is bij mij vaak slechts als redelijk te ervaren.
Ik had overigens veel trillingen verwacht nu ik met 1 reserveband rechtsvoor rondrijd, maar niets is minder waar :shock:

Zorg iig voor een kundige vakman als je de banden laat balanceren ....

Auteur:  Maarten [ 15 jun 2011 12:14 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

basdeglopper schreef:
Achter fulda's.

Damn, ik heb ook Fulda's (rondom, de Carat Progresso).
Hmm, ga bijna uitkijken naar de winter: dan kan ik (voor het eerst) mijn Conti's winterbanden proberen, die volgens het C5Clublid waar ik ze van overnam trillingsvrij onder zijn C5 lagen.
Als dat inderdaad trillingsvrij is, komen er volgend voorjaar nieuwe banden op al zijn ze nog niet op...

Auteur:  Marc [ 15 jun 2011 12:22 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

EvilTwin schreef:
@Bas: Onder naafkappen die de bouten afdekken kun je meestal een grote schroevendraaier steken (is een kleine uitsparing voor. Naafkappen die alleen de naaf afdekken kun je er van binnenuit uitduwen, indien nodig.


Wel oppassen met een schroevendraaier dat je de lak van je velgen niet beschadigd. Iets wat plat is en van zachter materiaal (plastic, hout desnoods) verdient de voorkeur boven het harde metaal van een schroevendraaier. Of iets van rubber tussen de schroevendraaier en de velg doen op het scharnierpunt.

Auteur:  EvilTwin [ 15 jun 2011 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Trilling in het stuur

Maarten schreef:
EvilTwin schreef:
...


Mooie post, nu heb ik een lijstje wat mij duidelijkheid schept waar mijn onbalans vandaan kan komen.
Ik had al het idee om de volgende keer eens stijvere banden van een goed merk te proberen. Maar Michelin is toch altijd met redelijk slappe wangen? Wat is een goed, stijf, alternatief? Pirelli?

En inderdaad, misschien voel je het sneller vanwege het Citroën-gevoel... maar het zou dus niet moeten hoeven...


Ik geloof niet dat Michelins standaard slap zijn, integendeel. Maar dan moet je dus wel voor echte banden gaan geen Energy. ;) Dus bijv de Primacy HP of Pilot Sport en minimaal 16".
Pirelli is wat mij betreft meuk, heel slechte ervaring oa. op de Xm, bijna net zo slecht als de ervaring met Conti's.(YMMV)

@Bas: de banden (fulda's) achter kunnen ook voor een trilling in je stuur zorgen. Dat was ik nog vergeten te melden: problemen voor kunnen zich achter manifesteren en andersom. Je kunt de set eens tijdelijk omwisselen, maar dan kan je weer geconfronteerd worden met andere, verwarrende zaken als cupping.

Ik meen me zelfs te herinneren dat er een lid hier geëxperimenteerd had met het stelselmatig kwartslag monteren van zijn wielen om de onbalans te minimaliseren.

Tenslotte nog dit: het is in het uiteterste geval mogelijk om de wielen aan de auto te laten balanceren.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/