Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
veersysteem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9695 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | albert kolthof [ 13 jun 2011 10:19 ] |
Berichttitel: | veersysteem |
C5 2.0 Hdi FAP, gisteren gaf de display opeens een probleem aan met het veersysteem en niet harder dan 90 km/h. Het "service" lampje ging branden en is blijven branden. Ook na stoppen, motor afzetten en opnieuw starten, kwam al snel dezelfde boodschap terug. Ben naar huis gereden op snelheid van ongeveer 85 km/h, heb de indruk dat de auto lager staat en het conform is aanzienlijk minder; harder en heel onrustig. Wat kan er aan de hand zijn? Zou dit kunnen komen door te laag vloeistof niveau?? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 13 jun 2011 10:44 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Als je geen lekkage hebt is meestal het vloeistofniveau in orde, dat mag niet hoger staan als de onderkant van het filter wat in de tank zit. Misschien is er iets met de pomp, misschien met een hoogteregelaar. Als je de auto s'morgens openent gaat hij dan wel omhoog of is er helemaal geen reactie? In dat geval is misschien de grote 40 amp zekering onder de motorkap stuk. Zoals je het omschrijft klinkt het als een pompprobleem. |
Auteur: | albert kolthof [ 13 jun 2011 10:58 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Normaal gesproken bij het openen van de auto, hoor je -als je goed luistert- een geluid dat de electrische pomp moet zijn en inderdaad brengt hij de auto in de juiste stand (ik neem aan dat dat is wat er gebeurd). Dat doet hij nu niet meer. Is het misschien aan te raden om te kijken of de zekering onder de motorkap nog in takt is; waar zit die exact onder de motorkap?? en als die inderdaad doorgebrand zou zijn, wat kan daarvan de oorzaak zijn?? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 13 jun 2011 11:06 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Als die doorgebrand is, dan is dat meestal een aanduiding dat je pomp te zwaar trekt en defect is of problemen gaat vertonen. Je kunt dan kiezen voor een nieuwe pomp of een gebruikte, maar dan moet je wel zeker weten dat je het juiste type hebt. Ook kun je het motortje van de pomp demonteren, schoonmaken en kijken of de koolborstels in orde zijn. Je moet maar eens een paar uur op dit forum zoeken en alle draadjes erover lezen, dat maakt je een stuk wijzer. Er staan wat foto's van mijn defecte pomp, en hoe "Herman" bij hem het hele spul gedemonteerd en gemonteerd heeft. Als je aan de stuurkant van de auto onder de motorkap kijkt zit daar achter de accu een grote zwarte kap. Als je die eraf haalt zie je een blok met zekeringen. Aan de zijkant van dat blok zitten lipjes, die kun je met een schroevendraaier opzij drukken en dan het blok omhoog trekken. Aan de onderkant zitten de grote 40 amp zekeringen. Het is meestal de eerste zekering. |
Auteur: | albert kolthof [ 13 jun 2011 12:42 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Ik heb het zwarte blok omhoog getrokken en inderdaad is de eerste zekering doorgebrand, 40 A, nummer 8. Is het af te raden om de zekering te vervangen in de hoop dat de nieuwe zekering niet door zal branden?? Het gaat om een grote zekering die (volgens mij) niet in de standaard set zit (links onder het stuur). Het ergste wat kan gebeuren is dat de nieuwe zekering ook doorbrand, klopt dat? |
Auteur: | Klussie [ 13 jun 2011 12:54 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
klopt, je kan een zekering rustig een keer vervangen. Gaat hij snel weer stuk dan is er meer aan de hand. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 13 jun 2011 13:05 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Deze zekeringen kosten bij de Citroën dealer meestal twee keer zoveel als in de vrije handel. Ik heb er minimaal 2 euro en maximaal 5,00 voor betaald. De 40 amp zekering is soms te licht, en 50 amp kan dan (tijdelijk) een oplossing brengen. Als dat het geval is kun je het beste eerst de pomp demonteren en het motortje schoonmaken. Lees dan eerst het verhaal van "Herman"helemaal door en kijk naar de foto's. |
Auteur: | albert kolthof [ 13 jun 2011 16:24 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Ik heb inmiddels 2 zekeringen gehaald, één van 40A en één van 50A, met het idee van: als die van 40A weer doorbrand kan ik vóór alles te demonteren nog even proberen of die van 50A blijft zitten, maar het zal wel niet. Ik had al vuurwerk verwacht bij het erin zetten van de zekering maar dat bleef uit (deze auto is zo electronisch dat ik zelfs niet durf een accupool los te halen!!). Daarna heb ik het zwarte blok weer terug geklikt en de zwarte kap weer gemonteerd. Met de afstands bediening de auto afgesloten en na ca. 15 seconden weer ontgrendeld (met AB). De auto ging niet omhoog, maar ik dacht misschien is het wel nodig de auto te starten, ik heb de motor gestart en ja hoor, hij ging netjes omhoog. Ik ben niet gaan rijden want ik heb vandaag nog wat dingen te doen en moet vanavond weg, dus ik weet nog niet of “de reparatie” blijvend is. Ik zal vanavond nog eens goed luisteren na het ontgrendelen van de auto of ie bij het omhoogkomen nog vreemde geluiden maakt, maar nu klonk er niets vreemds. Ik heb vanochtend het hele verhaal gelezen van Herman die de pomp onnodig vervangen heeft omdat het een niveauregelaar was. Het kan bij mij volgens mij geen niveauregelaar zijn die een zekering doet doorbranden: een defecte niveauregelaar kan ervoor zorgen dat de pomp niet geaktiveerd word als dat wel zou moeten maar daar brand de zekering niet van door. Gezien de auto omhoog gaat is de pomp in ieder geval “funktionerend” maar ik vraag me nog steeds af hoe het kan komen dat ze zekering is doorgebrand; zijn er misschien nog specifieke omstandigheden die de pomp een korte piekbelasting geven waardoor de zekering is doorgebrand??? Is “vuil vloeistof” er wellicht de oorzaak van dat de pomp zwaarder draait? Is de pomp “op sterven na dood” (na 4 jaar / 85.000kms!!) ??? lijkt me absurd Ik kan het nog niet verklaren! Ik zal in ieder geval morgen berichten of de auto “blijvend” gerepareerd is. Ik rij in ieder geval rond gewapend met reserve zekering van 50A. By the way, ik heb voor de 2 zekeringen samen € 1,00 betaald, 75% goedkoper dan de laagste prijs die ik vandaag op forum heb gelezen (van € 2,00 tot 5,00) Veel dank aan iedereen die info/advies heeft gegeven, er zonder zou ik nu nog niet verder zijn gekomen. |
Auteur: | EvilTwin [ 13 jun 2011 16:50 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Rijden met een te laag LDS niveau is een gegarandeerde manier om de pomp te vernaggelen. Die loopt dan droog. Te laag LDS komt door een lek. Stuurleidingen, de achterste veerplunjers, of een platte bol (inwendig lek). |
Auteur: | albert kolthof [ 14 jun 2011 13:28 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Ik heb gistereavond ca. 20 km gereden, alles OK, geen foutmeldingen en de normale vering weer terug. Dit alles met de nieuwe 40A zekering (dezelfde waarde als die eruit kwam). Vraag me nog steeds af waardoor de oude zekering is doorgebrand. De opmerking van gister van "klaverblaadje" dat de 40A zekering soms te licht is, is in zekere zin geruststellend; ik begrijp eruit dat het gewoon soms voor kan komen dat de pomp een piek absorbtie heeft van > 40A. Het is algemeen bekend dat electrische pompen die opstarten een hoge maar zeer korte piek absorbtie kunnen hebben exact op het moment van opstarten. Moet ik eruit begrijpen dat dit vrij normaal is en bij vele C5 rijders ook gebeurd is en de meesten daarna zonder problemen rondrijden met een 50A zekering? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 14 jun 2011 14:07 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Bij mij ging het in ieder geval van kwaad tot erger, hoewel de normale zelfregulerende werking geen problemen gaf. Een paar keer een 40A zekering vervangen, toen een 50A en later voor nood een 70A geplaatst tot het niet meer ging. Bekijk het verhaal en de foto's maar eens. http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=63&t=1064&p=320037#p320037 |
Auteur: | albert kolthof [ 14 jun 2011 14:59 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Ik heb het verhaal en de foto's gezien, inderdaad aannemelijk: een pomp die droog loopt kan licht beschadigen en pas later problemen opleveren. Ik denk dat ik gewoon moet afwachten of ik nog verdere problemen krijg en zo ja dan moet ik de 50A zekering er maar inzetten, In dat geval zal ik me er op voor moeten bereiden dat de pomp vervangen moet worden. Zodra ik de 50A zekering erin zet, zal ik een 60 of 70A zekering aanschaffen om in stand by te houden. Normaal gesproken zou een dergelijke pomp toch vreselijk lang mee moeten gaan?? Ik neem aan dat het niet zo is dat alle C5's na 4 jaar of bijvoorbeeld 200.000 kms de pomp hebben moeten vervangen? Of is het toch een probleem wat je vroeger of later een keer krijgt als je een C5 wil rijden voor > 100.000 kms?? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 14 jun 2011 15:24 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Normaal gesproken gaat zo'n pomp inderdaad een C5 leven mee, maar net zoals alles kan het ook eerder stuk gaan. Het is maar een klein gelijkstroommotortje wat op de pomp zit en het slijtagestof van de koolborstels kan nergens heen. Dit stof kan ook geleiding en sluiting veroorzaken waardoor de stroomsterkte kan oplopen. Mogelijk kun je de levensduur van het motortje belangrijk verlengen door het af en toe schoon te maken en de borstels gangbaar te houden. |
Auteur: | rijkie [ 14 jun 2011 17:17 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
Hallo, bij mij ook de 40 amp zekering een 2 weken geleden moeten vervangen doordat de auto niet meer omhoog kwam, ook de pomp werkte daardoor niet meer. Gewoon de zekering vervangen (40 amp) en hierna tot nog toe geen problemen meer gehad, nu maar hopen dat het zo blijft en ik hoop bij jou ook, Groeten van Peter |
Auteur: | ms-c5 [ 14 jun 2011 17:33 ] |
Berichttitel: | Re: veersysteem |
sowieso even je LDS niveau controleren, je auto in de laagste stand zetten en dan moet je de hydroliek olie net onderin je zeefje zien zitten. mocht je nu al LDS bij gevult hebben, en je wist dit niet, dan voor de zekerheid eerst je dop van je vat losdraaien en dan laten zakken, mocht je er teveel in gedaan hebben, dan barst je vat niet uit elkaar ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |