Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 veersysteem 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2011 14:59
Berichten: 51
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht veersysteem
C5 2.0 Hdi FAP, gisteren gaf de display opeens een probleem aan met het veersysteem en niet harder dan 90 km/h. Het "service" lampje ging branden en is blijven branden. Ook na stoppen, motor afzetten en opnieuw starten, kwam al snel dezelfde boodschap terug. Ben naar huis gereden op snelheid van ongeveer 85 km/h, heb de indruk dat de auto lager staat en het conform is aanzienlijk minder; harder en heel onrustig.
Wat kan er aan de hand zijn? Zou dit kunnen komen door te laag vloeistof niveau??


13 jun 2011 10:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Als je geen lekkage hebt is meestal het vloeistofniveau in orde, dat mag niet hoger staan als de onderkant van het filter wat in de tank zit.

Misschien is er iets met de pomp, misschien met een hoogteregelaar.

Als je de auto s'morgens openent gaat hij dan wel omhoog of is er helemaal geen reactie?

In dat geval is misschien de grote 40 amp zekering onder de motorkap stuk.

Zoals je het omschrijft klinkt het als een pompprobleem.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


13 jun 2011 10:44
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2011 14:59
Berichten: 51
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Normaal gesproken bij het openen van de auto, hoor je -als je goed luistert- een geluid dat de electrische pomp moet zijn en inderdaad brengt hij de auto in de juiste stand (ik neem aan dat dat is wat er gebeurd). Dat doet hij nu niet meer. Is het misschien aan te raden om te kijken of de zekering onder de motorkap nog in takt is; waar zit die exact onder de motorkap?? en als die inderdaad doorgebrand zou zijn, wat kan daarvan de oorzaak zijn??


13 jun 2011 10:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Als die doorgebrand is, dan is dat meestal een aanduiding dat je pomp te zwaar trekt en defect is of problemen gaat vertonen.
Je kunt dan kiezen voor een nieuwe pomp of een gebruikte, maar dan moet je wel zeker weten dat je het juiste type hebt.
Ook kun je het motortje van de pomp demonteren, schoonmaken en kijken of de koolborstels in orde zijn.

Je moet maar eens een paar uur op dit forum zoeken en alle draadjes erover lezen, dat maakt je een stuk wijzer.
Er staan wat foto's van mijn defecte pomp, en hoe "Herman" bij hem het hele spul gedemonteerd en gemonteerd heeft.

Als je aan de stuurkant van de auto onder de motorkap kijkt zit daar achter de accu een grote zwarte kap.
Als je die eraf haalt zie je een blok met zekeringen.
Aan de zijkant van dat blok zitten lipjes, die kun je met een schroevendraaier opzij drukken en dan het blok omhoog trekken.
Aan de onderkant zitten de grote 40 amp zekeringen.
Het is meestal de eerste zekering.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


13 jun 2011 11:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2011 14:59
Berichten: 51
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Ik heb het zwarte blok omhoog getrokken en inderdaad is de eerste zekering doorgebrand, 40 A, nummer 8.

Is het af te raden om de zekering te vervangen in de hoop dat de nieuwe zekering niet door zal branden?? Het gaat om een grote zekering die (volgens mij) niet in de standaard set zit (links onder het stuur). Het ergste wat kan gebeuren is dat de nieuwe zekering ook doorbrand, klopt dat?


13 jun 2011 12:42
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
klopt, je kan een zekering rustig een keer vervangen.
Gaat hij snel weer stuk dan is er meer aan de hand.

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


13 jun 2011 12:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Deze zekeringen kosten bij de Citroën dealer meestal twee keer zoveel als in de vrije handel.

Ik heb er minimaal 2 euro en maximaal 5,00 voor betaald.

De 40 amp zekering is soms te licht, en 50 amp kan dan (tijdelijk) een oplossing brengen.

Als dat het geval is kun je het beste eerst de pomp demonteren en het motortje schoonmaken.

Lees dan eerst het verhaal van "Herman"helemaal door en kijk naar de foto's.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


13 jun 2011 13:05
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2011 14:59
Berichten: 51
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Ik heb inmiddels 2 zekeringen gehaald, één van 40A en één van 50A, met het idee van: als die van 40A weer doorbrand kan ik vóór alles te demonteren nog even proberen of die van 50A blijft zitten, maar het zal wel niet.
Ik had al vuurwerk verwacht bij het erin zetten van de zekering maar dat bleef uit (deze auto is zo electronisch dat ik zelfs niet durf een accupool los te halen!!).

Daarna heb ik het zwarte blok weer terug geklikt en de zwarte kap weer gemonteerd.
Met de afstands bediening de auto afgesloten en na ca. 15 seconden weer ontgrendeld (met AB).
De auto ging niet omhoog, maar ik dacht misschien is het wel nodig de auto te starten, ik heb de motor gestart en ja hoor, hij ging netjes omhoog. Ik ben niet gaan rijden want ik heb vandaag nog wat dingen te doen en moet vanavond weg, dus ik weet nog niet of “de reparatie” blijvend is.
Ik zal vanavond nog eens goed luisteren na het ontgrendelen van de auto of ie bij het omhoogkomen nog vreemde geluiden maakt, maar nu klonk er niets vreemds.
Ik heb vanochtend het hele verhaal gelezen van Herman die de pomp onnodig vervangen heeft omdat het een niveauregelaar was.
Het kan bij mij volgens mij geen niveauregelaar zijn die een zekering doet doorbranden: een defecte niveauregelaar kan ervoor zorgen dat de pomp niet geaktiveerd word als dat wel zou moeten maar daar brand de zekering niet van door.
Gezien de auto omhoog gaat is de pomp in ieder geval “funktionerend” maar ik vraag me nog steeds af hoe het kan komen dat ze zekering is doorgebrand;
zijn er misschien nog specifieke omstandigheden die de pomp een korte piekbelasting geven waardoor de zekering is doorgebrand???
Is “vuil vloeistof” er wellicht de oorzaak van dat de pomp zwaarder draait?
Is de pomp “op sterven na dood” (na 4 jaar / 85.000kms!!) ??? lijkt me absurd
Ik kan het nog niet verklaren!
Ik zal in ieder geval morgen berichten of de auto “blijvend” gerepareerd is.
Ik rij in ieder geval rond gewapend met reserve zekering van 50A.
By the way, ik heb voor de 2 zekeringen samen € 1,00 betaald, 75% goedkoper dan de laagste prijs die ik vandaag op forum heb gelezen (van € 2,00 tot 5,00)

Veel dank aan iedereen die info/advies heeft gegeven, er zonder zou ik nu nog niet verder zijn gekomen.


13 jun 2011 16:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Rijden met een te laag LDS niveau is een gegarandeerde manier om de pomp te vernaggelen. Die loopt dan droog.
Te laag LDS komt door een lek. Stuurleidingen, de achterste veerplunjers, of een platte bol (inwendig lek).

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 jun 2011 16:50
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2011 14:59
Berichten: 51
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Ik heb gistereavond ca. 20 km gereden, alles OK, geen foutmeldingen en de normale vering weer terug.

Dit alles met de nieuwe 40A zekering (dezelfde waarde als die eruit kwam).

Vraag me nog steeds af waardoor de oude zekering is doorgebrand.

De opmerking van gister van "klaverblaadje" dat de 40A zekering soms te licht is, is in zekere zin geruststellend; ik begrijp eruit dat het gewoon soms voor kan komen dat de pomp een piek absorbtie heeft van > 40A. Het is algemeen bekend dat electrische pompen die opstarten een hoge maar zeer korte piek absorbtie kunnen hebben exact op het moment van opstarten.

Moet ik eruit begrijpen dat dit vrij normaal is en bij vele C5 rijders ook gebeurd is en de meesten daarna zonder problemen rondrijden met een 50A zekering?


14 jun 2011 13:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Bij mij ging het in ieder geval van kwaad tot erger, hoewel de normale zelfregulerende werking geen problemen gaf.

Een paar keer een 40A zekering vervangen, toen een 50A en later voor nood een 70A geplaatst tot het niet meer ging.

Bekijk het verhaal en de foto's maar eens.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=63&t=1064&p=320037#p320037

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


14 jun 2011 14:07
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 14 feb 2011 14:59
Berichten: 51
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Ik heb het verhaal en de foto's gezien, inderdaad aannemelijk: een pomp die droog loopt kan licht beschadigen en pas later problemen opleveren.

Ik denk dat ik gewoon moet afwachten of ik nog verdere problemen krijg en zo ja dan moet ik de 50A zekering er maar inzetten, In dat geval zal ik me er op voor moeten bereiden dat de pomp vervangen moet worden.

Zodra ik de 50A zekering erin zet, zal ik een 60 of 70A zekering aanschaffen om in stand by te houden.



Normaal gesproken zou een dergelijke pomp toch vreselijk lang mee moeten gaan??

Ik neem aan dat het niet zo is dat alle C5's na 4 jaar of bijvoorbeeld 200.000 kms de pomp hebben moeten vervangen?

Of is het toch een probleem wat je vroeger of later een keer krijgt als je een C5 wil rijden voor > 100.000 kms??


14 jun 2011 14:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Normaal gesproken gaat zo'n pomp inderdaad een C5 leven mee, maar net zoals alles kan het ook eerder stuk gaan.

Het is maar een klein gelijkstroommotortje wat op de pomp zit en het slijtagestof van de koolborstels kan nergens heen.
Dit stof kan ook geleiding en sluiting veroorzaken waardoor de stroomsterkte kan oplopen.

Mogelijk kun je de levensduur van het motortje belangrijk verlengen door het af en toe schoon te maken en de borstels gangbaar te houden.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


14 jun 2011 15:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02
Berichten: 120
Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
Hallo, bij mij ook de 40 amp zekering een 2 weken geleden moeten vervangen doordat de auto niet meer omhoog kwam, ook de pomp werkte daardoor niet meer. Gewoon de zekering vervangen (40 amp) en hierna tot nog toe geen problemen meer gehad, nu maar hopen dat het zo blijft en ik hoop bij jou ook, Groeten van Peter


14 jun 2011 17:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43
Berichten: 2861
Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veersysteem
sowieso even je LDS niveau controleren, je auto in de laagste stand zetten en dan moet je de hydroliek olie net onderin je zeefje zien zitten.

mocht je nu al LDS bij gevult hebben, en je wist dit niet, dan voor de zekerheid eerst je dop van je vat losdraaien en dan laten zakken, mocht je er teveel in gedaan hebben, dan barst je vat niet uit elkaar ;)

_________________
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding


14 jun 2011 17:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.