Auteur |
Bericht |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Bollen type 1
Beste allemaal en speciaal EvilTwin!!
Ik heb een C5 Diffference met comfortbollen met de active vering, dus met extra bollen. Ik vind mijn voorvering te snel, ik zal dit even toelichten wat ik bedoel.
Evil ik heb dit al eens eerder gevraagd, de comfortbollen bevallen wel hoor. Als ik een drempel oprijd dat gaat de auto vrij stug omhoog (ook op de snelweg is hij dus dan te kort en een beetje stug) en laat hij dus ook graag de bekende klonk (geluid) horen, volgens mij gewoon het veereinde van de auto. Wat ik wil bereiken is dat de vering net als een CX trager (lees gedempter) wordt, is dit mogelijk bij een C5??
Je hebt het al eens over de derde bollen gehad hierbij, zijn deze ook te vervangen en zo ja, wat moet er dan anders om de C5 gedempter te krijgen, bij de DS konden er plaatjes onder/in de bol geplaatst worden voor meer demping. Jou theorie over het soepeler maken door de comfortbollen open te boren zou avenrechts werken omdat de middenbollen (derde bollen) dan de auto stugger zouden maken. Zijn er andere middenbollen te koop, en hebben die dan net als de comfortbollen een andere bouw of meer of minder druk?
Evil of een ander kunnen jullie mij verder helpen.
Groet Sandro
|
02 aug 2013 20:22 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
De middenbollen, die op de stijfheidsregelaar zitten, hebben geen dempingselement. Dat wordt in het blok intern geregeld. Andere ollen zijn hier niet voor. Als je de comfortbollen te slap vindt kun je alleen terug naar de standaard. Anders zou je eens je licht op moeten steken bij GJO of misschien een andere bollendeskundige. Het kan natuurlijk ook zijn dat er bij jou iets niet goed (meer) functioneert. Even aan de Lexia dus.......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 aug 2013 20:39 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Beste GW-tje,
Wat bedoel je met, dat wordt in het blok geregeld?? En mijn vering functioneert wel hoor, ik ben gewoon een beetje kritisch en wil meer het karakter van een CX benaderen. En ja ik zou dan een CX kunnen aanschaffen maar om die te onderhouden!!
|
02 aug 2013 20:47 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Een C5 veert niet als een CX. Of ik dat erg vind is een tweede.
|
02 aug 2013 20:55 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Nee dat weet ik, maar het moet toch te benaderen zijn??
|
02 aug 2013 20:57 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Bekijk de wielophanging van een CX met z'n dubbele draagarm en vergelijk die met de C5 - en je weet waarom dat niet kan gaan lukken.
|
02 aug 2013 20:58 |
|
 |
Sandro
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 16 dec 2008 21:26 Berichten: 117 Woonplaats: Volendam
Auto: C5 Break 2.0 16V Difference
Opties: Parkeerhulppakket (=uitvoering) Comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Maar aan het dempkarakter moet toch iets te doen zijn!
|
02 aug 2013 21:00 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
In het algemeen kun je stellen dat een Citroën niet meer veert zoals een DS sinds er McPherson veerpoten werden gemonteerd. Dat is sinds de introductie van de BX. Alle typen daarvoor veren zoals het ooit bedacht is. C5jan heeft daarin gewoon gelijk. De modellen die echt lekker veren zijn daarom de ID/DS, GS/GSA, de CX en nu weer de C5 Ph3. Je gaat het inderdaad nooit voor elkaar krijgen om dat te evenaren. Learn to live with it......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 aug 2013 21:42 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
GW-tje schreef: De middenbollen, die op de stijfheidsregelaar zitten, hebben geen dempingselement. Dat wordt in het blok intern geregeld. ....... Dat is niet juist, kijk maar eens in je documentatie: Bijlage: Principe HA3+.png Die dempers zitten volgens dit verhaal óók in de middenbollen. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 aug 2013 21:52 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
ik ben van een CX ook overgegaan naar een C5,en ik had het ook moeilijk met de vering ik heb een een paar dingen geprobeerd,maar zonder resultaat
|
02 aug 2013 22:04 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Je hebt helemaal gelijk, JW-NHS. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 aug 2013 22:52 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Op de Duitse CX-club-site staat een goed verhaal (in het Duits) over de werking van de vering  . Daaruit blijkt dat de combinatie bollenvering-McPherson niet optimaal is (zoals al is gemeld hier)  . Als je het wil lezen: http://www.cx-club.de/der-cx/gedanken-zum-cx/
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
03 aug 2013 11:34 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Een volstrekt objectief artikel 
|
03 aug 2013 13:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Inderdaad Er zijn maar weinig spelden tussen te krijgen Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 aug 2013 13:17 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Bollen type 1
Doet toch wat pijn zo'n opmerking, "Am Ende kannste auch gleich einen Opel oder Renault kaufen"vooral als eens echt wat anders wilde, zoals ik 5 jaar geleden Toch maakt het als niet verstokt Citroenrijder, met nog maar 5 jaar ervaring, nog genoeg verschil om het nog even vol te houden.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
04 aug 2013 12:15 |
|
 |
|