Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
C5 remprobleem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9307 |
Pagina 1 van 15 |
Auteur: | JW-C5 [ 28 okt 2010 13:18 ] |
Berichttitel: | C5 remprobleem |
Edit Menno : Discussie/probleem van JW-NHS op verzoek uit het PH3 draadje verplaatst ... breakexclusive schreef: de discussie gaat verder over het gebruik van een automaat maar de vraag was toch echt wat nu het probleem met de remmen kan veroorzaken ![]() Maar goed in mijn geval is het een automatisme geworden om mijn voet op de rem te houden bij het starten. Misschien vanwege de sterk voorwaartse neigingen in D bij koud weer omdat de motor dan hoger stationair draait. Daar zou eigenlijk een soort van knop in het rempedaal moeten zitten die de bak een soort van ontgrendelt (bij stilstand) zodat de auto niet zo kruipt en duwt. Maar goed nu het probleem van de rem weer. Ik heb sinds een week iets vergelijkbaars. Ik start niet met de voet op de rem, dat gaf ik al eerder aan ![]() Maar als ik, zodra de motor loopt, de rem intrap om 'm vanuit de P in de D te zetten, voel ik dat het pedaal verder wegzakt, dat gaat best diep. En een keer toen 'ie op een hellinkje stond moest ik oppassen dat 'ie niet wegreed. Ik heb toen de handrem even aangetrokken, die staat normaliter nooit aangetrokken. Ik ga dat de komende week wat verder uitproberen, de week er na gaat 'ie naar de garage waar ik 'm gekocht heb. Zij zijn inmiddels op de hoogte van dit verschijnsel, ook via een link naar dit draadje ![]() Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 29 nov 2010 23:45 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Een hard pedaal betekent gewoon dat de bekrachtiging niet werkt. Het vacuum is dus "weggelekt" tijdens stilstand. Er zitten TWEE klepjes, een op de pomp en een op de bekrachtiger. Welke is vervangen? Verder zou ook de bekrachtiger zelf lek kunnen zijn. |
Auteur: | JW-C5 [ 30 nov 2010 00:43 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Dan zou het pedaal wél dieper moeten zitten dan normaal, toch? Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 30 nov 2010 22:46 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Nee het pedaal zit op exact dezelfde hoogte, de bekrachtiging heeft daar eigenlijk geen invloed op. Wel trapt het vele malen zwaarder in. Doordat het heel anders aanvoelt dan normaal zou je de indruk kunnen krijgen dat het pedaal hoger of lager zit, maar in werkelijkheid is geen van beiden het geval. |
Auteur: | JW-C5 [ 01 dec 2010 00:32 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Ik dacht in die richting omdat bij mij het pedaal wél wegzakt. En naar ik meende te weten werkt de rem van de Phase 3 precies hetzelfde als van mijn Phase 2. Inmiddels is het bij mij een "vaste procedure" geworden om het rempedaal, na het starten van de motor, en alvorens de Selecteur van P naar D te verplaatsen, eerst een paar keer te pompen. Dan zit het pedaal op normale hoogte en is het echt hard. Zit dit in hetzelfde ventiel? Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 01 dec 2010 23:40 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Als ik jou zo hoor lijkt het mij dat jou bekrachtiging juist goed werkt: Je pedaal staat op de juiste hoogte, je trapt het in en het zakt behoorlijk weg. Dat is het resterende vacuum in de rembekrachtiger die helpt je met remmen, daarom kun je het pedaal gemakkelijk intrappen. Het afsluitklepje zorgt voor behoud van het vacuum als de motor stilstaat. Na een paar maal pompen is het vacuum opgebruikt en wordt het pedaal hard. Dwz de bekrachtiging doet het niet meer. Procedure controle rembekrachtiging: Voordat je de motor start trap een paar maal op het pedaal totdat het pedaal hard is. (vacuum opgebruikt geen bekrachtiging meer) Houd dan je voet op het pedaal gedrukt. Start nu de motor, als het goed is voel je nu het pedaal langzaam wegzakken omdat de bekrachtiging weer gaat werken doordat de vacuumpomp weer vacuum trekt) Als dit klopt werkt je afsluitklepje goed en ook je vacuumpomp en de bekrachtiging. |
Auteur: | JW-C5 [ 11 dec 2010 15:18 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
De door jou beschreven procedure heb ik gevolgd. Met als resultaat dat de bekrachtiging daaraan voldoet. Vervolgens heb ik de Citroën procedure B3FD0JP0 Controle slag van het rempedaal uitgevoerd. Daarin wordt beschreven hoe de slag van het pedaal moet zijn zonder bekrachtiging, waarbij gekeken wordt naar het verschil in hoogte van het rempedaal bij zeer langzaam en zeer snel indrukken. Dat verschil mag niet meer zijn dan 10 mm, en daar blijf ik binnen met de 5mm die ik gemeten heb. Ook dat is dus in orde. Echter wat ik niet snap is dat het rempedaal, bij lopende motor en stevig ingedrukt rempedaal alsmaar verder wegzakt, bijna tot op de bodem. Er zit dan nog iets van 4,5 cm tussen de bovenkant van het rempedaal en de vloerbedekking. In ruststand is dat iets van 13,5 cm, er is dus een slag van 9 cm. Als ik het pedaal heel snel indruk bij lopende motor is die slag iets kleiner, dan wordt het rempedaal tot 6 cm boven de vloerbedekking ingedrukt, een slag van 7,5 cm dus. Zonder enige bekrachtiging zijn die getallen: langzaam 10 cm bovenkant rempedaal, een slag van 3,5 dus. Snel 10,5 cm, slag 3 cm. Die heb ik vastgesteld bij de uitvoering van de procedure B3FD0JP0 Controle slag van het rempedaal Snap jij het wél? Groet, JW |
Auteur: | WackoH [ 11 dec 2010 16:02 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
JW-NHS schreef: Echter wat ik niet snap is dat het rempedaal, bij lopende motor en stevig ingedrukt rempedaal alsmaar verder wegzakt, bijna tot op de bodem. Er zit dan nog iets van 4,5 cm tussen de bovenkant van het rempedaal en de vloerbedekking. In ruststand is dat iets van 13,5 cm, er is dus een slag van 9 cm. Als ik het pedaal heel snel indruk bij lopende motor is die slag iets kleiner, dan wordt het rempedaal tot 6 cm boven de vloerbedekking ingedrukt, een slag van 7,5 cm dus. |
Auteur: | BJG [ 12 dec 2010 01:02 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
JW-NHS schreef: Snap jij het wél? Groet, JW Wat jij schrijft lijkt mij te maken te hebben met het BAS systeem (brake assist) dat zorgt voor snelle opbouw van een maximale remdruk als het pedaal snel wordt ingedrukt. Zo bereik je dus met een soort van (mechanische)hulp in de remcilinder heel snel een hoge druk, zonder dat je daarvoor de maximale pedaalslag hoeft te gebruiken. Vandaar de procedure om de werking te controleren. Helemaal 100% verklaren kan ik het niet, maar als ik een keer tijd heb zal ik de exacte (mechanische) werking van BAS eens napluizen, dan is er vast enige logica te ontdekken. |
Auteur: | JW-C5 [ 12 dec 2010 01:32 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Maar is dan wat ik ook schreef: Citaat: Echter wat ik niet snap is dat het rempedaal, bij lopende motor en stevig ingedrukt rempedaal alsmaar verder wegzakt, bijna tot op de bodem. Er zit dan nog iets van 4,5 cm tussen de bovenkant van het rempedaal en de vloerbedekking. In ruststand is dat iets van 13,5 cm, er is dus een slag van 9 cm normaal? Toen ik met Menno's C5'en gereden heb nam ik dit niet waar. En ook bij der Saxo van m'n wederhelft ken ik dit verschijnsel niet.... Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 12 dec 2010 12:34 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Ik durf het niet direct met zekerheid te zeggen, maar een saxo heeft in ieder geval geen Break assist en bij een saxo is het ook niet normaal als het pedaal wel zou zakken. Of het gedrag dat jij omschrijft dus geheel normaal is weet ik niet zeker, wel weet ik dat er verschil in het pedaalgevoel zit met en zonder gebruik van BAS. |
Auteur: | JW-C5 [ 12 dec 2010 14:46 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
De Saxo is geen Break, helaas ![]() Maar Brake-Assist zit er niet op, da's een uitvinding van later datum. Hij heeft wel een normale vacuumbekrachtiging, en een hoofdremcilinder met twee uitgangen die naar de kruiselings gescheiden remcircuits gaan. Ik moet ook eens wat verder duiken in het BAS gebeuren. Wellicht vind ik daar een antwoord op m'n vragen. Blijft het feit dat ik dit verschijnsel niet waargenomen heb bij Menno's C-5'en. Daar was de slag waarmee je 'm moest intrappen om te kunnen remmen ook duidelijk kleiner, dat merkte Menno ook op toen hij met mijn C5 reed. Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 12 dec 2010 17:53 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Zit er niet gewoon wat lucht in jouw rem systeem jw? Als het Menno ook direct opviel moet er wel een verschil zitten dat meer is dan een product tolerantie zou ik zeggen. Het weg zakken kan natuurlijk op lucht duiden! |
Auteur: | JW-C5 [ 12 dec 2010 18:15 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Hij is inmiddels al twee keer helemaal ontlucht. Rondom, met die speciale apparatuur.... Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 12 dec 2010 20:51 ] |
Berichttitel: | Re: C5 remproblemen |
Wil je eens een ding doen puur voor de controle? Even de vacuumleiding incl klep compleet uit de bekrachtiger halen, zeg maar uit het rubbertje trekken. Dan met bv een lange tie-wrap of iets dergelijks naar beneden in de rembekrachtiger peilen om te kijken of er vloeistof oid in zit? |
Pagina 1 van 15 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |