Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Zakken van de neus
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9266
Pagina 1 van 2

Auteur:  Marc [ 28 maart 2011 10:18 ]
Berichttitel:  Zakken van de neus

Veel hydrauliekdraadjes gaan over zakkende achterkanten en dan zover dat de achterkant op straat hangt. En de oorzaak daar is vaak lekke veercylinders. Nu heb ik een vraag over de voorkant.

Wanneer ik de auto van slot doe en die heeft minimaal een nacht stilgestaan, dan begint de hydrauliek pomp te werken en wordt de voorkant ongeveer 1 cm omhoog gepompt. Ik heb gisteravond gemeten en toen was de afstand grond-spatbordrand 70.5 cm. Vanochtend 69.5 en na het pompen weer 70.5 cm. Bij de achterkant gebeurt niks. Ik heb gisteren de auto in de laagste stand gezet en maar eens in het reservoir gekeken. Volgens mij zit er genoeg in. Ik heb maar even een foto'tje gemaakt :
Afbeelding

De vraag is dus of een nachtelijke verzakking van de neus van 1 cm iets is om me zorgen over te maken. Of kan het het begin van iets zijn. En zo ja, waar kan aan de voorkant daar dan de oorzaak van zijn. De auto heeft altijd wel even gepompd na lang stilstaan, maar ik heb het gevoel dat die de laatste tijd wat langer pompt.

Auteur:  Maarten [ 28 maart 2011 10:25 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Of het je gesruststelt of niet weet ik niet: maar bij mij is het ook altijd al zoiets geweest.
Bijna altijd 's ochtends bij ontgrendelen pompt de auto aan de voorzijde iets omhoog.

Overigens, als ik 's middags vanaf mijn werk de parkeerplaats op loop en de C5 ontgrendel, zakt hij aan de voorkan acuut een cm of wat. Blijkbaar bij parkeren vanwege de putdeksels de 'slechte wegdek'-stand.

Maar goed, het heel weinig zakken van de voorkant heb ik dus ook 's ochtends. Ik heb het idee dat het bij koudere nachten eerder gebeurt, maar heb onvoldoende onderbouwing om daar zeker van te zijn. En ik heb in de bijna 2 jaar dat ik mijn C5 heb nog nooit LDS hoeven toevoegen, en het niveau is al die tijd OK.

Auteur:  Menno [ 28 maart 2011 10:27 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

De neus is ook relatief zwaar t.o.v. de achterkant ...

Auteur:  Citrowout [ 28 maart 2011 10:28 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Met mijn PH2 had ik dit ook meestal : soms wat bijpompen, soms wat zakken, ook nadat quasi het volledige systeem (pomp, sturing, sensoren en veercilinders) vernieuwd was. Ik denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn...

Auteur:  Xiphy [ 28 maart 2011 10:33 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

als ik het altijd goed begrepen heb zal de auto zich proberen te levelen.
Dat houd in dat bij stilstand/uit de auto zo horizontaal mogelijk probeert te gaan staan.
En op moment van ontgrendel gaat de auto weer in z'n rij stand staan.

Ik heb ook wel eens dat ze als ze van slot af gaat zakt met dik een paar cm.

Meestal is het dat ze omhoog gaat iedere ochtend. Soms wat meer dan anders.

Ik heb wel eens het gevoel dat als het heel hard waait 's nachts dat ze in de ochtend lager staat voor.
Alsof ze door het wiebelen wat meer zakt.

Mja wie zal het honderd procent zeker weten?

In ieder geval is ze net een hond. ze reageert als ze weer bereden wordt. :) ontwaakt en rekt uit. !

Auteur:  willy4 [ 28 maart 2011 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

de oliestand is ok
verder zou ik mij geen zorgen maken

Auteur:  EvilTwin [ 28 maart 2011 11:20 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Als je uitstapt wordt de auto lichter dus dan moet hij terug corrigeren naar beneden, dan kan hij iets doorschieten.
Gezien de timeout van de vering komt hij er niet meer aan toe daarvoor weer te corrigeren, dus dan staat de auto een fractie te laag.

Komt het echt door een lek en zou hij na een dag 1cm zakken dan moet hij na 2dagen 2cm gezakt zijn :idea:

Auteur:  Klaverblaadje [ 28 maart 2011 11:26 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Een Citroën werkplaatschef zei eens tegen mij:

"Als je twijfelt is er niets aan de hand, als een Citroën echt lekt dan is dat zo duidelijk dat er geen twijfel mogelijk is"

Auteur:  Marc [ 28 maart 2011 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

EvilTwin schreef:
Als je uitstapt wordt de auto lichter dus dan moet hij terug corrigeren naar beneden, dan kan hij iets doorschieten.
Gezien de timeout van de vering komt hij er niet meer aan toe daarvoor weer te corrigeren, dus dan staat de auto een fractie te laag.

Komt het echt door een lek en zou hij na een dag 1cm zakken dan moet hij na 2dagen 2cm gezakt zijn :idea:


Ik zal wanneer ik thuis kom nog eens meten. Ben op fiets naar het werk, dus de dame rust (nog steeds) uit. Ik heb trouwens gisteren na het checken van LDS-nivo er niet meer in gezeten. Alleen met de deur open gestart en de rijhoogte weer op normaal gezet. Vervolgens motor uit, deur dicht en op slot. En daarna de afstand grond-spatbord gemeten.

Auteur:  EvilTwin [ 28 maart 2011 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Dat is sowieso geen sluitende methode voor het meten van de hoogte.
Zie desbetreffende draadjes.

Auteur:  Marc [ 28 maart 2011 13:53 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Het gaat me ook niet om de hoogte in de zin van staat die te hoog of te laag afgesteld, maar om het verschil tussen 's ochtends en 's avond, en verschil tussen het moment voor deuren ontgrendelen en na deuren ontgrendelen en pompen. En dat kan prima zo.

Auteur:  EvilTwin [ 29 maart 2011 15:27 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Nee dat kan niet zo, omdat je niet weet of hij omlaag geregeld heeft of omhoog en er altijd hysterese is. Daarom is de echte hoogtemeting ook zo'n ritueel.

Auteur:  Marc [ 29 maart 2011 18:47 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Nukkige dames :lol:

Kwam vanmiddag thuis (op de fiets) dus de dame heeft nog steeds gerust. Ik denk van, laat ik eens de deuren ontgrendelen en kijken wat er gebeurd : Laat mevrouw d'r neus zakken :smt017

Lijkt wel of het fenomeen temperatuur gerelateerd is. Zou het kunnen dat door de temperatuur de druk in het voorraadvat beïnvloed wordt ?

Temp daalt -> druk daalt -> wordt gecompenseerd met LDS uit systeem waardoor de neus zakt
Temp stijgt -> druk stijgt -> duwt LDS uit vat het systeem in -> neus stijgt

't Is maar een wilde gok, maar heeft iemand hier ideeën of facts over ?

Auteur:  EvilTwin [ 31 maart 2011 13:08 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

Kan niet aan het vat liggen. De voor- en achteras zijn afgesloten van het vat door de regelkleppen (een in-, een uitlaat per as)

Maar het stikstof in de bollen kan wel van volume veranderen met de temperatuur. Daarvoor hoort de BHI te compenseren. Dat kan idd net dit verschil maken, zeker na een lage rit waarbij de wielbollen in de motorruimte flink opgewarmd zijn.

Auteur:  Marc [ 31 maart 2011 13:16 ]
Berichttitel:  Re: Zakken van de neus

OK, maar de dame is sinds het begin van dit draadje niet van d'r plaats geweest. De motor heeft zondag alleen gelopen voor de LDS controle enzo. Tot gisteravond dan, toen heb ik haar even verzet. Maar bij ontgrendelen gebeurde er toen niks. Geen pompgeleid en geen zak bewegingen.
:-? Lekker wazig, zo'n dame.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/