Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

banden
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9091
Pagina 1 van 1

Auteur:  albert kolthof [ 26 feb 2011 18:07 ]
Berichttitel:  banden

Binnenkort moeten de M&S banden eraf en er nieuwe "zomerbanden" op onze "voiture formidable"

Ik heb vanochtend heel wat oude forum-exchange gelezen (veel van opgestoken) en van de week al een prijsopgave gevraagd aan de locale banden boer.

Velgen: Suzuka (Exclusive). De banden boer rekent € 630,00 voor 4 nieuwe Michelin Primacy HP 215/55 R16 93W (incl. montage balanceren enz). Lijkt me de juiste prijs? En lijkt me de juiste band. Kon € 90 besparen door Firestone te gaan rijden maar ik vind dat er op een C5 gewoon Michelins horen (tot die kwalitatief ingehaald worden of véél en véél duurder worden)

Het enige wat ik erg jammer vind is dat ik in de kofferbak een gloednieuwe Michelin Pilot Primacy heb liggen en de bandenboer zegt dat dit een oud model is en hij behoorlijk wat pogingen heeft gedaan, maar die niet meer te krijgen is in heel Italie!! Ik zou vrolijk rond rijden met in de kofferbak een bijna versleten band als "thuiskomer" en zo één nieuwe band minder hoef aan te schaffen; het lijkt me absurd en zonde om over x jaar de auto weg te gooien met een nog gloednieuwe band op het reserve wiel.

Is er hoop dat ik zo'n band nog vind? (één is uiteraard al genoeg om een stel te maken!)

er staan de volgende codes op:
Michelin Pilot Primacy 215/55 R16 93 E2 024542 en 02 03504-S radial XSE
(foto kan gemaakt worden indien nodig)

Zo heel oud is de auto niet, moet nog 4 jaar worden in juni!!

(die Fransen lijken wel Japanners geworden!, is toch van de béééésten!)


CIAO CIAO

Auteur:  EvilTwin [ 26 feb 2011 18:20 ]
Berichttitel:  Re: banden

Zolang als dat reservewiel ook de juiste snelheidscodering heeft is er geen enkel probleem om deze te mixen met (drie) nieuwe. Er is geen wet die je verplicht dezelfde te hebben, je mag zelfs verschillende merken/loadindexen/snelheidscodes op een as monteren.

Citaat:
630,00 voor 4 nieuwe Michelin Primacy HP 215/55 R16 93W


Daar is op zich niet zo veel mis mee, al moet 10% goedkoper kunnen.
Ik zou de oudere (reserve) band vóór gooien.

Citaat:
Michelin Pilot Primacy 215/55 R16 93 E2 024542 en 02 03504-S radial XSE


Er moet ook een snelheidscode op staan. Klopt waarschijnlijk wel (V, W of Y) maar check het nog even.

Auteur:  kansberg [ 26 feb 2011 18:33 ]
Berichttitel:  Re: banden

Snap het niet helemaal, de Primacy's zijn gewoon leverbaar, zowel in de H als V en W variant!?

Even een overzichtje van de leverbare banden:

215/55 HR16 TL 93H MI PRIMACY HP DT1 MICHELIN 206,00
215/55 VR16 TL 93V MI PRIMACY HP DT1 MICHELIN 201,00
215/55 WR16 TL 93W MI PRIMACY HP DT1 MICHELIN 212,00
215/55 HR16 TL 93H MI PRIMACY HP MICHELIN 197,00
215/55 VR16 TL 93V MI PRIMACY HP MICHELIN 201,00
215/55 WR16 TL 93W MI PRIMACY HP MICHELIN 215,00
215/55 VR16 TL 93V MI PRIMACY HP MO MICHELIN 201,00
215/55 WR16 TL 93W MI PRIMACY HP MO MICHELIN 212,00
215/55 VR16 TL 97V MI PRIMACY HP XL MICHELIN 230,00
215/55 WR16 TL 97W MI PRIMACY HP XL MICHELIN 232,00
215/55 HR16 TL 97H MI PRIMACY HP XL MICHELIN 217,00

Prijzen zijn bruto/ex, deze worden vrijwel nooit gehanteerd, daar zit altijd wel een marge tussen.

Auteur:  Klaverblaadje [ 26 feb 2011 19:14 ]
Berichttitel:  Re: banden

Ik heb ook een "oud" model en een "nieuw" model Michelin band op mijn C5 liggen.

Geen enkel probleem.

Auteur:  Roman [ 26 feb 2011 20:13 ]
Berichttitel:  Re: banden

met mijn vorige C5 bj 2005 had ik dat ook..
mijn dealer heeft de reserve band toen in genomen en mij 2 nieuwe gemonteerd..
en ik heb er maar 1 hoeven te betalen.. ;)

Auteur:  Marc [ 26 feb 2011 22:01 ]
Berichttitel:  Re: banden

EvilTwin schreef:
Zolang als dat reservewiel ook de juiste snelheidscodering heeft is er geen enkel probleem om deze te mixen met (drie) nieuwe. Er is geen wet die je verplicht dezelfde te hebben, je mag zelfs verschillende merken/loadindexen/snelheidscodes op een as monteren


Op de website van de Vaco vond ik onderstaand info :

4.1 Algemene Wetgeving banden
1. Alle op één as gemonteerde banden moeten van hetzelfde type zijn. In de meeste
Europese lidstaten wordt dit streng gecontroleerd, binnen Nederland vindt op dit gebied
nauwelijks handhaving plaats
Banden zijn volgens de definitie van richtlijn 92/23/EEG alleen van hetzelfde type als ze
op de volgende punten geen verschillen vertonen. In de meeste Europese Lidstaten wordt
hier scherp op toegezien. In Nederland vindt nauwelijks handhaving plaats.
• De naam van de fabrikant of het handelsmerk.
• De aanduiding van de bandenmaat.
• De gebruikscategorie:
- Normaal: banden voor normaal gebruik op de weg.
- Speciaal: banden voor speciaal gebruik. Bijvoorbeeld banden voor gebruik zowel
op de weg als in het terrein, of banden met beperkte snelheid.
- Winterband.
- Reserveband, voor tijdelijk gebruik.
• De structuur (diagonaal, diagonaal-gordel of radiaal).
• De snelheidscategorie.
• De belastingindex.
• De dwarsdoorsnede van de band.

2. Alle op een auto gemonteerde banden, met uitzondering van eventuele reservebanden
voor tijdelijk gebruik, moeten dezelfde structuur hebben.
In de wetgeving worden met name de volgende structuren onderscheiden:
• diagonaal
• diagonaal-gordel (bias-belted)
• radiaal
• versterkt (reinforced of XL).

Volgens dit verhaal gaat jouw stelling niet op.

Auteur:  EvilTwin [ 27 feb 2011 00:53 ]
Berichttitel:  Re: banden

Onzinverhaal.
Duidelijk geen wettekst, maar een fabeltje van de bandenlobby.

Auteur:  websurfer [ 27 feb 2011 01:15 ]
Berichttitel:  Re: banden

ik heb ook zo'n band in de bak liggen
mag eraf voor een ander goedeband
!

Auteur:  Marc [ 27 feb 2011 11:29 ]
Berichttitel:  Re: banden

EvilTwin schreef:
Onzinverhaal.
Duidelijk geen wettekst, maar een fabeltje van de bandenlobby.


Met jouw discussiëren heeft ook echt geen zin, he ? Als je geen gelijk hebt/krijgt zijn het onzin verhalen, fabeltjes en/of verzinsels. Moet ik je de complete PDF waar dit uit komt naar je opsturen ? Het is inderdaad geen wettekst, maar, zoals ze zelf schrijven :

We hebben getracht om alle belangrijke, voor de bandenspecialist relevante,
wetgeving op te nemen. Dat betekent dat niet alle wetgeving op het gebied van
banden en wielen aan bod komt.
Aan de tekst in deze uitgave kunnen geen rechten worden ontleend. Om
deze editie van VACO Nieuws In Beeld leesbaar te houden, zijn de besproken
wetten, reglementen en richtlijnen samengevat en taaltechnisch bewerkt. Waar
bijvoorbeeld in de wetgeving wordt gesproken over ‘nominale sectiebreedte’,
spreken we in deze uitgave over de ‘bandbreedte’.
Voor de oorspronkelijke en exacte formulering van de in deze uitgave besproken
regelgeving verwijzen we u daarom naar de betreffende wetten, reglementen en
richtlijnen.

Maar ja, dat zal in jouw optiek ook wel weer gezwets zijn. Ook al staat dezelfde tekst over de banden ook in de RDW eisen voor individuele goedkeuring personenauto's M1 (KLIK) punt 46. Maar de RDW weet er vast ook niks van.

Auteur:  EvilTwin [ 27 feb 2011 12:46 ]
Berichttitel:  Re: banden

Ik ken de wettekst waarin dat staat, maar je verwart toelatingseisen (EU-typegoedkeuring) met verkeerseisen.
Wij hoeven niet met onze auto ieder jaar naar de RDW voor een individuele typegoedkeuring. Er staat toch ook duidelijk dat je aan die tekst geen rechten kunt ontleden. Het idee dat de VACO de wet voor ons interpreteert, terwijl er gewoon APK-eisen zijn die een interpretatie vormen van de verkeerseisen is toch volslagen kolder. Daarover hoef ik niet in discussie te gaan.

Er is geen apk-regel die je verbiedt om verschillende banden te hebben. (alleen radiaal vs diagonaal)
Er is geen feitcode voor oom agent om je te verbaliseren als je het wel doet.
De enige feitcode is voor verschillende maten per as:
http://www.om.nl/publish/library/4/feit ... e_2011.pdf
Code:
m N 270 w de banden op één as hebben niet dezelfde maataanduiding (geldt niet voor nood- of reservewiel)

Ergo, het mag. Totdat de APK of Feitcodes aangepast worden is er geen enkele reden om de interpretatie van de VACO te volgen.

Daarin is Nederland niet de enige, ook in Duitsland staat er in de StVZO niks over verschillende banden per as, anders dan Radiaal- vs Diagonaal-.
http://www.verkehrsportal.de/stvzo/stvzo_36.php

NB het reservewiel, waarover dit draadje gaat is volgens de toelating (dwz Richtlijn 2001/43/EG) nadrukkelijk toegestaan voor gebruik, ook al zou het een ander merk/type/codering hebben. Volgens de verkeerswet dien je je snelheid hierop aan te passen. Maar heb je dus een Y band van je reservewiel en je mengt die met (H,) V of W banden dan is er geen beperking, omdat je reservewiel dan méér snelheid aankan.

Auteur:  EvilTwin [ 27 feb 2011 13:18 ]
Berichttitel:  Re: banden

BTW de APK is gebaseerd op de Regeling Voertuigen en die is in 2009 pas vernieuwd.
Bandenartikel #5.2.27:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 27-02-2011

Auteur:  GSPallas [ 27 feb 2011 13:47 ]
Berichttitel:  Re: banden

Ik meen laatst (ongeveer maandje geleden) gelezen te hebben dat 'men' er naar toe wilde om per as nog uitsluitend 2 dezelfde banden toe te staan en ook werd er volgens mij gesproken over een maximaal toegestaan verschil in profieldiepte tussen links en rechts; ofwel is daar nu bij mijn weten nog geen sprake van en ben ik van mening dat EW in dat geval gelijk heeft.

Auteur:  Marc [ 27 feb 2011 14:43 ]
Berichttitel:  Re: banden

Het document van de RDW waar ik aan refereer (dus niet het VACO document), waar de eisen in staan en waar ook gerefereerd wordt aan de EU-richtlijn, is van 2010. De APK controleert er inderdaad niet op, de NL politie ook niet. Maar dat betekent volgens mij niet dat het je helemaal vrij staat om wat voor bandencombinatie dan ook onder je auto te gooien. Het zijn eisen waar een auto aan moet voldoen om in de EU de weg op te mogen. Ik kan me niet voorstellen dat de wet zo bedoeld is dat op moment van keuren allerlei eisen gelden, die, wanneer de keuring klaar is, niet meer gelden. Dat de praktijk in NL anders is, is dan ook kwalijk.
De APK, zoals ik het zie, is dan ook een uitgeklede RDW goedkeuring waarbij op een bepaald aantal punten gecontroleerd wordt. Voornamelijk veiligheidszaken als remmen, stuurinrichting aandrijving.

Het is ook niet voor niets, dat wanneer je veel veranderd aan je auto, je een nieuwe typegoedkeuring bij de RDW moet gaan halen. En die keuring gaat dus veel verder dan de APK eisen. Ergo, voldoen aan APK eisen zegt volgens mij niets over het wel of niet aan alle wettelijke eisen voldoen.
De RDW keuring is dus gebaseerd op Europese richtlijn RICHTLIJN 92/23/EEG VAN DE RAAD
van 31 maart 1992 betreffende banden voor motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan alsmede betreffende de montage ervan. De typegoedkeuring van een auto is hierop gebaseerd. Verander je je auto (banden in dit geval), waarna niet meer aan typegoedkeuring wordt voldaan, dan mag je auto niet de weg op. Volgens mij.

Auteur:  EW [ 27 feb 2011 16:22 ]
Berichttitel:  Re: banden

GSPallas schreef:
ben ik van mening dat EW in dat geval gelijk heeft.



Goed zeg!
Ik heb nog niets gezegd en ik krijg al gelijk!
8-) 8-)


(denken we eraan dat de TS het over Italië heeft? Dan is de Nederlandse APK aanzienlijk minder relevant)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/