Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

lekkage bollen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8836
Pagina 1 van 2

Auteur:  wili [ 24 jan 2011 17:18 ]
Berichttitel:  lekkage bollen

Ik merkte dat aan de buitenkant van de middelste van de drie bollen achter olie oid zit.
Hoe kan dit en is dit makkelijk te vervangen, en wat kost dit ongeveer?

Auteur:  willy4 [ 24 jan 2011 17:26 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

maar ik zou eerst eens alles proper maken ,en zien vanwaar het komt

Auteur:  C5V6EXCLUSIVEBREAK [ 24 jan 2011 18:29 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Waarschijnlijk heb jij een retourslang lek!
Als je kijkt waar de 3e bol zit daar achter zit een t-stukje daar zit een rubber leidinkje aan die wil wel een scheuren bij het klemmetje!
Gewoon stukje inkorten en nieuw klemmetje er op en lekt niet meer!
Succes :smt023

Auteur:  BJG [ 24 jan 2011 23:43 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Wat ook kan is dat het lekkage van de veercilinders is. Daar zit een soort vangzak en een ontlucht-slangetje aan dat gewoon op zijn frans in de achteras verdwijnt. Niet te verwarren met de andere retourslang van de veercilinder die gewoon naar het lds-reservoir gaat
De lds loopt dan weer uit de achteras via het gaatje precies boven het metalen koppelstukje zodat het lijkt alsof dat lekt.
Trek het slangetje l en r maar eens uit de achteras, zit daar olie aan dan komt het daarvan.

Op zich niet echt ernstig. Meestal maak ik een soort snede in het rubber van de dop van het lds-reservoir, zodat er minder druk blijft staan op de retourslangen. Dit verminderd iets de lekkage via de 'ontluchting-slang'

Auteur:  biebie [ 07 nov 2012 21:14 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Hallo allemaal,

Vandaag winterbanden op mijn C5 gelegd. Toen ik mijn re voorband er af haalde zag ik dat mijn plastiek cover tegen motorcompartiment helemaal vettig was.

Blijkt dat er een slangetje los hong. Afgebroken thv de aansluiting met een metalen buisje dat boven en achter de veerpoot, uit het motorcompartiment komt kijken. Dit is een buisje dat op het eerste zicht niet dikker is dan een 3 of 4 mm.

Aan het uiteinde van het slangetje hangt een vierkant kastje dat zelf met een strapband bevestigd is aan de veerpoot.

De slang heb ik er opnieuw op bevestigd maar eigenlijk staat die nu wel vrij opgespannen.

En nu weet ik niet of ik het zo kan laten. Moet er overschot zijn of niet?

Waarvoor dient het eigenlijk? Iemand een idee? Heeft het met de hydraulische ophanging te maken en moet ik de LDS-vloeistof nakijken op het niveau?

Bedankt om te reageren.

Auteur:  GW-tje [ 07 nov 2012 22:00 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Dat slangetje is het retourleidinkje voor de lekolie die uit de veercilinder ontwijkt. Dat vierkante kastje is de opvangbeker en zit met een klem om je veerpoot, hierachter zit een opening waar die lekolie uit kan komen. De slang moet mee kunnen bewegen met je veerpoot en moet dus ruimte hebben. Als hij nu ook al eens is afgescheurd kun je hem sowieso beter vervangen. Kost een 20 euro
en kun je vrij gemakkelijk zelf vervangen. De klem om de veerpoot is het lastigste. Denk erom dat de opvangbeker het gaatje in de veerpoot afdekt dus de oude positie markeren voordat je deze verwijdert.

Auteur:  biebie [ 07 nov 2012 22:17 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Fantastisch! Bedankt voor het snelle antwoord.

Nu vraag ik mij alleen af of dat de oorzaak kan zijn van mijn enorm grote vetvlek thv mijn "gardebou"

Het is toch een plek met de omvang van half een wiel!

Komt er dan zoveel olie uit mijn veerpoot? Moet die dan al niet stilaan leeg zijn?
En waarom komt er eigenlijk olie uit? Begrijp het principe eigenlijk niet.
Wie kan mij dat uitleggen?

Auteur:  GW-tje [ 07 nov 2012 22:19 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Daar kan inderdaad veel olie uit terugstromen en ik zou als je het slangetje vervangen hebt ook zeker even je LDS peilen. Dus neem ook een liter LDS mee bij de dealer!

Principe is niet zo moeilijk: de zuiger in de veerpoot wordt afgedicht met een rubber keerring om de olie in het systeem te houden. Toch lekt er altijd wel wat langs zo'n afdichting. Deze olie wordt opgevangen en gaat door dit slangetje terug naar het voorraadvat.

Auteur:  biebie [ 07 nov 2012 22:37 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Aha, dus het is geen olie van de schokdemper maar LDS-olie?

Zit er eigenlijk wel een schokdemper in of is het volledig gevuld met Lds-olie?
En is het dan gewoon een retourleiding naar het vat of een van die bollen?

Auteur:  GW-tje [ 07 nov 2012 22:43 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Citroën=hydropneumatiek=olie en gas? Misschien even Googlen ;) In de veerbollen zit een schokdemper die de stroming van de olie remt. En ja de olie gaat erug naar het vat.

Auteur:  biebie [ 07 nov 2012 22:58 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Oh, maar dat had ik ondertussen al gedaan hoor :lol:

Maar op google krijg ik alleen maar afbeeldingen van de buitenkant te zien. geen inner.

Dus wist ik niet hoe groot het verschil is met een klassieke veerpoot die ik wel uit mijn encyclopedie ken ;) . Alles afbeeldingen zijn welkom. Dan ken ik dat ook weer.

Bedankt trouwens voor de uitleg GW!

Auteur:  GW-tje [ 07 nov 2012 23:05 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Bekijk dan dit filmpje eens: http://www.youtube.com/watch?v=9KNev4TMUx4
Weliswaar een achterveercilinder en de uitvoering is anders, maar leuk voor het idee.....

Auteur:  biebie [ 07 nov 2012 23:17 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

leuk filmpje van oldenhage.

Dat er rond en onder de rubberen hulzen wat vet te zien is kan kloppen of wilt dat zeggen dat de O-ringen daar ook lekken?

Die veercilinder ziet er trouwens vooraan anders uit. Zakt die ook door zijn poten zoals in het filmpje?
Hoe weet je anders dat die aan vervanging toe zijn?
We moeten ook jaarlijks naar de technische keuring. Een klassieke veerpoot die versleten is wordt afgekeurd als ze versleten zijn. Hoe doen ze dat bij een Citroen?

Auteur:  GW-tje [ 08 nov 2012 09:41 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Vettigheid bij de kunststof manchet is wat olie samen met vuil; hebben ze allemaal. Versleten veerpoot zakt dan voor ook door, maar dan moet je nog heel wat kilometers maken, hoor! Keuring is gelijk als bij andere schokdempers, maar omdat de constructie en werking wezenlijk anders is kun je dit niet met elkaar vergelijken.
Als een normale schokdemper dusdanig lekt dat hij zijn olie kwijtraakt is het over en uit, bij een HP geveerde Citroen wordt die olie altijd onder druk weer aangevoerd.

Hier nog een animatie (ook veercilinder achter): http://www.renespaan.nl/hydraulische_vering.htm

Auteur:  biebie [ 08 nov 2012 10:29 ]
Berichttitel:  Re: lekkage bollen

Sinds een half jaar werkt mijn knopje in de kofferbak niet meer ivm op en neer gaan . Heeft dit een hydraulische oorzaak? Dit in combinatie met veel vettige plekken in het motorcompartiment zelf en op de bodemplaat.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/