Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het ook?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8702
Pagina 1 van 1

Auteur:  CitroFrance [ 05 jan 2011 17:28 ]
Berichttitel:  PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het ook?

:cit2 Ik stap over van een 1.8i berline Ph I naar een 1.8i Ph II Break :smt193

Het enige waar ik wel van schrok :shock: waren de banden (ik rijd 45.000/jaar)

Van 195/65/15 naar 215/55/16, en dan ook nog snelheidsindicatie W (tot 270 km/u).
Mijn nieuwe dame :smt169 gaat max 200 km/u (en dan moet ik waarschijnlijk ook nog bergaf)

De oude had ik all in voor € 180,- per 2 nieuw er op liggen.

Voor de nieuwe betaal ik bijna hetzelfde.....per band.

Ja ik weet dat autorijden duur is, dat is een keuze. Dus SVP geen smart remarks hierover.

Het antwoord lijkt simpel, zet er een zelfde maat met een lagere snelheidsindicatie op. 210km/u of een stapje hoger.

MAAR..... mag dit (en dan bedoel ik wettelijk) :?: .

De typegoedkeuring/homologatie is gedaan op 93 W banden. Ik heb bv gehoord dat als je in Duitsland bij problemen (ongevallen e.d.) niet de gehomologeerde banden en/of winterbanden hebt (afhankelijk van de omstandigheden)
je bij voorbaat al deels schuldig bent.

Weet iemand wat in NL de regels zijn? En ook als het kan voor BE/F en DE, daar kom ik nl regelmatig.


Bij voorbaat dank voor de hulp :smt023

Auteur:  Menno [ 05 jan 2011 18:04 ]
Berichttitel:  Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het

Ik zou eerder op de juiste loadindex van de banden letten, persoonlijk lijkt mij W categorie voor een 1.8 ook wat veel van het goede ...
Wat staat er in de deurpost als de juiste band ??

Auteur:  EvilTwin [ 05 jan 2011 18:09 ]
Berichttitel:  Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het

Dat bij voorbaat schuldig is een broodje aap verhaal.

In Duitsland en België staat op je kenteken de standaardband, zet je er iets anders op dan moet je dat verantwoorden. Het Nederlandse kenteken heeft dit niet, dus is nooit aan te tonen dat er iets "verkeerds" op zit, behalve via het stickertje in de deurpost.

De standaardmaat is een maat voor alle C5's (was een maat 16" voor de 2.2/V6) omdat de V6 op W (240-270) moet volgt de rest die homologatie op W banden. Verder is een hogesnelheidsband natuurlijk lekker als je van plan bent 4uur non-stop 200 te rijden en dat kan in principe (met de Diesels...)

Ik zou zeggen houd het origineel aan...edoch, mijn 2.2 (officiëel 205km/h) stond op 93Y (300km/h) maar inmiddels op 97H-XL, die band kost evenveel als een 93V codering, maar is zeker zo sterk en slijtvast.
Een W of Y is per band 1 à 3eur duurder, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Bij mij was het een kwestie van beschikbaarheid (scheelde een week).

H= t/m 210
V= t/m 240
W= t/m 270
Y= t/m 300
ZR = >240

let wél op de belaadbaarheid die is wel op de auto af te lezen (de toegelaten aslast staat op een sticker onder de achterbank :idea: )
Dus 93 à 97 (mogelijk op sommige C5s 91)

Auteur:  CitroFrance [ 05 jan 2011 18:20 ]
Berichttitel:  Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het

Thankx voor de eerste reacties

De deurpost kan ik nog niks van zeggen. Krijg hem als het goed is pas deze week.

Ik heb echter de officiele meertalige homologeringsverklaring van Citroen gezien (heb een kopie) en krijg het origineel.

Hierop staat keihard 215/55/16 93W. Die load index wil ik sowieso aanhouden. Maar indicatie H of V zouden moeten kunnen, denk ik

Wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het in dit geval om Michelin HP Primacy Pilot (uit het hoofd) gaat. En bij de vorige C5 om Michelin Energy Saver

Binnen de gerenommeerde merkbanden kan je natuurlijk ook zeker goedkoper voor de 93W, maar dan verzanden we weer in de eeuwige "welke banden onder mijn Citroen".
Technisch kunnen we ook lager, wat ik echter wil weten (gezien de homologatie/typegoedkeuring) mag ik lager? Ongeacht wat op het kenteken staat

Auteur:  Menno [ 05 jan 2011 18:26 ]
Berichttitel:  Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het

In NL mag/kan het sowieso ...
Zie ook b.v. de winterbanden die niet eens in W te krijgen zijn bij deze maat ;)

Auteur:  EvilTwin [ 05 jan 2011 19:12 ]
Berichttitel:  Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het

Menno schreef:
In NL mag/kan het sowieso.


Dat kun je nu ook weer niet zo hard zeggen...in principe volgt NL de EU typegoedkeuring en moeten aftermarket delen voldoen aan de originele typegoedkeuring.

Maar in Nederland staat het niet op je kenteken dus kan je ongestraft alles monteren, zolang als het niet uitsteekt, de spoorbreedte beïnvloedt of aanloopt. Niet alleen kan de kit weinig controleren, zelfs als ze dat wel zouden kunnen valt er voor ze niks te bekeuren want er is geen feitcode voor :smt023
(behalve art5, maar dat slaat dan op je gevaarlijke of hinderlijk rijgedrag niet op de staat van je voertuig)

Citaat:
Zie ook b.v. de winterbanden die niet eens in W te krijgen zijn bij deze maat


Dat is dan weer geen excuus. Het monteren van een té lage snelheidscode (V op een V6 bvm5 bijvoorbeeld) is in Duitsland wél te controleren, maar vreemdgenoeg ben je daar immuun voor klapbanden als je een stickertje plaatst :lol:

Auteur:  EvilTwin [ 05 jan 2011 19:21 ]
Berichttitel:  Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het

CitroFrance schreef:
Hierop staat keihard 215/55/16 93W. Die load index wil ik sowieso aanhouden. Maar indicatie H of V zouden moeten kunnen, denk ik.


Zoals ik al zei: de winst is gering en het kan goed zijn dat je die paar knaken extra eruit haalt doordat ze langer meegaan...blijft een beetje gokken.

maar 97H->93V->93W->93Y was 150/155/156/158 eur/stk, inc/inc.
Dus ik zou zeggen rondbellen, kijken of ze iets hebben liggen (als je haast hebt) en eventueel afdingen.
Mijn Y's deden het altijd prima, ondanks lang hard rijden.

Citaat:
Wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het in dit geval om Michelin HP Primacy Pilot (uit het hoofd) gaat. En bij de vorige C5 om Michelin Energy Saver.


Primacy rijdt zo veel beter dan Energy.

Citaat:
Technisch kunnen we ook lager, wat ik echter wil weten (gezien de homologatie/typegoedkeuring) mag ik lager? Ongeacht wat op het kenteken staat


dat is nu juist het punt: er staat niks op je kenten. :mrgreen:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/