Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het ook?
Auteur |
Bericht |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het ook?
 Ik stap over van een 1.8i berline Ph I naar een 1.8i Ph II Break Het enige waar ik wel van schrok  waren de banden (ik rijd 45.000/jaar) Van 195/65/15 naar 215/55/16, en dan ook nog snelheidsindicatie W (tot 270 km/u). Mijn nieuwe dame  gaat max 200 km/u (en dan moet ik waarschijnlijk ook nog bergaf) De oude had ik all in voor € 180,- per 2 nieuw er op liggen. Voor de nieuwe betaal ik bijna hetzelfde.....per band. Ja ik weet dat autorijden duur is, dat is een keuze. Dus SVP geen smart remarks hierover. Het antwoord lijkt simpel, zet er een zelfde maat met een lagere snelheidsindicatie op. 210km/u of een stapje hoger. MAAR..... mag dit (en dan bedoel ik wettelijk)  . De typegoedkeuring/homologatie is gedaan op 93 W banden. Ik heb bv gehoord dat als je in Duitsland bij problemen (ongevallen e.d.) niet de gehomologeerde banden en/of winterbanden hebt (afhankelijk van de omstandigheden) je bij voorbaat al deels schuldig bent. Weet iemand wat in NL de regels zijn? En ook als het kan voor BE/F en DE, daar kom ik nl regelmatig. Bij voorbaat dank voor de hulp 
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
05 jan 2011 17:28 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het
Ik zou eerder op de juiste loadindex van de banden letten, persoonlijk lijkt mij W categorie voor een 1.8 ook wat veel van het goede ... Wat staat er in de deurpost als de juiste band ??
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
05 jan 2011 18:04 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het
Dat bij voorbaat schuldig is een broodje aap verhaal. In Duitsland en België staat op je kenteken de standaardband, zet je er iets anders op dan moet je dat verantwoorden. Het Nederlandse kenteken heeft dit niet, dus is nooit aan te tonen dat er iets "verkeerds" op zit, behalve via het stickertje in de deurpost. De standaardmaat is een maat voor alle C5's (was een maat 16" voor de 2.2/V6) omdat de V6 op W (240-270) moet volgt de rest die homologatie op W banden. Verder is een hogesnelheidsband natuurlijk lekker als je van plan bent 4uur non-stop 200 te rijden en dat kan in principe (met de Diesels...) Ik zou zeggen houd het origineel aan...edoch, mijn 2.2 (officiëel 205km/h) stond op 93Y (300km/h) maar inmiddels op 97H-XL, die band kost evenveel als een 93V codering, maar is zeker zo sterk en slijtvast. Een W of Y is per band 1 à 3eur duurder, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Bij mij was het een kwestie van beschikbaarheid (scheelde een week). H= t/m 210 V= t/m 240 W= t/m 270 Y= t/m 300 ZR = >240 let wél op de belaadbaarheid die is wel op de auto af te lezen (de toegelaten aslast staat op een sticker onder de achterbank  ) Dus 93 à 97 (mogelijk op sommige C5s 91)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 jan 2011 18:09 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het
Thankx voor de eerste reacties
De deurpost kan ik nog niks van zeggen. Krijg hem als het goed is pas deze week.
Ik heb echter de officiele meertalige homologeringsverklaring van Citroen gezien (heb een kopie) en krijg het origineel.
Hierop staat keihard 215/55/16 93W. Die load index wil ik sowieso aanhouden. Maar indicatie H of V zouden moeten kunnen, denk ik
Wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het in dit geval om Michelin HP Primacy Pilot (uit het hoofd) gaat. En bij de vorige C5 om Michelin Energy Saver
Binnen de gerenommeerde merkbanden kan je natuurlijk ook zeker goedkoper voor de 93W, maar dan verzanden we weer in de eeuwige "welke banden onder mijn Citroen". Technisch kunnen we ook lager, wat ik echter wil weten (gezien de homologatie/typegoedkeuring) mag ik lager? Ongeacht wat op het kenteken staat
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
05 jan 2011 18:20 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het
In NL mag/kan het sowieso ... Zie ook b.v. de winterbanden die niet eens in W te krijgen zijn bij deze maat 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
05 jan 2011 18:26 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het
Menno schreef: In NL mag/kan het sowieso. Dat kun je nu ook weer niet zo hard zeggen...in principe volgt NL de EU typegoedkeuring en moeten aftermarket delen voldoen aan de originele typegoedkeuring. Maar in Nederland staat het niet op je kenteken dus kan je ongestraft alles monteren, zolang als het niet uitsteekt, de spoorbreedte beïnvloedt of aanloopt. Niet alleen kan de kit weinig controleren, zelfs als ze dat wel zouden kunnen valt er voor ze niks te bekeuren want er is geen feitcode voor (behalve art5, maar dat slaat dan op je gevaarlijke of hinderlijk rijgedrag niet op de staat van je voertuig) Citaat: Zie ook b.v. de winterbanden die niet eens in W te krijgen zijn bij deze maat Dat is dan weer geen excuus. Het monteren van een té lage snelheidscode (V op een V6 bvm5 bijvoorbeeld) is in Duitsland wél te controleren, maar vreemdgenoeg ben je daar immuun voor klapbanden als je een stickertje plaatst 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 jan 2011 19:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: PH II : Andere snelheidscodering, het kan, maar mag het
CitroFrance schreef: Hierop staat keihard 215/55/16 93W. Die load index wil ik sowieso aanhouden. Maar indicatie H of V zouden moeten kunnen, denk ik. Zoals ik al zei: de winst is gering en het kan goed zijn dat je die paar knaken extra eruit haalt doordat ze langer meegaan...blijft een beetje gokken. maar 97H->93V->93W->93Y was 150/155/156/158 eur/stk, inc/inc. Dus ik zou zeggen rondbellen, kijken of ze iets hebben liggen (als je haast hebt) en eventueel afdingen. Mijn Y's deden het altijd prima, ondanks lang hard rijden. Citaat: Wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het in dit geval om Michelin HP Primacy Pilot (uit het hoofd) gaat. En bij de vorige C5 om Michelin Energy Saver. Primacy rijdt zo veel beter dan Energy. Citaat: Technisch kunnen we ook lager, wat ik echter wil weten (gezien de homologatie/typegoedkeuring) mag ik lager? Ongeacht wat op het kenteken staat dat is nu juist het punt: er staat niks op je kenten. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 jan 2011 19:21 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|