Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Lichtbundels als indicator voor vering https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8607 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | WeerC5 [ 18 dec 2010 20:10 ] |
Berichttitel: | Lichtbundels als indicator voor vering |
Wat me bij mijn C5 altijd opvalt is hoe ver de lichtbundel omhoog komt als je optrekt. De auto veert dus aan de achterkant schijnbaar flink in. Laatst reed ik achter een wit vrachtwagentje en ik had de indruk dat de bundel wel bijna 2 meter omhoog kwam voordat hij weer zakt naar het "normale" niveau (zeg maar kofferbakniveau bij een gewone auto). Is dit gewoon voor een C5 of zegt het iets over de ophanging en is die achter wat slapjes? De auto rijdt eigenlijk prima maar soms heb ik wel het gevoel dat hij wat achterover hangt. Als je naar de auto kijkt van de zijkant lijkt dat echter weer niet zo te zijn. Ze heeft net 2 ton gelopen en dat schijnt ook het moment te zijn waarop er even naar de bollen gekeken zou moeten worden, toch? Guus |
Auteur: | BJG [ 18 dec 2010 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Lichtbundels als indicator voor vering |
Als de auto nog soepel veert zijn de bollen nog goed, dus dat kijken naar de bollen kan dan achterwege blijven. Als je accellereert komt de auto van voren uit de veren en van achteren veert hij in. Dit zorgt er inderdaad voor dat je koplampen tijdelijk wat omhoog schijnen. Dit effect is niet te voorkomen, en is inderdaad bij een c5 met soepele vering wat meer te merken dan bij een stug geveerde auto. Zeker met een dikke motor zoals bij jou. ![]() Wat je nog kunt controleren is of de wagenhoogte goed is (volgens fabrieksvoorschrift) zowel voor als achter. Dit beinvloedt de veerkarakteristiek enigszins. Verder zorgt een hydractief 3+ veersysteem voor een grotere stugheid bij accelereren, maar ik weet niet of dat voor jouw auto van toepassing is. De 2.2 break is er met en zonder Hydr 3+. Het makkelijkste kun je dat zien aan de knoppen voor de hoogteverstelling, bij hydr 3+ zit er een sport knop tussen de toetsen voor omhoog en omlaag. Ik ga er niet vanuit en wil je niet ongerust maken maar voor de volledigheid: Natuurlijk kan er altijd "gerommeld" zijn met de veerbollen om een soepelere karakteristiek te krijgen, maar dan zou je eerst een vergelijkbaren auto moeten proberen. |
Auteur: | WeerC5 [ 18 dec 2010 21:44 ] |
Berichttitel: | Re: Lichtbundels als indicator voor vering |
Voor mij persoonlijk niet, nee. ![]() Bedankt voor je reactie en suggestie, ik zal nog naar de hoogte kijken. Mijn C5 heeft wel de sportknop, is dat geen HA 3+? Guus |
Auteur: | BJG [ 19 dec 2010 16:32 ] |
Berichttitel: | Re: Lichtbundels als indicator voor vering |
Dan heb je HA+ inderdaad en zou het effect wat je beschrijft minder moeten zijn dan normaal. Ik heb echter ook eens gezien dat op een HA+ versie gewone (niet HA+) bollen gemonteerd werden, en dan krijg je een DS-achtig soepel veergedrag. |
Auteur: | WeerC5 [ 19 dec 2010 19:03 ] |
Berichttitel: | Re: Lichtbundels als indicator voor vering |
Twintig jaar geleden werkte ik voor een bedrijf waar de directeur een CX Turbo II reed. Ik zat daar een keer achterin en bij die auto viel het me op hoezeer hij achter inveerde bij optrekken. Nou had die auto er de pk's natuurlijk ook voor. ![]() Verder doe ik er nu ook niets aan. De auto veert goed dus er is ook geen directe aanleiding om er naar te laten lijken. Het viel me alleen op vandaar mijn vraag. ![]() Guus |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |