
Re: Lichtbundels als indicator voor vering
Als de auto nog soepel veert zijn de bollen nog goed, dus dat kijken naar de bollen kan dan achterwege blijven.
Als je accellereert komt de auto van voren uit de veren en van achteren veert hij in. Dit zorgt er inderdaad voor dat je koplampen tijdelijk wat omhoog schijnen.
Dit effect is niet te voorkomen, en is inderdaad bij een c5 met soepele vering wat meer te merken dan bij een stug geveerde auto. Zeker met een dikke motor zoals bij jou.
Wat je nog kunt controleren is of de wagenhoogte goed is (volgens fabrieksvoorschrift) zowel voor als achter. Dit beinvloedt de veerkarakteristiek enigszins.
Verder zorgt een hydractief 3+ veersysteem voor een grotere stugheid bij accelereren, maar ik weet niet of dat voor jouw auto van toepassing is. De 2.2 break is er met en zonder Hydr 3+.
Het makkelijkste kun je dat zien aan de knoppen voor de hoogteverstelling, bij hydr 3+ zit er een sport knop tussen de toetsen voor omhoog en omlaag.
Ik ga er niet vanuit en wil je niet ongerust maken maar voor de volledigheid:
Natuurlijk kan er altijd "gerommeld" zijn met de veerbollen om een soepelere karakteristiek te krijgen, maar dan zou je eerst een vergelijkbaren auto moeten proberen.