Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8474
Pagina 1 van 3

Auteur:  Ronald [ 27 nov 2010 00:34 ]
Berichttitel:  ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

ADAL staat voor Achterste DraagArmLager.
Het is al heel vaak hier genoemd als slijtageonderdeel: veroorzaker van extra bandenslijtage, verminderde veerwerking, etc.
Mogen we zeggen een minder punt bij de C5 ?

Maar waar ligt het nou aan? Heb 3 C5´en (gehad) met respectablele km-standen, nooit last.
Is het toe te wijzen aan bouwjaren ?
Aan Berlines cq Breaks ?
Aan gebruik cq belasting (scheuren, zware belading, aanhangers trekken) ?
Gebrekkig onderhoud ?
Of is het gewoon een lot uit de loterij ?

Ik kan geen patroon ontdekken en dat irriteert me. Wie ziet het grotere plaatje ?

gr. Ronald

Auteur:  Herman [ 27 nov 2010 00:39 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Nou ja bij Mercedes en opels breken de veren gewoon stukken af, dus mag er bij citroen ook wel eens iets gebeuren, gewoon menselijk, wij zijn ook niet volmaakt toch?

Auteur:  Ronald [ 27 nov 2010 00:43 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Tuurlijk Herman, maar het hoe en waarom puzzelt mij.

gr. Ronald

Auteur:  GuidoK [ 27 nov 2010 01:08 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Het is natuurlijk een kritisch punt, een lager wat jaar in jaar uit maar een kleine slag maakt, en dan ook nog laag bij de grond aan de achterkant (vocht, pekel). Het andere alternatief is een rubber, maar dat heeft weer andere nadelen.
Aan gebrekkig onderhoud kan het eigenlijk niet liggen, omdat het een onderhoudsvrij systeem is (geen vetnippels aanwezig).
Maar ik zie ook geen patroon. Het kan natuurlijk zo zijn dat dat er niet is; lagers zijn verschrikkelijk kritisch: ze kunnen jaren draaien, maar er hoeft maar 1 krasje te komen en het draait zo in de soep.
Dus wellicht is het gewoon een bepaalde kans dat kleine beschadiging ontstaat.
Maat het komt ook bij andere auto's voor met vergelijkbare constructies.
Zo worden er gewoon afwegingen gemaakt. Door een lagerconstructie toe te passen is de arm stijver, en kan hij bijv. smaller zijn, wat ruimte oplevert. Maar een lager is doorgaans een duur onderdeel en soms dus gevoelig, maar soms gaat het ook een eeuwigheid mee. Een rubber bus verouderd altijd.

Auteur:  Bert65 [ 27 nov 2010 01:09 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Bij onze C3 was een voorveer gebroken door metaalmoeheid. De fabrikant had niet zo'n denderend produkt gemaakt. Na een terugroepactie in Duitsland en Engeland, kwam Nederland aan de beurt. Schade vergoed en andere veer werd vervangen.

Auteur:  willy4 [ 27 nov 2010 09:10 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

ik heb nooit een ADAL stuk gehad
3 CX gehad maar daar had ik wel een smeernippel opgezet
dat ga ik op de C5 ook doen,maar ik ben er nog niet goed uit wat de tekening en de maten van de tekening.
nu heb ik gezien dat er vet hangt l en rechts aan de draagarm,d.w.z. dat de vetring niet goed zijn werk doet
als het vet weg is kan er ook water in,en dan gaat deze stuk

en gewoon 1X per jaar een beetje vet is voldoende

Auteur:  peterrr [ 27 nov 2010 10:48 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Bij de BX waren de draagarmlagers ook al berucht. Zoals Guido al zei: bij ronddraaiende delen (wielen e.d.) worden lagers min of meer gelijk belast maar in geval van de draagarmen worden ze binnen een beperktere range belast (de veerweg), en omdat de wagenhoogte min of meer gelijk is zal dit punt het zwakke punt worden. Wanneer je de draagarmlagers van een C5 vergelijkt met die van bijvoorbeeld een DS valt op dat deze laatste veel grotere lagers heeft, dit is denk ik de reden dat ze bij de DS niet zo snel stuk gaan. Ik denk ook zeker dat rijden met caravan/ zware belasting de slijtage versneld.

Auteur:  JHV [ 27 nov 2010 10:53 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Afkloppen etc etc etc.
Onze Adals zijn bij 270000 km ook nog steeds goed. De laatste 3 jaar heeft de dame een trekhaak en trekt ze een 1200kg caravan. En een enkele een verhuiskar of paardentrailer.
Maar ik laat haar wel regelmatig gymnastiek oefeningen doen. Zo zeker 1 keer per maand even de poten strekken.
Johan

Auteur:  web [ 27 nov 2010 12:05 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Bij BX/Xantia leek het vooral in de kwaliteit van de afdichting en het gebruikte vet te zitten. Zolang het vet voldoende aanwezig is, goed smeert en er geen vocht bij komt, gaan ADALs lang mee en kunnen ze een wisselende belasting ook goed aan.

Beginnen de keerringetjes echter iets te lekken of het vet wordt hard, dan is het einde nabij en vermalen ze zichzelf op korte termijn tot gruis. Da's misschien nog iets te rekken met weinig en zachtzinnig gebruik, maar dan heb je het ook gehad.

Zo'n niet-nastelbaar kegellager onder hoge belasting gaat lang goed onder ideale omstandigheden, maar zodra de omstandigheden daar IETS van afwijken krijg je een soort lawine effect... een vrij kwetsbare constructie dus, en wegens 'succes' ruim 25 jaar ongewijzigd zo geproduceerd...

Voor een flink deel een kwestie van jaren en loterij dus, slechts voor een klein deel afhankelijk van kilometers en gebruik.

Auteur:  JW-C5 [ 27 nov 2010 12:12 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Bij de Xant spelen slechte achterbollen ook een rol.
Als die nauwelijks meer veerwerking hebben komt er een andere belasting op de lagers, met als gevolg een versnelde slijtage. Daarbij speelt dan mee dat afdichting eerder kapot kan gaan door die wringende belasting als gevolg van het praktisch ontbreken van de veerwerking.

Dit fenomeen zou bij de C5 geen of nauwelijks een rol mogen spelen, immers die bollen gaan niet zó achteruit als de gewone onder de Xant.

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 27 nov 2010 12:34 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

web schreef:
een vrij kwetsbare constructie dus, en wegens 'succes' ruim 25 jaar ongewijzigd zo geproduceerd...


de constructie is al zo oud als de 2cv, de DS heeft hele grote lagers en gaat nooit stuk, maar dat is duidelijk overkill.
Een DS of CX heeft ook VDALs (bovenste wishbone is gelagerd)
Het verschil met de lagers voor (en daarom kun je geen rubbers als ophanging gebruiken) is dat de draagarmen zuiver gelokaliseerd worden door de gelagerde as; dat moet exact gebeuren anders gaat je wegligging eraan. Met rubbers oid zou je speling hebben. Doordat de veerbol/plunjer horizontaal ligt staat op het lager ongeveer 2,5 à 4 keer het gewicht wat de wiel draagt. Tel daarbij een dynamishce factor voor rijden over hobbels en je ziet dat ze het heel zwaar te verduren hebben.

Auto's zijn nu eenmaal gemaakt voor 250dkm en dat geldt ook voor de ADALs, maar net als alles kun je het eerder stuk krijgen. Ik heb ze op een CX stuk gehad bij 250dkm en op een Xm bij 275dkm, dat lijkt me op schema, mijn C5 staat nu op 185dkm. Lege bollen en overbelading (nog afgezien van een lager of afdichtingsdefect) slopen je lager zonder meer.

NB DS, CX, Xm, Xantia, en C5 hebben lichtmetalen langsarmen, waar het in theorie mogelijk is dat het lager zich de arm in vreet.
GS en BX hebben stalen armen, maar juist daarop gaan de lagers dus relatief snel stuk. Maar je kunt een BX dus niet vergelijken met een Xantia.

Als ik zie hoeveel oudere Xanten (en daarvoor Biksen) er rondreden met platte bollen dan wijs ik het snelle ADAL falen direct daar aan toe. Xm rijders zochten veel sneller naar nieuwe bollen.

Auteur:  Eric Vertogen [ 27 nov 2010 19:21 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Bij mijn BX-en werd de draagarm toch ook ingevreten als je te lang doorreed.

Auteur:  EvilTwin [ 27 nov 2010 22:57 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

Uiteraard. Lagerstaal is harder dan de plaatstalen draagarmen van de biks. Maar waarom rijd je met meer dan een biks te ver door? De eerste keer had toch een waarschuwing moeten zijn.

Auteur:  GuidoK [ 28 nov 2010 00:56 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

EvilTwin schreef:

NB DS, CX, Xm, Xantia, en C5 hebben lichtmetalen langsarmen, waar het in theorie mogelijk is dat het lager zich de arm in vreet.

De langsarmen van de C5 zijn van gietijzer, en absoluut niet van lichtmetaal.
Maar ook daar vreet het lager gewoon in als het stuk gaat: de naaldafdrukken stonden er op 1 plek ca 3mm in :shock:

Overigens wil ik toch een kanttekening maken bij de opmerking van een vrij kwetsbare constructie.
Dat is het mi. niet. Zolang er geen vuil of vocht in de lager komt, kan dit bijna eeuwig meegaan. Komt er wel vuil/vocht in; dan is het zo gedaan. Het is dus eerder een loterij. Dat noem ik eerder risicovol dan kwetsbaar, maar wellicht ben ik iets aan het mierenneuken ;)

willy4 schreef:
ik heb nooit een ADAL stuk gehad
3 CX gehad maar daar had ik wel een smeernippel opgezet
dat ga ik op de C5 ook doen,maar ik ben er nog niet goed uit wat de tekening en de maten van de tekening.
nu heb ik gezien dat er vet hangt l en rechts aan de draagarm,d.w.z. dat de vetring niet goed zijn werk doet
als het vet weg is kan er ook water in,en dan gaat deze stuk

en gewoon 1X per jaar een beetje vet is voldoende

Een smeernippel op de arm van de c5 gaat niet werken (dat idee leek mij namelijk ook wel wat)
De ruimte tussen de 2 lagers is de gehele draagarm (holle ruimte). Of je moet er 3 liter vet in spuiten :lol: )
Een nippel tussen de buitenste vetkering en het lager lukt denk ik ook niet; daar zit volgens mij geen ruimte.

Auteur:  morjos [ 28 nov 2010 11:50 ]
Berichttitel:  Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?

willy4 schreef:
ik heb nooit een ADAL stuk gehad
3 CX gehad maar daar had ik wel een smeernippel opgezet
dat ga ik op de C5 ook doen,maar ik ben er nog niet goed uit wat de tekening en de maten van de tekening.
nu heb ik gezien dat er vet hangt l en rechts aan de draagarm,d.w.z. dat de vetring niet goed zijn werk doet
als het vet weg is kan er ook water in,en dan gaat deze stuk

en gewoon 1X per jaar een beetje vet is voldoende



Klopt, heeft de gararagist indertijd bij mijn eerste CX ook gedaan, goed doorsmeren, een lange rit en het probleem was verholpen.....zou mi bij de C5 ook moeten kunnen, maar waarschijlijk rekenen de garages ook graag wat werkuren en wisselstukken aan, snel een smeernippeltje opzetten verdienen ze niet zoveel ....... :roll:

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/