Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hydraulische vering C5 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8194 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | martin C5 [ 17 okt 2010 18:40 ] |
Berichttitel: | Hydraulische vering C5 |
Graag wil ik weten hoe precies de hydraulische vering van mijn C5 werkt. Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen. |
Auteur: | Roman [ 17 okt 2010 18:46 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
even je topic verplaatst naar het juiste gedeelte.. ongetwijfeld kunnen ze hier je daar een antwoord op geven.. maar als je de zoek funktie gebruik kan je al een hele hoop te weten komen want er is al veel over geschreven.. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 18 okt 2010 11:48 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
Het is Hydropneumatisch, dwz met olie (hydrauliek) en lucht (pneumatiek) Lucht slaat op de stikstofgevulde bollen. Vloeistof is onsamendrukbaar, maar gas volgt de gaswet (is wel samendrukbaar). Het gas zorgt voor de vering. Het stikstof zit opgesloten achter een membraan en door dit gas samen te drukken werkt het als een veer: volume neemt af -> druk neemt toe. Ieder wiel is verbonden met elk een hydraulische plunjer, die bij het in(/uit)veren de hydraulische vloeistof verplaatst. Direct of via een leiding zitten deze plunjers aan de bollen (een per wiel, of meer) en door de vloeistof te verplaatsen naar de bol wordt dus de stikstofhoeveelheid samengedrukt. Dit levert vering op. De bollen links en rechts op één as zijn met elkaar verbonden, zodat de auto als het ware over oneffenheden heen kan stappen: ene kant veert in, vloeistofverplaatsing zorgt ervoor dat de andere kant uitveert. Rolstijfheid komt dus volledig uit extra dikke stabilisatorstangen. In de voet van de bollen zitten dempers (gaatjes en plaatjes) Deze remmen de vloeistof af en zorgen voor de demping van bewegingen. Bij het beladen van de auto wordt door extra gewicht de stikstof bij ieder wiel verder samengedrukt (meer druk-> minder volume) Om te voorkomen dat hierdoor de auto lager komt te liggen (zoals bij klassieke stalen veren) wordt er extra vloeistof naar de plunjers gepompt: automatische hoogteregeling. Daartoe heeft de auto een electrische pomp, met elektrische kleppen en hoogtesensoren bij iedere as. Omdat er elektronica in zit noetm Citroën het op de C5 altijd Hydractive. Let wel, omdat de regeling per as gaat (vanwege de links-rechts verbinding) kan hij niet compenseren voor verschillen links-rechts. De bestuurder kan ook een andere hoogte selecteren (slecht terrein, beladen, wassen, etc.) De auto detecteert zelf ook slecht wegdek (+13mm) bij hoge snelheden zakt de auto iets (-15mm). Sommige versies (op de C5-3 alle versies met bollen) hebben nog wat extra's: variabele veer en dempingskarakteristiek. (dit heet Hydractive 3 PLUS) Daartoe heeft de auto per as een extra bol, op een middenblok met ventiel. De extra bol zorgt voor meer soepelheid, maar door het middenventiel af te sluiten worden de wielbollen geïsoleerd van elkaar en van de middenbol: de stijfheid neemt toe en rol wordt stukken minder (geen doorlaat links-rechts meer) Dit in en uitschakelen gaat op basis van rijgedrag en omstandigheden (snelheid, sturen, inveren etc.) De jouwe heeft dit laatste te herkennen aan de SPORT knop tussen de hoogteregeling (pijl omhoog/pijl omlaag). |
Auteur: | KlaasS [ 18 okt 2010 18:59 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
http://www.youtube.com/watch?v=7llpvTjSrSI had de link al eens eerder gepost in C5 techniek! |
Auteur: | martin C5 [ 19 okt 2010 19:00 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
Vast bedankt voor de informatie. Eerst enkele keren lezen en het tot me doorlaten dringen. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 19 okt 2010 22:46 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
Stel gerust een directe vraag als er iets niet duidelijk of te ingewikkeld is. ![]() |
Auteur: | Oyk [ 04 jul 2011 00:58 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
Uitgebreid + duidelijk verhaal!! Sorry, trouwens een oude post waarop ik reageer, maar ik vraag me af als fan van die bolvering, hoe het nou zit met de nieuwere C5's? Het is tegenwoordig toch niet meer standaard op de C5, alleen de paar duurste modellen? Sinds welk jaar is dat, want ik ben een dik jaartje vreemd gegaan met Renault, maar wil nu echt toch weer een C5, maar wél met die bolvering!!! En ik hád zo'n sport knopje, maar die is niet op elke C5 met bolvering te vinden he? Hoe weet je of een C5 bolvering zal hebben? En sport stand? bouwjaar/maand?? Of moet je naar meer kijken? Alvast bedankt! Oyk ![]() |
Auteur: | Maarten [ 04 jul 2011 07:40 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
In feite heel simpel: de versie met bollen heeft de knopjes voor hoogteregeling, de versie met conventionele vering heeft dat niet. Aan de buitenkant zou je het kunnen zien als ze naast elkaar staan: de versie met conventionele vering staat iets hoger 'op de poten'; maar dat is wel lastig omdat de HP-geveerde door omstandigheden ook hoger kan staan. Of een C5 de bollen heeft of niet ligt verder aan de uitvoering. Ik meen dat de exclusive altijd bollen heeft, en bijvoorbeeld de Business juist bollen. Maar de exacte details weet ik verder niet, kan misschien ook aan de motorisering liggen. |
Auteur: | EW [ 04 jul 2011 07:57 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
En om terug te komen op de vraag vanaf welk jaar: Dat is met de invoering van de Ph3. |
Auteur: | EvilTwin [ 04 jul 2011 11:58 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
In het C5-3 gedeelte is wel terug te vinden of je bollen (hydractive3plus) hebt. Het hangt af van de uitvoering: -wel op: comfort & exclusive -niet op: instap (tentation?) en dynamique - andere/nieuwere uitvoeringen wat ingewikkelder De bak: automaat = altijd bollen, behalve de ECT (robotbak) soms de motor -2.2HDi= altijd bollen -V6 = altijd automaat, altijd bollen |
Auteur: | JW-C5 [ 04 jul 2011 12:03 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
EvilTwin schreef: De bak: automaat = altijd bollen, behalve de ECT (robotbak) ... En zelfs dat klopt niet, helaas. Er is in 2010 een serie LB THP geweest met BVA6 die op wokkels stond. Ook de HDi automaat had toen wokkels. Bij mijn weten is dat niet meer het geval. Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 04 jul 2011 14:11 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
Ja de LB valt onder - andere/nieuwere uitvoeringen wat ingewikkelder Het ging daarbij geloof ik heel specifiek om de versie limited business, limited indeed... ![]() |
Auteur: | Oyk [ 04 jul 2011 19:19 ] |
Berichttitel: | @Maarten |
Hoi Maarten, Da's niet helemaal waar, of niet wat ik bedoel: ik bedoel niet de hoogteregeling, maar de sport knop tússen die 2 knopjes... Want m'n pa had een C5 (ben ff kwijt of die juist uit 2001, of 2003 was, maar dat was iig een station en die had alleen de hoogte-knopjes... ík had een Sedan uit 2002 en díe had wél de sport knop tussen de hoogte regeling (sport stand zette de vering dan op stugger)... Maar er zijn dus C5's mét en zónder die Sport knop / optie om de vering stugger te zetten. En dat is wél zo handig als je mensen in de auto hebt die niet tegen die (heerlijke) vering van de C5 kunnen... Houden ze't langer binnen, zeg maar ![]() Thanx voor alle reacties trouwens, wel weer leerzaam!! (Wel balen, want nu heb ik óók weer in m'n kop erbij gehaald dat ik eigenlijk wel een V6 wil ook, haha...). |
Auteur: | Klaverblaadje [ 04 jul 2011 19:24 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
Die hoogteregeling is afhankelijk van uitvoering en motor. Mijn standaard 2.2 HDIF heeft wel b.v. wel een sportknop. De 2.0 benzine exclusive van mijn vriend heeft geen sportknop. |
Auteur: | Menno [ 04 jul 2011 20:13 ] |
Berichttitel: | Re: Hydraulische vering C5 |
Terwijl een 2.0 Ligne prestige PH1 weer wel zo'n knop heeft .... |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |