Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
martin C5
V.I.P.
Geregistreerd: 23 sep 2010 11:44 Berichten: 34 Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Auto: C5 Break 2.0I 16V AL4 ‘01, C5 Break 2.0I 16V AL4 exclusive ‘02
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Hydraulische vering C5
Graag wil ik weten hoe precies de hydraulische vering van mijn C5 werkt. Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.
|
17 okt 2010 18:40 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
even je topic verplaatst naar het juiste gedeelte.. ongetwijfeld kunnen ze hier je daar een antwoord op geven.. maar als je de zoek funktie gebruik kan je al een hele hoop te weten komen want er is al veel over geschreven.. 
|
17 okt 2010 18:46 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Het is Hydropneumatisch, dwz met olie (hydrauliek) en lucht (pneumatiek) Lucht slaat op de stikstofgevulde bollen. Vloeistof is onsamendrukbaar, maar gas volgt de gaswet (is wel samendrukbaar). Het gas zorgt voor de vering.
Het stikstof zit opgesloten achter een membraan en door dit gas samen te drukken werkt het als een veer: volume neemt af -> druk neemt toe.
Ieder wiel is verbonden met elk een hydraulische plunjer, die bij het in(/uit)veren de hydraulische vloeistof verplaatst. Direct of via een leiding zitten deze plunjers aan de bollen (een per wiel, of meer) en door de vloeistof te verplaatsen naar de bol wordt dus de stikstofhoeveelheid samengedrukt. Dit levert vering op.
De bollen links en rechts op één as zijn met elkaar verbonden, zodat de auto als het ware over oneffenheden heen kan stappen: ene kant veert in, vloeistofverplaatsing zorgt ervoor dat de andere kant uitveert. Rolstijfheid komt dus volledig uit extra dikke stabilisatorstangen.
In de voet van de bollen zitten dempers (gaatjes en plaatjes) Deze remmen de vloeistof af en zorgen voor de demping van bewegingen.
Bij het beladen van de auto wordt door extra gewicht de stikstof bij ieder wiel verder samengedrukt (meer druk-> minder volume) Om te voorkomen dat hierdoor de auto lager komt te liggen (zoals bij klassieke stalen veren) wordt er extra vloeistof naar de plunjers gepompt: automatische hoogteregeling. Daartoe heeft de auto een electrische pomp, met elektrische kleppen en hoogtesensoren bij iedere as. Omdat er elektronica in zit noetm Citroën het op de C5 altijd Hydractive.
Let wel, omdat de regeling per as gaat (vanwege de links-rechts verbinding) kan hij niet compenseren voor verschillen links-rechts.
De bestuurder kan ook een andere hoogte selecteren (slecht terrein, beladen, wassen, etc.) De auto detecteert zelf ook slecht wegdek (+13mm) bij hoge snelheden zakt de auto iets (-15mm).
Sommige versies (op de C5-3 alle versies met bollen) hebben nog wat extra's: variabele veer en dempingskarakteristiek. (dit heet Hydractive 3 PLUS) Daartoe heeft de auto per as een extra bol, op een middenblok met ventiel. De extra bol zorgt voor meer soepelheid, maar door het middenventiel af te sluiten worden de wielbollen geïsoleerd van elkaar en van de middenbol: de stijfheid neemt toe en rol wordt stukken minder (geen doorlaat links-rechts meer) Dit in en uitschakelen gaat op basis van rijgedrag en omstandigheden (snelheid, sturen, inveren etc.)
De jouwe heeft dit laatste te herkennen aan de SPORT knop tussen de hoogteregeling (pijl omhoog/pijl omlaag).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 okt 2010 11:48 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
http://www.youtube.com/watch?v=7llpvTjSrSIhad de link al eens eerder gepost in C5 techniek!
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
18 okt 2010 18:59 |
|
 |
martin C5
V.I.P.
Geregistreerd: 23 sep 2010 11:44 Berichten: 34 Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Auto: C5 Break 2.0I 16V AL4 ‘01, C5 Break 2.0I 16V AL4 exclusive ‘02
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Vast bedankt voor de informatie. Eerst enkele keren lezen en het tot me doorlaten dringen. 
|
19 okt 2010 19:00 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Stel gerust een directe vraag als er iets niet duidelijk of te ingewikkeld is. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 okt 2010 22:46 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Uitgebreid + duidelijk verhaal!! Sorry, trouwens een oude post waarop ik reageer, maar ik vraag me af als fan van die bolvering, hoe het nou zit met de nieuwere C5's? Het is tegenwoordig toch niet meer standaard op de C5, alleen de paar duurste modellen? Sinds welk jaar is dat, want ik ben een dik jaartje vreemd gegaan met Renault, maar wil nu echt toch weer een C5, maar wél met die bolvering!!! En ik hád zo'n sport knopje, maar die is niet op elke C5 met bolvering te vinden he? Hoe weet je of een C5 bolvering zal hebben? En sport stand? bouwjaar/maand?? Of moet je naar meer kijken? Alvast bedankt! Oyk 
_________________ www.deflect.org
|
04 jul 2011 00:58 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
In feite heel simpel: de versie met bollen heeft de knopjes voor hoogteregeling, de versie met conventionele vering heeft dat niet. Aan de buitenkant zou je het kunnen zien als ze naast elkaar staan: de versie met conventionele vering staat iets hoger 'op de poten'; maar dat is wel lastig omdat de HP-geveerde door omstandigheden ook hoger kan staan.
Of een C5 de bollen heeft of niet ligt verder aan de uitvoering. Ik meen dat de exclusive altijd bollen heeft, en bijvoorbeeld de Business juist bollen. Maar de exacte details weet ik verder niet, kan misschien ook aan de motorisering liggen.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
04 jul 2011 07:40 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
En om terug te komen op de vraag vanaf welk jaar: Dat is met de invoering van de Ph3.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
04 jul 2011 07:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
In het C5-3 gedeelte is wel terug te vinden of je bollen (hydractive3plus) hebt.
Het hangt af van de uitvoering: -wel op: comfort & exclusive -niet op: instap (tentation?) en dynamique - andere/nieuwere uitvoeringen wat ingewikkelder
De bak: automaat = altijd bollen, behalve de ECT (robotbak)
soms de motor -2.2HDi= altijd bollen -V6 = altijd automaat, altijd bollen
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 jul 2011 11:58 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
EvilTwin schreef: De bak: automaat = altijd bollen, behalve de ECT (robotbak)
...
En zelfs dat klopt niet, helaas. Er is in 2010 een serie LB THP geweest met BVA6 die op wokkels stond. Ook de HDi automaat had toen wokkels. Bij mijn weten is dat niet meer het geval. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 jul 2011 12:03 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Ja de LB valt onder - andere/nieuwere uitvoeringen wat ingewikkelderHet ging daarbij geloof ik heel specifiek om de versie limited business, limited indeed... 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 jul 2011 14:11 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 @Maarten
Hoi Maarten, Da's niet helemaal waar, of niet wat ik bedoel: ik bedoel niet de hoogteregeling, maar de sport knop tússen die 2 knopjes... Want m'n pa had een C5 (ben ff kwijt of die juist uit 2001, of 2003 was, maar dat was iig een station en die had alleen de hoogte-knopjes... ík had een Sedan uit 2002 en díe had wél de sport knop tussen de hoogte regeling (sport stand zette de vering dan op stugger)... Maar er zijn dus C5's mét en zónder die Sport knop / optie om de vering stugger te zetten. En dat is wél zo handig als je mensen in de auto hebt die niet tegen die (heerlijke) vering van de C5 kunnen... Houden ze't langer binnen, zeg maar  Thanx voor alle reacties trouwens, wel weer leerzaam!! (Wel balen, want nu heb ik óók weer in m'n kop erbij gehaald dat ik eigenlijk wel een V6 wil ook, haha...).
_________________ www.deflect.org
|
04 jul 2011 19:19 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Die hoogteregeling is afhankelijk van uitvoering en motor.
Mijn standaard 2.2 HDIF heeft wel b.v. wel een sportknop.
De 2.0 benzine exclusive van mijn vriend heeft geen sportknop.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
04 jul 2011 19:24 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Terwijl een 2.0 Ligne prestige PH1 weer wel zo'n knop heeft ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
04 jul 2011 20:13 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|