Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
hoe de achterse remklauw demonteren? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8007 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | bleu leman [ 16 sep 2010 22:11 ] |
Berichttitel: | hoe de achterse remklauw demonteren? |
Hallo allemaal, Na de remklauwen te gereviseerd te hebben (oogjes) kom ik er achter dat de remklauwen (tangen) scheef staan de buiten kant schijf is en blijft roestig. ik had met reparatie afgelopen weekend de blokken vervangen en daar vielal op dan de binnenste remblokjes versleten waren en de buitenste nog zeker 6mm over hadden. Ik had hier niet zo bij stil gestaan, maar ik lees nu dat er corrosie (tis en blijft frans) tussen de alu draagarm en stalen remklauw. Ik vraag me af kun je remklauw verwijderen zonder deze te moeten ontluchten later? Ik las iets over de blokken laten zitten (lange pen) zodat deze de twee helfen bij elkaar houd. Iemand tips of ervaring? ![]() groet Bert |
Auteur: | Herman [ 16 sep 2010 23:34 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Remklauw is los te schroeven en in zijn geheel er af te schuiven. Dan met de slijptol (een schuurschijf er op) de bramen en roest zoveel mogelijk verwijderen, terwijl je de schijf draait en slijpen voor en achterkant. Daar waar de klauw op het frame arm zit goed schoonmaken en of schuren, vetten met kopervet en dunne pakking er tussen voor het roesten waarmee voorkomen wordt dat de klauw scheef gaat zitten. volgens mij is er al een draadje over zoek met de zoek optie. |
Auteur: | C5V6EXCLUSIVEBREAK [ 16 sep 2010 23:43 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Klopt helemaal dit verhaal maar: 1 ding vergeten te vermelden dat de remklauw uit elkaar kan vallen als je niet het boutje en stofplaatje laat zitten en aangezien er een klein O ringetje tussen zit. Als die wegvalt en je hebt het niet in de gaten dan is ie lek en kan je alles weer loshalen ![]() Succes ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 17 sep 2010 10:14 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
bleu leman schreef: maar ik lees nu dat er corrosie tussen de alu draagarm en stalen remklauw. klauw is ook aluminium. |
Auteur: | bleu leman [ 17 sep 2010 21:44 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Helemaal gelijk ![]() Wat is er nu dan gecorrodeerd ![]() Ik rij nu 3 jaar in de c5 (met veel plezier) maar dit soort kwaaltjes bij deze klasse auto...... Morgenochtend ga ik aan de slag om de klauwen eraf te halen, ik hoop dat ik beide helften bij elkaar hou, ik heb weinig zin om te ontluchten e.d groet Bert |
Auteur: | EvilTwin [ 17 sep 2010 22:41 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Je moet gewoon blij zijn dat ze zo veel mogelijk onafgeveerd gewicht omlaag proberen te krijgen. Is dus geen kwaaltje, is een feature ![]() De Xant had er ook een beetje last van, maar de Xm of CX niet. Er is een specifiek draadje over. Mijn idee is nog altijd dat er corrosie is doordat de achterremmen op een C5 daadwerkelijk remmen, itt eerdere achterremmen die pas remmen als je er zooi in gooit. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 18 sep 2010 12:47 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
bleu leman schreef: Helemaal gelijk ![]() Wat is er nu dan gecorrodeerd ![]() Ik rij nu 3 jaar in de c5 (met veel plezier) maar dit soort kwaaltjes bij deze klasse auto...... Morgenochtend ga ik aan de slag om de klauwen eraf te halen, ik hoop dat ik beide helften bij elkaar hou, ik heb weinig zin om te ontluchten e.d groet Bert Het is inderdaad een vreemd kwaaltje maar Franse auto's hebben dit altijd gehad. Er ontstaat flinke corrosie tussen de remklauw en de ophanging. Daardoor gaat de klauw scheef staan, niet een klein beetje, maar véél. De remblokken slijten scheef af en hele spul protesteert met gejammer en gepiep. Je haalt de blokken eruit en je draait de dunne bout er weer in zodat de twee helften bij elkaar blijven. Dan mag je aan de slag met de twee bouten waar de klauw mee vast zit. Deze worden vastgehouden door loctite en corrosie en ik wens je daarbij veel sterkte want je zult dat nodig hebben. Veel bouten komen er bij hogere kilometerstanden niet heel uit er in plaats daarvan wordt een RVS bout met nylstop moer gemonteerd. Koperpasta ertussen is volgens de experts geen goed idee omdat dit geleid en coprrosie zelfs bevordert. Er is een soort isolerend alu vet dat beter schijnt te voldoen. Sterkte. |
Auteur: | Herman [ 18 sep 2010 14:10 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Inderdaad> Kopervet Anti-seize vet op basis van een klei (voor hoog temperatuurbereik) met koper en aluminium toevoeging voor zeer goede anticorrosie eigenschappen. Prima te gebruiken voor boutjes of stuurpennen die volgend jaar ook nog los moeten kunnen. Bekend uit de autowereld als remmenvet, vanwege de temperatuurbestendigheid. Vlekt vreselijk. Sommige varieteiten (geen idee welke) zijn prima bij staal-staal, maar slecht bij staal-aluminium combinaties. Dus>Interflon Paste HT 1200 Hoge temperatuur montagepasta - vervanger voor kopervet ![]() |
Auteur: | fred [ 24 maart 2011 12:09 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Klaverblaadje schreef: Veel bouten komen er bij hogere kilometerstanden niet heel uit er in plaats daarvan wordt een RVS bout met nylstop moer gemonteerd. Heeft iemand het probleem gehad dat de bouten er niet goed uitkwamen? En hoe is dit opgelost? Is het misschien zinvol om vast bouten te bestellen bij Citroen? Ik ben namelijk van plan om dit weekend de achterremschijven (en blokken uiteraard) te vervangen en daarna de boel goed in elkaar te zetten (om problemen in de toekomst te voorkomen). Groeten, Fred |
Auteur: | GW-tje [ 24 maart 2011 13:26 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Voordat je begint met demonteren, de boel goed in de kruipolie spuiten. Bouten laten schrikken met tik op de kop om de corrosiehuid te breken en in zwaardere gevallen de boel warmstoken om dit te bewerkstelligen. In het onvermijdelijke geval uitboren...... |
Auteur: | willy4 [ 24 maart 2011 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
de bouten die in de remklauw zitten zijn met loctite gemonteerd in de fabriek de loctite zit ook aan het gedeelte,waar de bout over de hele lengte in de remklauw zit daardoor kan de bout zeer vast zitten soms moet men de remklauw verwarmen zodat de loctite zijn kracht verliest en het is ook aan te raden deze los te doen met een luchthamer ,en in eenmaal los tedraaien(dus niet terug draaien) veel suc6 |
Auteur: | staircase [ 24 maart 2011 20:59 ] |
Berichttitel: | Re: hoe de achterse remklauw demonteren? |
Ik had de bouten er in eerste instantie veel te ver uitgedraaid daar de klauw wel versmolten leek met de arm. Het kostte een paar goedgemikte tikken op de klauw voor deze los kwam. Er zijn al voldoende foto's geplaatst van hoe die oxidatie eruit kan zien. Bij mij zat er plaatselijk een rand van ruim 3 mm oxide die op de arm achterbleef. Alles verwijderd, pakking uitknipt en met keramisch vet ertussen teruggemonteerd, nadat ik tevens de schijven vervangen had. Het duurde een tijdje voor de achterremmen weer gingen bijten maar dat is in een week helemaal goed gekomen. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |