Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
bolletje niet in andere modellen/auto's? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=7587 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | abartels [ 12 jul 2010 19:57 ] |
Berichttitel: | bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Uit nieuwsgierigheid.. De bollen geven zeer veel comfort en zijn al in het verleden toegepast in oa de DS en de BX, CX. Nu zitten ze alleen nog maar in enkele uitvoeringen C5 en C6. Waarom niet in bijv de C4 of de Picasso modellen? Ook zie ik ze niet toegepast in andere merken(of ik moet het mis hebben). Wat is hiervan de reden? Kan volgens mij nooit alleen maar een kosten aspect zijn |
Auteur: | Maarten [ 12 jul 2010 20:32 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Dat zal deels zeker een kostenaspect zijn, maar ook om een bepaalde mate van exclusiviteit te houden. En misschien hebben bolletjes gewoon niet echt toegevoegde waarde meer voor C3- en C4-rijders? Overigens... mijn broer heeft een C4 Grand Picasso en zei dat hij toen (iets meer dan 2 jaar terug nieuw gekocht) bollen kon kiezen als hij een Exclusive had genomen. |
Auteur: | Menno [ 12 jul 2010 20:40 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Een C4GP Exclusive heeft als optie luchtvering ( achter ), ... da's dus geen bollenbak ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 12 jul 2010 21:09 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
abartels schreef: Ook zie ik ze niet toegepast in andere merken(of ik moet het mis hebben). oa. bij Rolls-Royce, Mercedes-Benz, Williams F1 en Toyota. Maar ook op diverse gevechtstanks zoals de Challenger II of de Leclerc. Bij auto's uitsluitend op dure topmodellen, groot contrast met Citroën waar ook goedkopere en kleinere middenklassers als de GS of BX bollen hadden. Overigens zijn niet al die bollen bolvormig. Citaat: Wat is hiervan de reden? Kan volgens mij nooit alleen maar een kosten aspect zijn In eerste instantie patenten, maar nog meer de fabrikage know-how. De versies bij Toyota en MB leverden de eigenaren altijd gigantische onderhoudskosten op, de fijnere kneepjes hebben zij nooit begrepen. De kosten vallen niet zo op als het systeem geïntegreerd is in bijv de remmen en je zelf alles maakt. Maar de Citroënfabriek die alle HP spullen maakte is vrijwel ontmanteld. Bollen, cilinders en de pomp komen van toeleveranciers (oa uit Japan) dus nu is het wel zichtbaar in de kosten en dan is het een zakelijke afweging. Helemaal als klanten de voordelen niet begrijpen, niet weten dat het er op zit of het zelfs zien als een risico. (onderhoud) Maar de kosten kun je niet onderschatten, Mercedes dacht erover voor de A-klasse (vanwege diens problemen met de wegliggin) maar kon het niet betalen. British Leyland gebruikte een gesimplificeerde versie zonder pomp (hydragas). De concurrentie vraagt tenslotte ook veel geld voor dergelijke systemen (adaptieve luchtvering of instelbare dempers). Bestel eens een MB-E met Airmatic DC ![]() Williams FW14B, 1992: ![]() |
Auteur: | abartels [ 13 jul 2010 01:13 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Zo zie je maar...nooit geweten dat er ander merken waren met bollen(iod). Bedankt voor jullie antwoorden ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 13 jul 2010 08:21 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Voor de Silver Shadow kocht Rolls Royce het spul zelfs rechtstreeks bij Citroën. Je kwam daar onderdelen tegen met chevrons erop. ![]() |
Auteur: | Marinus Ruiter [ 13 jul 2010 10:30 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Het heeft vooral te maken met de patenten die Citroën erop heeft. Ook denk ik dat het te maken heeft met de ervaringen met het systeen en kennis, Citroën heeft natuurlijk heel veel ervaring met dit systeem dan andere merken. Overigens ben ik blij dat alleen Citroën deze vering heeft, zo blijft het exclusive ! |
Auteur: | exroosje [ 13 jul 2010 11:51 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Denk ook dat lang niet iedereen (misschien zelfs de meeste mensen) conventionele stalen vering prettiger vinden omdat je meer "contact" met de weg hebt. Ondanks het vurige betoog van eviltwin over de superieure wegligging van hydropneumatiek is de gangbare mening dat het weggedrag van Citroen HP nogal afstandelijk is. En daarmee juist niet uitnodigt tot een potje lekker sturen. (ook al is het daar prima toe in staat dus) En het is natuurlijk niet gratis. Alhoewel het met ingang van de C5 redelijk onderhoudsvrij lijkt, moet het er nog wel opgeschroeft worden. |
Auteur: | JW-C5 [ 13 jul 2010 11:59 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Dat stuurgedrag wordt eerder bepaald door de (Marketing-)keuzes die Citroën gemaakt heeft dan door het feit dat er HP gebruikt wordt. Inderdaad, met name de besturing van de C5 is wat afstandelijk. Haarscherp, zeker, maar nogal gevoelloos en zonder terugkoppeling. Je voelt daarmee niet in de besturing wat de auto doet, en van plan is te gaan doen als je op de grens aan het sturen bent. Dat is een keuze, en ik kan daar prima mee leven. Bij het overgrote deel van de kilometers die ik afleg is dit een zeer comfortabel en ontspannen stuurgedrag. En als ik dan even echt wil gaan scheuren, tsja, dan moet ik maar even een andere auto "organiseren" ![]() Groet, JW |
Auteur: | Marinus Ruiter [ 13 jul 2010 13:25 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Ik wil helemaal niet voelen dat ik contact met de weg heb, ik wil er overheen zweven !! En niet uit de auto stuiteren, zoals bij de meeste reguliere auto's de maatstaf is ! Ik vind dat mijn C5 prima stuurt, en wil ik echt even lekker scheuren dan pak ik mijn Saxo wel, die ligt lekker strak in de bocht. Afgelopen zaterdag had ik iemand mee in de C5 die was zeer onder de indruk van het comfort ! |
Auteur: | JW-C5 [ 13 jul 2010 15:00 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Klaverblaadje schreef: Voor de Silver Shadow kocht Rolls Royce het spul zelfs rechtstreeks bij Citroën. Je kwam daar onderdelen tegen met chevrons erop. ![]() In "la Bombe Citroën", het Clubblad van de ID-DS Club stond in n2 290 (09/2009) een uitvoerig verhaal over de veerbollen in de Silver Shadow 1977. Daarin is te lezen en te zien dat RR heel wat "modificaties" aangebracht heeft, er zitten zelf ontworpen mechanische hoogteregelaars op, die alleen het niveau regelen bij normaal gebruik. Geen hoge of lage stand dus, zoals wijn bij de Cit's kennen. En losse schokdempers, niet ingebouwd in de bollen. Op die RR zitten ze verder alleen maar achter, vóór zitten er wokkels. Bij eerdere versies zijn de bollen ook voor gebruikt, dat is echter in 1969 vervallen. Groet, JW |
Auteur: | fdreesen [ 14 jul 2010 08:32 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Hey, Ik hoor hier dikwijls dat mensen beginnen over het "Duits" gevoel (met name het contact met de weg). Bollen zijn super comfortabel ; stalen vering geven meer het contact. Laten we nu eens ff eerlijk zijn : 50/70/120 km/u op de weg incl. flitskasten en controles en drukte in het verkeer. Vroeger geen controles en de wegen waren (zeker in belgië) vroeger heel wat beter. Nu moeten we snellere auto's ; hardere auto's ; meer contact met de weg enz... terwijl we juist trager rijden, daardoor comfortabeler kunnen rijden, kortom meer het citroën gevoel van weleer kunnen opschroeven. Waar zijn de zachtere zetels van vroeger, de CX/DS vering ??? Kom maar eens rijden op de wegen in belgië ; ben blij dat ik al-bij-al nog met een (echte?)citroënvering rij. Grtz Frank |
Auteur: | Menno [ 14 jul 2010 08:39 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Ben een rondje in Belgie wezen rijden met een PH3 op staal ( die van Roman ), ... ook over kasseien & wat drempels, ik kan niet anders zeggen dan dat Citroen prima begrepen heeft hoe stalen vering te combineren met comfort, daarna een rondje gedaan met mijn C5 ( incl. comfortbollen ), tja ... daar was miniem verschil hoor ( qua comfort ) ![]() |
Auteur: | EW [ 14 jul 2010 09:03 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Tot je de trekhaak gaat gebruiken en gaat inpakken... Collega van me heeft een Ph3 op staal en was een Xantia gewend. Dat ging dus mooi fout toen hij snoeiafval weg ging brengen met de aanhanger: Die kwam de eerste drempel niet eens over.... |
Auteur: | abartels [ 14 jul 2010 09:17 ] |
Berichttitel: | Re: bolletje niet in andere modellen/auto's? |
Dit vind ik idd een van de grootste voordelen van de bollen ![]() Ik rij regelmatig met een volle aanhanger en af en toe met een fietsendrager(3 fietsen). De dame zakt aan de achterkant niets door en dat merk je op alle fronten met rijden |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |