Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Veranderen van wagenhoogte.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=7499
Pagina 1 van 3

Auteur:  Joslenssen [ 30 jun 2010 07:30 ]
Berichttitel:  Veranderen van wagenhoogte.

Ik ben afgelopen weekeinde naar de TT in Assen geweest, daar op de camping wilde ik de auto op z'n laagste stand zetten. Even snel de auto ingestapt en gestart. Daarna de hoogte gewijzigd met als gevolg dat deze niet veranderde.
Auto gaat niet omhoog of omlaag.
Gisteren nog maar eens thuis geprobeerd met een voet buiten de auto zodat ik hierdoor kan voelen of de ze omhoog of omlaag gaat. Weer gebeurt er niets. Toen ik ermee wilde stoppen dit te controleren voelde ik ineens dat de auto wel in hoogte veranderde. Het enige wat ik had gedaan was mijn voet van het rempendaal afgehaald.
Dit diverse keren geprobeerd en inderdaad als de wagenhoogte veranderd en men drukt het rempendaal in stopt deze, als het rempendaal weer wordt losgelaten veranderd de rijhoogte weer tot de juiste stand.

Ik vraag mij nu af of dit altijd zo is en waarom dit is. Verder vindt ik hierover ook niets in het instructieboekje.

Auteur:  Menno [ 30 jun 2010 10:08 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Je moet niet je voet op de rem houden wanneer je van hoogte veranderd.

Auteur:  Breeze [ 30 jun 2010 12:03 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Waar staat dat?
En waarom?
Remdruk uitoefenen betekent (rem)druk vragen van het systeem. Maar ik zie nog geen oorzakelijk verband met het niet kunnen wijzigen van de wagenhoogte. Tenzij er ergens een schakeling zit die dit verhindert. Maar dan weer de vraag, waarom?

Adri

Auteur:  Menno [ 30 jun 2010 12:08 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Ik zeg niet dat het niet mag ...
Neem aan dat je zelf ook wel weet dat je voor b.v. een stoplicht remt en de voet vasthoudt op het pedaal je kan spelen door middel van je rem, en daarmee de kont in de lucht kan laten schieten, ... ( of omgekeerd laten zakken ), en verbaasde medeweggebruikers achter laten ;)

Auteur:  JW-C5 [ 30 jun 2010 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

@Breeze,

Ik kan me er wél wat bij voorstellen omdat je met name aan de achterkant de zaak "verspant" als je de wagenhoogte laat veranderen terwijl je de voet op de rem houdt. Da's nooit goed voor het systeem.
En bij de C5 kan dat heeeeel makkelijk voorkomen worden door via het remcontactje een "foutcommando" te geven naar de electro-pomp van de hydrauliek.

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 30 jun 2010 12:17 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Ik zie het nut ook niet ... ( remmen en hoogte veranderen )

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 jun 2010 12:29 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Joslenssen schreef:
Ik vraag mij nu af of dit altijd zo is en waarom dit is. Verder vindt ik hierover ook niets in het instructieboekje.


Dit is volkomen normaal en gaat zoals hierboven door JW-NHS is bescheven.

Met de wielen geblokkeerd kan de pomp nooit de auto omhoog krijgen omdat de voor en achterwielen dichter bij elkaar komen te staan, de wielbasis wordt korter als de auto hoger staat.

Het remsysteem staat verder los van het hydraulisch veersysteem.

Auteur:  Breeze [ 30 jun 2010 14:13 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Klaverblaadje schreef:
Het remsysteem staat verder los van het hydraulisch veersysteem.

Gelukkig is de remdruk achter afhankelijk van de belading en daarmee de hydrauliekdruk op de achterwielen. Ik neem tenminste aan dat dit geniale principe ook nog op de C5 zo werkt.

Adri

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 jun 2010 14:21 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Breeze schreef:
Klaverblaadje schreef:
Het remsysteem staat verder los van het hydraulisch veersysteem.

Gelukkig is de remdruk achter afhankelijk van de belading en daarmee de hydrauliekdruk op de achterwielen. Ik neem tenminste aan dat dit geniale principe ook nog op de C5 zo werkt.

Adri


Jazeker, maar indirect.

Bij een C5 zijn het remsysteem en het hydralisch systeem twee onderdelen die volledig los van elkaar staan.
Het werkt dus niet zoals bij een DS waar alles door één systeem werd geregeld.

Het remsysteem werkt zoals bij elk ander merk auto.

Auteur:  Marc [ 30 jun 2010 14:28 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Het zal er inderdaad mee te maken hebben dat de wielen moeten kunnen bewegen bij het op/neer gaan vanwege een kleine verandering van wielbasis. Wanneer de auto op de handrem staat doet die het namelijk wel. Dan staan alleen de voorwielen vast en kunnen de achterwielen vrij bewegen om te corrigeren. Lijkt mij handiger dan in de auto blijven zitten met je voet op de rem ;)

Auteur:  Nosmo King [ 30 jun 2010 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Menno schreef:
Ik zie het nut ook niet ... ( remmen en hoogte veranderen )



Mijn carport loopt af. Als ik de auto was zet ik hem meestal op de hoogste stand. Wil ik hem in de hoogste stand zetten en voorkomen dat de C5 de carport uitrolt moet ik of licht de rem indrukken of licht de handrem gebruiken.

In dit geval dus de handrem omdat de normale rem dus voorkomt dat de auto op hoogte komt. Maar hier dus het nut van remmen en hoogte veranderen.

;)

Auteur:  JW-C5 [ 30 jun 2010 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Klaverblaadje schreef:
Breeze schreef:
Klaverblaadje schreef:
Het remsysteem staat verder los van het hydraulisch veersysteem.

Gelukkig is de remdruk achter afhankelijk van de belading en daarmee de hydrauliekdruk op de achterwielen. Ik neem tenminste aan dat dit geniale principe ook nog op de C5 zo werkt.

Adri


Jazeker, maar indirect.

Bij een C5 zijn het remsysteem en het hydralisch systeem twee onderdelen die volledig los van elkaar staan.
Het werkt dus niet zoals bij een DS waar alles door één systeem werd geregeld.

Het remsysteem werkt zoals bij elk ander merk auto.



Niet helemaal.
Immers bij een "gewone auto" wordt de remdruk achter (meestal) geregeld dmv een remdrukverdeler, en die is gekoppeld aan een "sensor" die de wagenhoogte achter in de gaten houdt.

Bij de C5 1 en 2 werkt dat niet zó. Daar wordt de remdruk achter bepaald door de ABS/ASR, er zit geen remkrachtverdeler op.
Zie het plaatje, afkomstig uit een franstalige Intro van de C5 uit 2001.

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 jun 2010 15:01 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Joslenssen wilde alleen maar weten of het altijd zo was en waarom het niet ging als hij de voet op de rem hield. :smt017

We kunnen met een vergrootglas de mieren bestuderen, maar ik dacht niet dat dat zijn bedoeling was. :lol:

Auteur:  JW-C5 [ 30 jun 2010 15:09 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Voor Joslenssen zou het duidelijk moeten zijn waarom je de voet niet op de rem moet houden als je de hoogte van de auto verandert.

Maar in dit draadje komt ook de vraag, en vervolg-vraag voor van Breeze. En daar gaat jouw vorige, en mijn vervolgreactie over. Daar is toch niks mis mee?

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 jun 2010 15:18 ]
Berichttitel:  Re: Veranderen van wagenhoogte.

Nee hoor, en ik wil je ook niet op je tenen trappen, maar vaak verzandt een eenvoudig draadje met een eenvoudig antwoord in een eindeloze discussie, een technische verhandeling op HTS niveau of gaat volledig of-topic.

:smt017

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/