Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

lds vloeistof.....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=744
Pagina 1 van 3

Auteur:  caddy [ 10 jan 2007 20:08 ]
Berichttitel:  lds vloeistof.....

wanneer ik wil weten welke olie specificatie ik nodig heb voor een auto/ motor dan kijk ik altijd op kroonoil.nl . hier kun je voor elk merk de juiste toepassing vinden.

wat mij echter opviel; voor de hydraulische vloeistof wordt een olie opgegeven die in heel veel merken toegapast wordt. bij citroen zegt men natuurlijk uitsluitend de lichtkleurige total lds te gebruiken. (marktbescherming natuurlijk, begrijp ik).

De vloeistof die kroonoil levert is groen van kleur, dat vond ik wel eigenaardig.

Toevallig moest ik vanwege mijn werk bij kroonoil in Almelo zijn. (een starthulp geven aan een van hun vrachtauto's). Ik heb hier gelijk even gevraagd hoe dit nu zit met die olie. Met veel enthausiasme werd alles verteld over deze olie. De specificatie is exact hetzelfde als lds. De basisolie is altijd blank. Alles is mengbaar.

dit alles is natuurlijk niet schokkend omdat het systeem maar zelden ververst hoeft te worden. ik vond dit wel geinig om te vermelden. als je het systeem wilt verversen dan zal er wel een prijsverschil zijn tussen de lds en kroonoil olie. en mocht je onderweg een olie nodig hebben, dan weet je welke olie je zo ongestraft gebruiken mag.

caddy

Auteur:  Menno [ 11 jan 2007 09:30 ]
Berichttitel: 

Handig om te weten , thnx :)

Auteur:  walter [ 11 jan 2007 14:45 ]
Berichttitel: 

Ben ook wezen vragen bij de Halfords, die hadden voor de C5 een Shell olie, echter deze was zelfs nog iets duurder dan bij de Citroen garage. Zo zie je maar weer.
Afgezien of de LDS olie duurder zou zijn, zou ik toch deze toepassen. Je weet immers maar nooit of bepaalde oliesoorten elkaar verdragen.

Auteur:  EvilTwin [ 11 jan 2007 15:20 ]
Berichttitel: 

ik zou er goed mee uitkijken

volgens het datasheet is er minerale olie bijgemengd:

Poly-alfa-olefine 50-100 %
White mineral oil (petroleum) 2,5-10 %

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... 6&m=safety

voor zover ik weet hoort LDS geheel synthetisch te zijn en kunnen bepaalde delen van het hydraulisch systeem niet tegen minerale olien.

Qua technishe specificatie zit dat kroon spul wel dicht tegen LHM+ (viscociteit etc.) ik heb die gegevens niet voor LDS.

Auteur:  caddy [ 11 jan 2007 19:44 ]
Berichttitel: 

weet je wat nu het grappige is aan dit hele draadje: ik kreeg van de man die mij uitleg gaf over de olie-eigenschappen een liter fles lds olie van total. Ze hadden deze fles gebruikt voor onderzoek mbt de samenstelling. Onder het motto van: neem hem mee anders gooien we hem weg... :D :D

Zo zie je maar, ben je bij kroonoil, en dan krijg je total, ha ha

kijk, zij gunnen me tenminste nog iets, dat zie ik wel eens anders. niets dan lof voor kroonoil.

total zal natuurlijk wel geen specificatie geven, ze kijken wel uit....

let wel, iemand zal wel niet voor niets zeggen dat een olie wel of niet geschikt is. Denk maar aan de produktaansprakelijkheid, en alle claims die hiervan zouden komen.

het is eigenlijk heel simpel met deze olie, er zit gewoon een T-stuk tussen de pomp niveauregeling en de stuurbekrachtigingspomp. Deze stuurbekrachtigingspomp is dezelfde pomp als die op een peugeot gemonteerd zit, en raad eens welke olie ze daar al jaren voor gebruiken...... precies dezelfde groene olie die ook bij vw/audi bmw mb enzevoort wordt gebruikt... marktbescherming is het toverwoord.

zo is het in olieland ook met automatenolie, vw gebruikt blanke atf, en zegt dat deze alleen in hun auto's gebruikt mogen worden.. Kijk maar eens wat de aftersales hiervoor te bieden heeft.

ik ben nog steeds onder de indruk van het veercomfort van mijn c5, drempels zijn echt weer leuk om te nemen :D :D

Auteur:  sonnema [ 11 jan 2007 20:03 ]
Berichttitel: 

Bij de xantia heb ik in het verleden de groene vervangen voor blauwe
van kendall
4,00 euro per liter en betere eigenschappen :lol:

Auteur:  Eric Vertogen [ 21 apr 2007 20:33 ]
Berichttitel: 

Citaat:
dit draadje is voor de vloeistof,

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=744,,

voor de rest: toevoerslang van stuurbekrachtigingspomp (ja, ja, deze heeft een normale stuurbekrachtiging welke hetzelfde resevoir gebruikt) demonteren. olie weg laten lopen. nieuwe erop. rijden maar

caddy


En zo beland ik in een ander draadje.
Nog een vraagje. Ik neem aan dat de C5 in de laagste moet staan om de LDS te vervangen?
De olie weg laten lopen: zit er een aftapplug aan het reservoir? Of moet het gehele reservoir eruit?
Nog meer tips of adviezen voor het vervangen van de LDS?

Auteur:  caddy [ 22 apr 2007 11:05 ]
Berichttitel: 

er zit geen aftapplug. als je zoals ik zeg de toevoerslang naar de stuurbekrachtiging wegneemt, dan loopt alles weg. hier zit namelijk een T-stuk tussen de niveau-regelings pomp en de stuurbekrachtigingspomp. laagste stand is wel aan te raden, dan is natuurlijk de meeste vloeistof aanwezig in het resevoir. echter zit er ook nog ruim een halve liter in de pomp en leidingen van de stuurbekrachtiging.

sinds ik de koppeling met tweemassavliegwiel heb vervangen, heb ik direct alle vloeistof vervangen. er zat namelijk een retourleiding van de stuurbekrachtiging in de weg.

De olie die ik gebruikt heb is dus van kroon-oil. deze is groen (GEEN LHM natuurlijk). te verversen hoeveelheid ongeveer 4,5 liter als ik. Zie het als bij een automatische transmissie. je ververst het wel, maar er blijft altijd een hoeveelheid achter (koppelomvormer). Dit kan absloluut geen kwaad.

Auteur:  Eric Vertogen [ 22 apr 2007 12:04 ]
Berichttitel: 

Hartstikke bedankt voor dit antwoord. Ik kan er mee aan de slag.

Auteur:  ms-c5 [ 23 feb 2008 21:02 ]
Berichttitel:  Re: lds vloeistof.....

Hoe is dit allemaal afgelopen, heb je gewoon de slang van de stuurbekrachtigingspomp gehaald, en de olie eruit laten lopen, en het resevoir leeg gezogen, of loopt het resevoir vanzelf leeg. ???

hoe heb je het precies gedaan, ik wil de mijne namelijk ook vervangen, vandaar.

misschien heeft de vorige eigenaar er wel een keertje LHM in gegooit :o weet je toch nooit.

vandaar.

groeten Marcel.

Auteur:  Eric Vertogen [ 24 feb 2008 12:04 ]
Berichttitel:  Re: lds vloeistof.....

Dit is nog niet afgelopen. Aangezien de LDS maar eens per 200.000 km vervangen hoeft te worden en ik een beetje sleutellui ben geworden, gaat de C5 4 maart naar Citroen-specialist van Gompel om de LDS te vervangen.

Auteur:  ms-c5 [ 24 feb 2008 12:18 ]
Berichttitel:  Re: lds vloeistof.....

ik doelde meer op het avontuur van caddy, die had het toch eens zo vervangen las ik een paar postjes terug.

Auteur:  c5maarten [ 24 feb 2008 14:12 ]
Berichttitel:  Re: lds vloeistof.....

ms-c5 schreef:
Hoe is dit allemaal afgelopen, heb je gewoon de slang van de stuurbekrachtigingspomp gehaald, en de olie eruit laten lopen, en het resevoir leeg gezogen, of loopt het resevoir vanzelf leeg. ???

hoe heb je het precies gedaan, ik wil de mijne namelijk ook vervangen, vandaar.

misschien heeft de vorige eigenaar er wel een keertje LHM in gegooit :o weet je toch nooit.

vandaar.

groeten Marcel.


Beste marcel,

Als je je LDS wilt vervangen moet je van laagste punt van je systeem uitgaan, aan de onderkant van je LDS reservoir zit een retour slang op de foto hier beneden zie je de rood omcirkelde slang die je moet hebben.

Afbeelding

Deze bereik je door het weghalen van het spatscherm in je rechterspatbord.
op een rijtje:
Eerst de auto in de laagste stand
Daarna spatscherm verwijderen + eventueel band maakt het wat makkelijker
Slangetje losmaken
Daarna alles weer vastmaken en systeem vullen tot MAX en dan de dop erop.
Auto starten en de de hoogte regeling een paar keer van Laag naar Hoog laten gaan.
Daarna draai je het stuur een paar keer van links naar rechts ( tot de eindstop).
En als laatste zet je de auto weer op de laagste stand en vul je het systeem tot max af en klaar ben je!
Dit is hoe het in de vraagbaak van citroen wordt beschreven, de olie die je er dan indoet is aan jou.
Ik zou echter de LDS aanhouden qua kosten maakt het denk ik niet veel uit aangezien je het maar een keer in de 200dkm hoeft te vervangen!!

Succes ermee

Edit: LHM in een LDS systeem is uit den boze!!!!

Auteur:  ms-c5 [ 24 feb 2008 14:33 ]
Berichttitel:  Re: lds vloeistof.....

okee, duidelijk, ik had dat draadje van je ook al gevonden vanmorgen.

bij mij zweet die leiding ook een beetje, die jij vervangen hebt.

precies waar dat geperste ding op de leiding zit

denk dat ik dat dan maar meteen vervang.

nog bedankt voor je uitleg.

groeten Marcel

Auteur:  c5maarten [ 24 feb 2008 16:12 ]
Berichttitel:  Re: lds vloeistof.....

je hebt dan toch alles open liggen ;)
Veel succes met de ingreep :D

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/