
Zelf remblokken voor vervangen!
Afgelopen maandag maar eens even mijn Voorste remblokken vervangen.Zag er eerst wel even tegen op maar alleen met een krik gaat het goed!
Remblokken had ik al een week in de auto liggen, kreeg melding dat de remblokken versleten waren (voorste hebben een contact als ze dun worden een verbinding met massa maken en geven een melding.
Ik had al eens gekeken hoe erg het was maar viel mee, links voor was aardig dun rechts nog niet.
Dus opkrikken en een steun onder de auto en blokken aan de andere kant voor de wielen.
Tja dan wel bus sleutel T55 nodig! En veel kracht.
Het helpt als je het stuur omdraait voor meer ruimte

kwam ik achter:D
Voor meer kracht een buis genomen om de ratel te verlengen (hefboom werking) en ja hij ging zo waar los en de andere ook ( twee stuks onder en boven)aan de binnenzijde natuurlijk om het moeilijk te houden
Een paar tikken met de hamer om het los te krijgen en van de schijf af te tillen.
Draadjes uit het contact trekken en de buitenste eerst verwijderen.
Het onderste draadje dat via het plastik buisje loopt is moeilijk te verwijderen, dus gewoon met de tang stuk knippen en eruit trekken (alles zit toch nieuw in de doos.)
Als alles eruit is zie je wel de zuiger zitten met een rubber afdichting zitten, het geheel met remmenreiniger schoonmaken en droogwrijven, vooral de rubber afdichting want deze gaat weer naar binnen toe.
(Let op dat de rand in de groef blijft dan past het beter).
Nu komt de kloe , zuiger moet er in terug en gedraaid worden (dit vanwege de handrem die er in verwerkt zit.)
Hier is speciaal gereedschap voor nodig...... maar via lezen en horen wist ik dat het met de waterpomptang het ook kan.
En inderdaad (linkervoorwiel is rechtsom er in draaien)( rechtervoorwiel is linksom er in draaien) niet vergeten!!
Zodra je een paar slagen doet gaat het steeds soepeler ( even met W40 opspuiten) en op een bepaalde moment ga je met de punttang verder in de groeven ( in het midden zit een soort opening en daarvan aan beide kanten een uitsparing waar straks de remblok met zijn knobbeltje in moet vallen.
Dus via de twee uitsparingen zet je de punt tang en doordraaien tot dat de zuiger ongeveer even vlak ligt als de rest. Wel op het rubber afdichting letten dat deze mooi mee naar binnen gaat.
De ene opening zo plaatsen dat de bobbel van het remblok er mooi invalt.
De bedrading plaatsen de korte op de binnen blok bovenaan en de lange op de buitenste onderaan (verschil in de blokken is er zelf niet.)
Gebruik kopervet en smeer op de plaatsen waar het de klauw raakt in en ook de bouten. Maar niet op de schijf of blokken zelf
Remblok op zijn plaats drukken gaat erg moeilijk maar met een schroevendraaier en hamer wel op zijn plaats te tikken, hetzelfde met de andere.
En dan gauw op de schijf plaatsen voordat het weer los schiet, eenmaal op de schijf gaat het wel weer , enkele tikken met de hamer (niet te hard ) krijg je hem zo op zijn plaats en dan weer snel een bout er in zodat hij op zijn plaats blijft.
Check alles nog eens goed na en draai het goed vast.
Eventueel de bramen op de remschijf wegslijpen met de slijptol ( had ik al eerder gedaan) maar kijk wel uit, moet je een beetje ervaring mee hebben.
Wiel weer goed plaatsen en vergeet het bokje niet weg te halen.
Start de motor en trap een paar keer goed op de rem en trek de hand rem paar keer goed aan, eerste keer schrik je even weing druk maar dat herstelt zich wel.
Stil weggetje rijden en goed remmen tot dat je zeker weet dat het weer de oude is .
Helaas geen foto’s want je komt er erg zwart onderuit.

Veel licht op je werk is wel een must, geen tl bak eronder dat verblindt erg, maar een goed schijnwerper van boven achter je
