Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Balanceren een kunstje? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=7343 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Horseman [ 05 jun 2010 21:23 ] |
Berichttitel: | Balanceren een kunstje? |
Ik vond mijn "nieuwe" C5 in relatie tot mijn oude Xantia wat trillen in het stuur, niet veel, maar genoeg om er wat aan te doen. Eerst op het forum gezocht naar weetjes over trillingen in het stuur, sporing en balanceren. Uit de verschillende draadjes werd het voor mij duidelijk dat de dame heel gevoelig was voor slecht gebalanceerde wielen. Tevens werd mij duidelijk dat het goed balanceren niet zomaar een kunstje is, maar dat je daar behalve specifieke kennis ook goed gereedschap voor nodig hebt. Het balanceerapparaat Hunter GSP9700 kwam ik op het forum tegen maar ook bij forums van andere automerken. Via Google vond ik een paar kilometer van huis het bedrijf Bandimex in Rotterdam Zuid. Daar aangekomen eerst naar de prijs geïnformeerd en voor 9 euro per wiel ging de monteur aan de slag. Helaas bleek ik “blinde” velgen te hebben dus zonder centrale opening, daar hing per wiel een ander prijskaartje aan; 12,50 om precies te zijn. Dat was mij overigens van te voren verteld. Een ander gevolg was dat de GSP9700 daar niet voor omgebouwd kon worden. Het andere balanceerapparaat, de naam is mij ontschoten, werd speciaal omgebouwd en ingesteld voor mijn wielen. Wat mij opviel was dat de monteur de pasvlakken van de wielen zowel op de C5 als in/op de velg ontroestte. Dat was kennelijk nodig omdat elke oneffenheid, hoe klein ook, van invloed kon zijn op onbalans. Bij het balanceren zelf werd gekeken naar mogelijke slingering van de velg en band. Mijn banden achter hadden een hele lichte hoogteslag, te weinig overigens om mij daar zorgen over te moeten maken. Na het balanceren werden de wielen weer gemonteerd en uiteraard met de momentsleutel vastgezet. Uit verhalen over horror stories van andere automerken vond ik de bevestiging dat het personeel bij Bandimex weet waar ze het over hebben. Tijdens de rit naar huis heb ik geen trillingen in mijn stuur waargenomen. Wel merk ik op dat de weggesteldheid om het zo maar te noemen, duidelijker doorgegeven wordt dan bij mijn oude Xantia. Ik zou niet kunnen vertellen waar dat mee te maken heeft. Jullie wel? Al met al is de C5 gereed voor mijn trip binnenkort naar Italië. Mochten jullie het idee hebben dat ik aandelen in voornoemd bedrijf heb dan moet ik jullie helaas teleur stellen, ik ben arm en kan dat niveau redelijk handhaven. |
Auteur: | willy4 [ 05 jun 2010 21:41 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Helaas bleek ik “blinde” velgen te hebben dus zonder centrale opening dat versta ik niet goed dat de band juist op de velg moet liggen , en dat men geen platte vlakken op de band mag hebben dat is een vereiste om een juiste uitbalanseering te hebben |
Auteur: | KlaasS [ 05 jun 2010 22:11 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
inderdaad balanceren is een nauwkeurig klusje een collega heeft zijn OPEL SIGNUM vier maal bij zijn opel dealer laten balanceren met een bedroevend resultaat daarna eenmaal bij een vakman(HADEKA in groningen) en het is perfect!!! |
Auteur: | Horseman [ 05 jun 2010 22:28 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Normale velgen, dat is te zeggen, vrijwel alle velgen hebben centraal een (as-)gat in de velg. Door dit gat komt de as van de balanceermachine waarop de velg bevestigd wordt. Bij mijn originele Citroën velgen is dit gat er niet. Dat betekent dat de velg bevestigd wordt met 4 tapeinden op een plaat. Op de bon staat "blind wiel". Ik ging er vanuit dat dit een bekende kreet was. |
Auteur: | Sjever [ 06 jun 2010 01:28 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Is voor de meeste forumleden ook een bekende "kreet", €12,50 is zeker niet te duur, bij mijn vorige C5 met Imola's koste het wel €18 per wiel. Grtz Sjef ![]() |
Auteur: | ms-c5 [ 06 jun 2010 09:59 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Wil je het perfect hebben, dan gewoon naar een banden en velgen specialist gaan, dan komt het altijd goed. Er van uitgaande dat je rechte velgen hebt, dit wil met 2dehands licht metalen velgen wel eens niet zo zijn, je weet nooit wat er met die velgen gebeurd is. de mijne waren ook perfect uit gebalanceerd, en nu zo'n 20.000 kilometer verder trilt het al weer iets, dus binnenkort ga ik zelf ook weer heen ![]() |
Auteur: | Horseman [ 06 jun 2010 15:30 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Ik ben er inmiddels achter dat ik Imola velgen heb. Je bent wat balanceren betreft wellicht iets beter af met andere velgen. De Hunter GSP9700 is, wat ik er op internet over vind, de C6 onder de balanceermachines. Moraal van het verhaal, vindt een vakman dan komt alles goed. |
Auteur: | Roman [ 06 jun 2010 15:35 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
viewtopic.php?f=17&t=6820 |
Auteur: | Menno [ 06 jun 2010 15:36 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Super balanceren geeft een zelfde effect ![]() |
Auteur: | L A [ 06 jun 2010 18:28 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Horseman schreef: Tijdens de rit naar huis heb ik geen trillingen in mijn stuur waargenomen. Wel merk ik op dat de weggesteldheid om het zo maar te noemen, duidelijker doorgegeven wordt dan bij mijn oude Xantia. Ik zou niet kunnen vertellen waar dat mee te maken heeft. Jullie wel? Mijn ervaring was hetzelfde, nadat ik overstapte van Xant naar C5. Op mij kwamen de kleine butsen in de weg me meteen ietsje hindelijker voor dan voorheen. De afmetingen van de banden van Xant zijn daar wat mij betreft de reden voor: van 205/60/15 naar 195/65/15 voor de C5. Of heb jij er grotere banden op liggen? |
Auteur: | Horseman [ 06 jun 2010 21:21 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Op mijn Xantia break zaten 185-65-15 banden en nu op mijn C5; 205-65-15. Maakt die 20 mm zo'n groot verschil in comfort? |
Auteur: | Menno [ 07 jun 2010 09:25 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Dat heeft daar niets mee te maken, een C5 is gewoon standaard iets straffer geveerd dan een Xantia ![]() Ik heb nu comfortbollen op m'n C5 en daarmee maak je er weer ( als vergelijk ) een zeer goed geveerde XM van ![]() Maar goed dit heeft verder allemaal niets met balanceren te maken ... |
Auteur: | Maarten [ 09 aug 2010 14:33 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Kleine schop... Morgen worden mijn wielen door bovengenoemd bedrijf in Rotjeknor onder handen genomen. Ben benieuwd of die specialisten met hun Hunter mijn laatste restje onbalans eruit haalt. Het meest benieuwd ben ik naar het verschil in grammen lood wat ze moeten plakken t.o.v. een gewone balanceerder. Ik weet dat op 1 of 2 van mijn wielen bijna 50 gram zit getimmerd, dat kan haast niet goed gaan. |
Auteur: | r3n3 [ 09 aug 2010 17:29 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Misschien heb ik geluk gehad, maar ik ben voor de vakantie bij de Kwikfit in Alkmaar geweest voor 4 nieuwe mich's voor de break. Geen problemen voor wat betreft trillingen kunnen ontdekken. Het waren wel stalen zwarte en niet de licht metalen zwarte velgen. Misschien dat dat scheelt? Het kan dus wel!!! ![]() |
Auteur: | Maarten [ 10 aug 2010 08:35 ] |
Berichttitel: | Re: Balanceren een kunstje? |
Nou, ik ben er geweest. Tot nu toe lijkt de auto trillingsvrij (maar heb nog geen stukje redelijk 120 kunnen rijden). Qua krachtvariaties en hoogteslag etc voldeden alle banen aan de norm, maar in 3 van de 4 wielen zat nog wat onbalans, tot 12 gram. Blijkbaar is de ene balanceermachine beter/anders gecalibreerd dan de ander. Grappig trouwens dat de monteur die ik trof zei, dat Citroën eigenlijk alleen op Michelins mag staan vanwege onbalansproblemen ![]() Anyway, vooralsnog lijkt het trillen nu echt verleden tijd. (volgend project: comfortbollekes) |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |