Anti-diefstal bout niet los te krijgen
Auteur |
Bericht |
thijzer
|
 Anti-diefstal bout niet los te krijgen
Het is alweer een tijdje geleden maar wordt straks weer actueel. Ik wilde namelijk mijn zomerwielen eraf halen (mooie LM velgen) en de winterbanden (minder mooie LM velgen) erop zetten. Nou, dat betekent een uurtje wielen wisselen en de oude wielen helemaal goed schoonmaken en opbergen. Fluitje van een cent en de wagen kan er weer veilig tegenaan.
Ja, amehoela. De anti-diefstalbouten bestaan uit een ronde kop met 4 kleine putjes erin waar dan weer een dop overheen past met palletjes erin. En daarop zet je dan je sleutel. Volgens de theorie.
Je moet verdomd hard tegen de sleutel drukken, wil die slot-dop er niet vanaf draaien en jawel hoor: na 2x waren die putjes al uitgelebberd en schoot de dop er telkens vanaf. De zaterdag was inmiddels al te ver gevorderd om naar de garage te rijden dus daar stond ik dan.
Maar een helder idee komt op zondag-ochtend: het wiel waarvan de bout niet los wil, zit aan de kant waar een muur staat. Dus wat heb ik gedaan? Sleutel erop gezet, stuk hout gepakt dat er net niet tussen past en het zaakje een beetje schuin omhoog gehouden zodat met de voet op het hout de sleutel tegen de bout geperst werd. Met een hand hulp ging hij daarmee wel los, waarna ik dus alles heb vervangen.
Nu de crux van dit mooie verhaal dat zich vorig jaar afspeelde: wie gebruikt die anti-diefstalbouten nog, zijn er goeie alternatieven en wat had ik kunnen doen als die bout echt niet meer los wilde? Ik kan me namelijk voorstellen dat dit na een paar keer losmaken vaker voorkomt.
De wielen waar mijn winterbanden op zitten, hebben andere bouten zonder slot, dat werkt wel zo handig. Ik overweeg om 4 nieuwe bouten erbij te kopen, zodat ik de wielen op de normale manier kan losmaken.
|
01 maart 2010 14:25 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Anti-diefstal bout niet los te krijgen
As woensdag gaat Johan Oldenhage mijn 3 resterende anti diefstal bouten vervangen door gewone.
De 4e was al eens gesneuveld. De pinnetjes op die dingen zijn te zacht (aluminium) terwijl de sleutel van staal is. Ik heb die ooit los gekregen door de krik te gebruiken als drukmiddel tegen een muurtje. En toen vervangen door een gewone moer.
Ze beschadigen dus erg eenvoudig. Zeker als iemand met een luchtsleutel aan de gang gaat. En ze kunnen al helemaal niet tegen regelmatig wisselen, bv met winterbanden.
Gelukkig is Johan prima in staat om ze los te krijgen. Desnoods met een luchtbeitel.
01 maart 2010 14:48 |
|
 |
thijzer
|
Zelfde probleem met dezelfde oplossing dus. Ja, ik vind het een prut-oplossing van de fabrikant, maar goed.
Zouden je velgen tegenwoordig nog werkelijk gejat worden? Er staat een groot Citroën-teken op...
|
01 maart 2010 15:14 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
thijzer schreef: Zouden je velgen tegenwoordig nog werkelijk gejat worden? Er staat een groot Citroën-teken op... Volgens mij steeds meer, niet eens om de velgen, maar om de (nieuwe) banden Ik heb trouwens geen enkel probleem met die slotbouten, maar bij mij komt er dan ook niemand met een luchtsleutel aan te pas.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
01 maart 2010 15:51 |
|
 |
Maurits
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56 Berichten: 135 Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
Wielbouten altijd gemakkelijk los * Voor je je wielbouten gebruikt, smeer deze in met wat kopervet. * Ook het raakvlak van je wielen met je remtrommel en remschijf kan je een voorzien van een dun laagje kopervet. Wielen en wielbouten roesten dan niet vast. mooie wielbouten? http://www.online-velgen.nl/accessoires/ 
_________________ CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident" (Schopenhauer 1788-1860)
|
01 maart 2010 21:29 |
|
 |
jopie
V.I.P.
Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07 Berichten: 923 Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Naar boven
|
Oei mij is altijd op het hart gedrukt nooit vet op de wielbouten te gebruiken.
_________________ groet'n hans. tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
|
01 maart 2010 21:59 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Naar boven
|
waarom mag er geen vet gebruikt worden 
|
01 maart 2010 22:04 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
tja dat heb ik ook gehoord... 
|
01 maart 2010 22:04 |
|
 |
thijzer
|
In de racerij wordt er ook een beetje vet op gedaan. Kopervet dus. Nadeel van de luchtratel is dat die blijft doorrammen, ook als de bout al vast genoeg zit. Mij is altijd geleerd de bouten met de hand aan te trekken en na een stukje rijden nog ff te controleren en na te trekken. Wat je met de hand vast krijgt, krijg je met je hand ook weer los. Anyway, de dief die de velgen met zomerbanden steelt, heeft een probleem want die zijn kaal. 
|
01 maart 2010 22:10 |
|
 |
jopie
V.I.P.
Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07 Berichten: 923 Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Naar boven
|
AMT Home > Equipment > Bandenwisselaars > Veelgestelde vragen > Wielmoeren: wel of niet smeren? Wielmoeren: wel of niet smeren?
maandag 07 augustus 2006
Vraag: Is het smeren van wielbouten- en moeren raadzaam of juist niet? Is er een verschil in aanpak tussen stalen en lichtmetalen velgen?
Antwoord: Wij vroegen advies bij banden èn velgenfabrikant Michelin en men is hier heel duidelijk over: 'Vermijd olie of vet op de wielbouten en draagvlakken van de moeren om te voorkomen dat men de moeren te vast aandraait. Bij te vast aandraaien zou vervorming van het boutgat, respectievelijk het centrale gat kunnen ontstaan. Het maakt geen enkel verschil of het stalen dan wel lichtmetalen velgen betreft.'
_________________ groet'n hans. tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
|
01 maart 2010 22:19 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
sorry maar dat gegrijp ik niet Uit: AMT.nl
|
01 maart 2010 22:22 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
willy4 schreef: sorry maar dat gegrijp ik niet Uit: AMT.nl http://www.amt.nl/web/Equipment.htm auto en motor techniek
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
01 maart 2010 22:45 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Herman weet toch alles 
|
01 maart 2010 22:49 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Dat vind ik wel een drogreden. Een wielbout moet je gewoon altijd aantrekken/natrekken met een momentsleutel, en imo dus met een beetje kopervet (als dat er al niet opzit). Zo ben je ervan verzekerd dat ie: 1. met de juiste torsie vastzit 2. je 'm de volgende keer waarschijnlijk makkelijk los krijgt. En dus idd nog een keertje natrekken na een ritje zoals hier al geopperd werd. dat is helemaal top Als je al bang bent dan je (of mensen) de bout te vast aandraaien moeten ze gewoon een momentsleutel gebruiken. Je kan een bout ook heel makkelijk veel te vast draaien zonder vet. Dan kan je beter advies geven over welk gereedschap ze moeten gebruiken (tipje: geen 1" ratel van 1,5m lang)
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
01 maart 2010 22:52 |
|
 |
jopie
V.I.P.
Naar boven
|
Ik had mijn bericht al gewijzigd. 
|
01 maart 2010 22:53 |
|
 |
|